logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

جف بزوس از گرمای موشک‌های ایلان ماسک شکایت دارد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جف بزوس از گرمای موشک‌های ایلان ماسک شکایت دارد

ایسنا/  جف بزوس موشک‌های ایلان ماسک را به دلیل انتشار گرمای بیش از حد مقصر دانسته و خواهان محدود شدن پرتاب موشک‌های غول پیکر اسپیس‌ایکس است.

شرکت بزوس نگران تأثیرات زیست محیطی پرتاب موشک عظیم استارشیپ اسپیس‌ایکس در مرکز فضایی کندی در فلوریدا است.

به نقل از آی‌ای، شرکت بلواوریجین(Blue Origin) که متعلق به جف بزوس است، شکایتی را به اداره هوانوردی فدرال(FAA) درباره شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک ارائه کرده است.

شرکت بزوس نگران تأثیرات زیست محیطی پرتاب موشک عظیم استارشیپ اسپیس ایکس در مرکز فضایی کندی در فلوریدا است و از اداره هوانوردی فدرال درخواست کرده که پرتاب موشک‌ها پیشران‌های استارشیپ سوپرهوی اسپیس‌ایکس را در فلوریدا محدود کند.

ماسک نیز با یک توییت به این شکایت پاسخ داده است. او در توییت خود تنها یک کلمه نوشته است و آن «Sue Origin» است. کلمه Sue در زبان انگلیسی به معنای شکایت کردن بوده و به نظر می‌رسد ایلان ماسک قصد داشته نام «Blue Origin» را به صورت طعنه‌آمیز تغییر دهد.

بلواوریجین هفته گذشته شکایت خود را به اداره هوانوردی فدرال اعلام کرد که بیان می‌کند: استارشیپ ممکن است «تاثیر زیست محیطی بیشتری نسبت به هر سامانه پرتاب دیگری» در مرکز فضایی کندی داشته باشد.

بلو اوریجین در پرونده‌ای به اداره هوانوردی فدرال نگرانی‌های خود را در مورد تأثیر احتمالی پرتاب استارشیپ اسپیس‌ایکس بر تأسیسات مجاور خاطرنشان کرد. بر اساس گزارش‌ها، اداره هوانوردی فدرال در حال حاضر در حال آماده‌سازی یک بیانیه تاثیر محیطی(EIS) برای ارزیابی خطرات زیست محیطی اعطای مجوز به اسپیس‌ایکس برای پرتاب این موشک قدرتمند از کیپ کاناورال در فلوریدا است.

این شرکت می‌ترسد که پرتاب‌ها هوا را با مواد شیمیایی خطرناک آلوده کنند، صدای بلند و ارتعاش ایجاد کنند، برای شهرهای مجاور با بسته شدن جاده‌ها مزاحمت ایجاد کنند و با انفجار و فرو ریختن آوار به مردم و اموالشان آسیب برسانند.

برای رسیدگی به این مشکلات، بلواوریجین از اداره هوانوردی فدرال درخواست می‌کند که تعداد پرتاب‌های استارشیپ در پایگاه فلوریدا را محدود کند، زیرساخت‌های پرتاب بیشتری را ایجاد کند و آزمایش‌های زیست‌محیطی را که پیش‌تر در پایگاه پرتاب اسپیس‌ایکس در تگزاس انجام شده بود، ارزیابی کند.

استارشیپ دستکم ۴۴ بار در سال پرتاب می‌شود

سیستم استارشیپ هنوز در حال توسعه است. این سیستم متشکل از فضاپیمای استارشیپ و پیشران سوپرهوی Super Heavy است که تاکنون، تنها در دو پرواز از چهار پرواز آزمایشی موفق به رسیدن به فضا شده است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، یک فیزیکدان فاش کرد که پرتاب سال ۲۰۲۳ گرما و فشاری مشابه انفجار آتشفشان ایجاد کرد. علاوه بر این، پرتاب باعث شد زباله‌هایی مانند خاک و شن و ماسه بر روی یک شهر مجاور بریزد.

هنگامی که این پرتابگر قدرتمند به طور کامل عملیاتی شود، ‌می‌تواند پیامدهای زیست محیطی بزرگی داشته باشد.

بلواوریجین در شکایت خود به ظرفیت سوخت عظیم پیشران سوپرهوی اشاره کرده است که نیاز به ۵۲۰۰ تُن متان مایع برای بلند کردن موشک دارد.

طبق این پرونده، اسپیس‌ایکس قصد دارد ۴۴ پرواز را به صورت سالانه تحت اجاره ناسا انجام دهد.

این اولین بار نیست که این غول‌های فضایی با هم درگیر می‌شوند. بلو اوریجین حتی از ناسا به دلیل بستن قرارداد ساخت فرودگر ماه که به اسپیس ایکس اعطا شده بود، شکایت کرده است. این اقدام قانونی ابتدا توسط دادگاه دعاوی فدرال ایالات متحده رد شد، اما سال گذشته بلواوریجین رسما قرارداد سیستم فرود انسانی(HLS) را برای برنامه آرتمیس دریافت کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره