نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ابداع گوی بلورینی که حتی با ماه هم کار می‌کند

منبع
آنا
بروزرسانی
ابداع گوی بلورینی که حتی با ماه هم کار می‌کند

آنا/  پژوهشگران شیوه نوینی برای تولید برق خورشیدی در تمام ساعات شبانه روز ابداع کرده‌اند که می‌تواند جایگزین پنل‌های خورشیدی شود و آنها «کُره‌های شیشه‌ای خورشیدی» هستند.
 
به نقل از اکو نیوز، پژوهشگران شیوه نوینی برای تولید برق خورشیدی در تمام ساعات شبانه روز ابداع کرده‌اند که می‌تواند جایگزین پنل‌های خورشیدی شود و آنها «کُره‌های شیشه‌ای خورشیدی» هستند. این گوی‌های بلورین که توان خروجی بالایی دارند، حتی با نور ماه هم کار می‌کنند.

استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در حال رونق است، زیرا یک منبع تمام نشدنی و کاملا طبیعی انرژی است که برای پیشرفت گذار جهان به سوی انرژی پایدار، ایده آل محسوب می‌شود. در حال حاضر، اجرای آن در سطح صنعتی و خانگی تغییر قابل توجهی را برای بشریت نشان داده است و مراقبت از سیاره را آسان‌تر می‌کند.

با توجه به اهمیت انرژی خورشیدی برای موجودات زنده و به طور کلی سیاره زمین، محققان بر آن شده اند تا راه حل‌های جدیدی برای تولید برق خورشیدی فراتر از پنل‌های خورشیدی ارائه دهند.

خداحافظی با پنل‌های خورشیدی، سلام به گوی‌های بلورین 

یکی از این راه حل ها، کره‌های خورشیدی موسوم به «راولمون» «Rawlemon»  است؛ عدسی کره‌ای شکل که انرژی خورشیدی تولید می‌کند. این گوی بلورین به دلیل سیستم تمرکز و تقویت پرتو‌های خورشیدی، ۷۰ درصد کارآمدتر از پنل‌های خورشیدی معمولی است.


این طرح، در یک کارزار موفق جمع آوری سرمایه، ۲۱۷ هزار دلار جمع آوری کرد که تقریبا دو برابر مقدار مورد نیاز برای شروع تولید بود. 

این گوی بلورین از ذهن «آندره بروسل» «André Broessel» معمار آلمانی نشئت گرفته است. هشت سال پیش، وی کار روی این قطعه را با هدف ایجاد انرژی خورشیدی کارآمدتر و ارزان‌تر آغاز کرد؛ فناوری که برای همه در تمام نقاط جهان قابل دسترسی باشد.

این کره پر از آب است و پرتو‌های خورشید را بیش از ۱۰ هزار برابر بزرگ کرده و امکان تولید انرژی از ماه یا خورشید را حتی در روز‌های ابری فراهم می‌کند. پانل‌های خورشیدی ریزی نیز دقیقا در زیر کره قرار می‌گیرند، جایی که یک پرتو بزرگنمایی شده از نور فرا می‌رسد.


این مفهوم جدید نیست و تمرکز و تقویت پرتو‌های خورشید با استفاده از آب قرن‌ها پیش مطرح شد. مشکل اینجاست که ماه و خورشید در حرکت دائمی هستند، اما راولمون راه حلی ارائه کرده است: سیستمی برای موقعیت یابی نسبت به خورشید و ماه که با آن می‌تواند تا ۷۰ درصد کارآمدتر از پنل‌های خورشیدی معمولی باشد.

این روش به گونه‌ای است که می‌توان از آن با جایگزینی شیشه‌های معمولی، در پنجره‌های ساختمان‌ها نیز استفاده کرد. به ویژه برای طراحی منحصربه‌فرد آنها این واقعیت مهم است که از سیستم‌ها یا دستگاه‌های فناوری پیچیده که هزینه‌های زیادشان کاربرد این فناوری بسیار کارآمد را دشوارتر می‌کند، صرفنظر کرده اند.

آنها علاوه بر یک نرم افزار موقعیت یاب، تقریبا از هیچ چیز دیگری جز شیشه، آب و پنل‌های خورشیدی کوچک استفاده نمی‌کنند. راولمون برای تولید ۲۴ ساعته برق، به چیز‌های زیادی نیاز ندارد.

خورشید ستاره بزرگ منظومه سیاره‌ای ما است و نقش حیاتی در توسعه حیات ایفا می‌کند. به همین دلیل، ظهور اختراعات ابتکاری مانند این گوی‌ها موفقیت بزرگی است. خورشید به هر گوشه از زمین می‌رسد و مزایای بسیار ارزشمندی را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، انرژی آن را می‌توان در بسیاری از زمینه‌های مختلف، بسیار بیشتر از آنچه امروز تصور می‌کنیم، به کار برد.

همچنین، پنل‌های خورشیدی در برابر میزان زیاد تقاضای بشر برای برق کافی نیستند و این کره‌ها می‌توانند جایگزین، یا حداقل مکمل سیستم‌های خورشیدی رایج شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره