نماد آخرین خبر

آیا هوش مصنوعی جایگزین رادیولوژیست‌ها خواهد شد یا آنها را کارآمدتر خواهد کرد؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
آیا هوش مصنوعی جایگزین رادیولوژیست‌ها خواهد شد یا آنها را کارآمدتر خواهد کرد؟

برخی از محققان می‌گویند هوش مصنوعی بهتر از رادیولوژیست‌ها عمل می‌کند، اما در حال حاضر به طور گسترده در عمل‌های رادیولوژی استفاده نمی‌شود.
از آنجایی که تعداد فزاینده الگوریتم‌های هوش مصنوعی نویدبخش بهبود دقت و سرعت بخشیدن به کار رادیولوژیست‌ها می‌شود، برخی از تحلیلگران از خود می‌پرسند که آیا این برنامه‌ها به طور کامل جایگزین این پزشکان می‌شوند یا فقط حجم کاری آنها را کاهش داده و اعمال را کارآمدتر می‌کنند.
دکتر رونالد سامرز، رادیولوژیست و محقق هوش مصنوعی در انستیتوی ملی بهداشت بیان کرد که: «بعضی از تکنیک‌های هوش مصنوعی بسیار خوب و کارآمد هستند، صادقانه بگویم، من فکر می‌کنم ما باید آنها را در حال حاضر به طور کامل مورد استفاده قرار دهیم».
عدم پذیرش گسترده برنامه های هوش مصنوعی
آزمایشگاه سامرز برنامه‌های تصویربرداری به کمک رایانه‌ و هوش مصنوعی را توسعه داده است که سرطان روده بزرگ، پوکی استخوان، دیابت و سایر شرایط مشابه را تشخیص می‌دهد. اما آنها به طور گسترده مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند، علت اصلی آن در میان عوامل مختلف مربوط به «فرهنگ پزشکی»، موجود در جامعه می‌باشد.
اگر چه رادیولوژیست‌ها از دهه 90 میلادی از رایانه‌ها برای بهبود تصاویر پزشکی استفاده می‌کردند، اما برنامه‌های جدید هوش مصنوعی پای خود را بسیار فراتر گذاشته و برای ارائه تشخیص‌های احتمالی یا حتی پیش‌نویس گزارش‌ها از یافته‌ها وارد میدان شده اند.
این الگوریتم‌ها اغلب بر روی میلیون‌ها تصویر اشعه ایکس و سایر تصاویر جمع آوری شده از بیمارستان‌ها آموزش داده می‌شوند. 
مراجع قانونی نظام پزشکی در ایالت متحده و اروپا به بیش از 700 الگوریتم هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان چراغ سبز نشان داده‌اند که بیش از 75 درصد آنها در حوزه رادیولوژی هستند. با این حال، طبق برآورد اخیر، تنها ۲ درصد از روش‌های رادیولوژی از چنین فناوری جدیدی استفاده می‌کنند.
شک، تردید و بدبینی
رادیولوژیست ها به دلایل متعددی از جمله آزمایش های محدود در دنیای واقعی، عدم شفافیت در مورد نحوه عملکرد آنها و سؤالاتی در مورد جمعیت شناسی بیمارانی که برای آموزش استفاده می شود، نسبت به این برنامه ها شک دارند. تا به امروز، تمام برنامه‌هایی که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید شده‌اند، نیاز به حضور یک انسان در جریان کار خود دارند. اما نیاز به چنین فناوری در دنیای پزشکی و درمان ضروری است، زیرا در نقاط متعدد دنیا، بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل کمبود رادیولوژیست متخصص، با تعداد زیادی از اسکن‌های مختلف که ماه‌ها عقب افتاده است،‌ مواجه هستند. ولی این نوع غربالگری خودکار توسط هوش مصنوعی احتمالاً در سال‌های دورتری اجرایی شود، زیرا رادیولوژیست‌ها هنوز راحت نیستند و تمایل ندارند وظایف معمول را به الگوریتم‌ها واگذار کنند.
دکتر مک کلنان، مدیر عامل شرکت کویوس مدیکال، که ابزار هوش مصنوعی سونوگرافی تیروئید را تولید کرده است، می گوید : « رادیولوژیست‌ها تمایل دارند دقت خود را بیش از حد در تخمین اعمال کنند. اما تحقیقات شرکت کویوس مدیکال نشان داد که پزشکانی که اسکن‌های مشابه سینه را مشاهده می‌کنند، در بیش از 30 درصد موارد در مورد انجام بیوپسی با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. همان رادیولوژیست‌ها حتی در 20 درصد موارد، زمانی که همان تصاویر را یک ماه بعد مشاهده می‌کردند، با ارزیابی‌های اولیه خودشان مخالف بودند».
مانند خلبان خودکار
کارشناسان می‌گویند هوش مصنوعی در پزشکی می‌تواند در کوتاه‌مدت مانند سیستم‌های خلبان خودکار در هواپیماها کار کند و عملکردهای ناوبری مهمی را انجام دهد، اما همیشه تحت نظارت یک خلبان انسانی است.
نتایج اولیه یک تیم تحقیقاتی سوئدی بر روی 80 هزار زن نشان داد که غربالگری پستان با استفاده از هوش مصنوعی در مقایسه با دو رادیولوژیست، 20 درصد سرطان های بیشتری را شناسایی می‌کند. بر اساس این مطالعه، استفاده از هوش‌مصنوعی به جای بازبین دوم، بار کاری انسان را تا 44 درصد کاهش می دهد. با این حال، محققان اصلی این طرح می گویند ضروری است که یک رادیولوژیست متخصص، تشخیص نهایی سیستم را در همه موارد بررسی کند و نظر نهایی پس از آن توسط این پزشک اعلام شود.

خبرنگار : معصومه علیپور یگانه نژاد
منبع خبر : ترجمه شده از:


 https://www.euronews.com/health/2024/05/15/will-ai-replace-radiologists-or-make-them-more-efficient

آخرین خبر/

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره