2. برگزیده

مدارگرد مریخ اسکار سیاره سرخ را که طولانی تر از "گرند کانیون" است ثبت می کند

آخرين خبر
مدارگرد مریخ اسکار سیاره سرخ را که طولانی تر از "گرند کانیون" است ثبت می کند

آخرین خبر/ تصاویر جدیدی که توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شده است، یک زخم مار به طول 600 کیلومتر (373 مایل) روی سطح مریخ را با جزئیات بیشتر از همیشه ثبت کرده است. سیاره سرخ پر از خراش و زخم است، و این شیار زخم مانند که آگانیپ فوسا نام دارد، یکی دیگر از این شیارهای خندق مانند با دیوارهای شیب دار است - اما به طور خاص، آگانیپ فوسا همان چیزی است که "گرابن" نامیده می شود.
به نقل از اسپیس، مقامات آژانس فضایی اروپا در تازه‌ترین گزارش خود نوشتند: «ما هنوز مطمئن نیستیم که آگانیپ فوسا چگونه و چه زمانی به وجود آمده است، اما به نظر می‌رسد که این ماگما در اثر بالا آمدن از زیر توده عظیم آتشفشان‌های تارسیس باعث کشیده شدن و ترک خوردن پوسته مریخ شده است.

همانطور که در نامگذاری سیاره ای رایج است، نام "Aganippe Fossa" ریشه در اساطیر کلاسیک دارد. آگانیپ، دختر رودخانه ترمسوس، یک پوره مرتبط با چشمه ای بود که در پایه کوه هلیکن در یونان یافت شد. در ادای احترام به ریشه نامگذاری آن، آگانیپ فوسا در پایه یکی از بزرگترین آتشفشانهای مریخ به نام Arsia Mons ظاهر می شود. سپس "فوسا" از اصطلاح لاتین برای خندق یا سنگر گرفته شده است و به فرورفتگی طولانی و باریک در سطح یک سیاره یا ماه اشاره دارد.

تصاویری که اخیرا منتشر شده مدیون Mars Express ESA است، اولین ماموریت اروپا به سیاره سرخ، که از سال 2003 به دور مریخ می چرخد. اگرچه فرودگر آن، بیگل 2، گم شد، مدارگرد همچنان در حال انجام تحقیقات جهانی از مریخ است. این نقشه از مواد معدنی، مطالعه جو، کاوشگر در زیر پوسته و بررسی قمرهای حبابی شکل سیاره، فوبوس و دیموس می باشد.

Mars Express تصاویر جدیدی از Aganippe Fossa را با دوربین استریو با وضوح بالا ثبت کرد و ویژگی‌های سطحی مختلف مریخ را با جزئیات بسیار نشان داد، که هم تپه‌های خوشه‌ای، ناهموار و هم صخره‌های صاف و با شیب ملایم پوشیده از آوار را نشان می‌دهد - که به عنوان زمین‌های هولناک و لوبی شناخته می‌شوند. ، به ترتیب

توپوگرافی Aganippe Fossa.

در بیانیه مطبوعاتی آژانس فضایی اروپا با اشاره به دیسکی به مساحت 100000 کیلومتر مربع (38610 مایل مربع) در اطراف پایه آتشفشان که احتمالاً مرتبط با یخچال‌های باستانی است، می‌گوید: "به طرز جالبی، این هاله فقط در سمت شمال غربی آتشفشان ساخته شده است، احتمالاً به دلیل بادهای غالب از جهت مخالف که در طول زمان محل نشستن یخ را کنترل می کنند."

این تیم همچنین پویایی گرد و غبار و شن باد در این منطقه از مریخ را توصیف می‌کند که در نتیجه مواد تیره‌تر روی زمین روشن‌تر رسوب می‌کند، الگوهای «گورخر مانند» روی سطح سیاره ایجاد می‌کند. سطح اینجا همچنین شواهدی از جریان های گدازه ای را نشان می دهد که مربوط به زمانی است که آتشفشان فعال بوده است.

Aganippe Fossa یکی از ویژگی‌های آلبدوی کلاسیک در مریخ است که به ویژگی‌های روشن و تاریکی اشاره دارد که حتی از طریق یک تلسکوپ مبتنی بر زمین روی این سیاره قابل مشاهده است. با مدارگردهای فضایی، اخترشناسان نماهای بی‌سابقه‌ای از سطح سیاره و توپوگرافی جذاب آن دریافت کردند.
دانشمندان ESA می‌گویند: «این مأموریت در طول عمر خود بسیار سازنده بوده و درک بسیار کامل‌تر و دقیق‌تری از همسایه سیاره‌ای ما نسبت به قبل ایجاد کرده است.»

مترجم خبرنگار: مهتاب اشرف