نماد آخرین خبر

آزمایش هوش مصنوعی می تواند بیماری پارکینسون را هفت سال قبل از هر گونه علائمی پیش بینی کند

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
آزمایش هوش مصنوعی می تواند بیماری پارکینسون را هفت سال قبل از هر گونه علائمی پیش بینی کند

آخرین خبر/یک آزمایش خون ساده می‌تواند بیماری پارکینسون را هفت سال قبل از ظاهر شدن علائم پیش‌بینی کند. این خبر یک "گام بزرگ رو به جلو" در تشخیص این بیماری است. محققان بر این باورند که پیش‌بینی و تشخیص زودهنگام به یافتن درمان‌هایی کمک می‌کند که می‌توانند پارکینسون را کند یا متوقف کنند. 
در این آزمایش از هوش مصنوعی (AI) برای پیش‌بینی این بیماری استفاده می‌شود که به دلیل مرگ سلول‌های عصبی در بخشی از مغز که حرکت را کنترل می‌کند، ایجاد می‌شود.
هنگامی که این سلول های عصبی می میرند یا دچار اختلال می شوند، توانایی ایجاد ماده شیمیایی به نام دوپامین را از دست می دهند.
افراد مبتلا به پارکینسون در حال حاضر پس از بروز علائمی مانند لرزش یا کندی حرکت، تحت درمان جایگزینی دوپامین قرار می‌گیرند. تصور می‌شود که تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند به محافظت از سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین کمک کند. 
دکتر مایکل بارتل، از مرکز پزشکی دانشگاه گوتینگن به همراه دکتر جنی هالکویست، موسسه نورولوژی کوئین اسکوئر UCL، گفت: « با تعیین هشت پروتئین در خون به وسیله هوش مصنوعی، می‌توانیم بیماران بالقوه پارکینسون را چندین سال قبل شناسایی کنیم. این بدان معناست که درمان‌های دارویی به طور بالقوه می‌توانند در مراحل اولیه انجام شوند، که احتمالاً می‌تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد یا حتی از بروز آن جلوگیری کند.»
این دستاورد نشان داد که شاخه‌ای از هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشین، زمانی که پانل هشت نشانگر زیستی مبتنی بر خون را که غلظت آنها در بیماران مبتلا به پارکینسون متغیر است، تجزیه و تحلیل می‌کند، می‌تواند تشخیصی را با دقت 100 درصد ارائه کند.
پروفسور کوین میلز، نویسنده ارشد مؤسسه بهداشت UCL می‌گوید: « با در دسترس قرار گرفتن شیوه‌های جدید برای درمان پارکینسون، ما نیاز داریم که بیماران را قبل از اینکه علائم آنها ایجاد شود، شناسایی کنیم. ما نمی‌توانیم سلول‌های مغز خود را دوباره رشد دهیم و بنابراین باید از آنهایی که داریم محافظت کنیم. » وی افزود که با بودجه کافی، امیدواریم این آزمایش در عرض دو سال توسط موسسات درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که با تحقیقات بیشتر، این آزمایش می‌تواند به طور بالقوه بین پارکینسون و سایر بیماری‌هایی که شباهت‌های اولیه دارند استفاده شود.
برای یکی از آزمایش های اصلی این طرح، خون 72 بیمار مبتلا به اختلال رفتار حرکتی سریع چشم (iRBD) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که حدود 75 تا 80 درصد از این افراد به سینوکلئینوپاتی مبتلا می شوند - نوعی اختلال مغزی ناشی از تجمع غیرطبیعی پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین در سلول های مغز ( از نشانه های پارکینسون).
بیماران بیش از 10 سال تحت پیگیری قرار گرفتند و محققان می‌گویند پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی تاکنون درست بوده‌اند، به طوری که تیم تحقیقاتی به درستی پیش‌بینی کرده بود که 16 بیمار به پارکینسون مبتلا می‌شوند و می‌توانند این کار را تا هفت سال قبل از شروع هر گونه علائم انجام دهند.
خبرنگار : معصومه علیپور یگانه نژاد
منبع خبر : ترجمه شده از:


https://www.independent.co.uk/news/health/parkinsons-disease-bood-test-symptoms-b2564686.html

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره