نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

انفجار جمعیت جهان تا ۶۰ سال دیگر و سپس افت چشمگیر آن

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انفجار جمعیت جهان تا ۶۰ سال دیگر و سپس افت چشمگیر آن

ایسنا/  پژوهشگران می‌گویند جمعیت جهان در ۶۰ سال آینده به اوج خود می‌رسد و سپس کاهش می‌یابد.

به گفته سازمان ملل متحد، جمعیت زمین در اواسط دهه ۲۰۸۰ با حدود ۱۰.۳ میلیارد نفر به اوج خود خواهد رسید، سپس به سطح بسیار پایین‌تری خواهد رسید.

به نقل از اس‌ای، در گزارشی با عنوان «چشم انداز جمعیت جهان در سال ۲۰۲۴» آمده است که جمعیت فعلی ۸.۲ میلیارد نفری جهان در ۶۰ سال آینده به حداکثر خواهد رسید، سپس تا پایان قرن حاضر به ۱۰.۲ میلیارد نفر کاهش خواهد یافت.

در این گزارش آمده است که اندازه جمعیت جهان در سال ۲۱۰۰ شش درصد کمتر یا ۷۰۰ میلیون نفر کمتر از آنچه در ژوئن ۲۰۱۳ پیش‌بینی شده بود، خواهد بود.

لی جونهوا معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی گفت: چشم انداز جمعیتی در سال‌های اخیر به شدت تغییر کرده است.

او گفت که اوج‌گیری غیرمنتظره جمعیت ناشی از عوامل متعددی است که شامل سطوح پایین باروری در برخی از بزرگترین کشورهای جهان به ویژه چین است.

به گفته وی آن افت جمعیت نیز زودتر از آنچه قبلا محاسبه شده بود، رخ خواهد داد و این نشانه امیدوارکننده‌ای است، زیرا جهان با گرمایش جهانی مبارزه می‌کند و انسان‌های کمتری که مصرف کلی کمتری دارند به معنای فشار کمتری بر محیط‌زیست است.

این مقام مسئول گفت: با این حال، رشد آهسته‌تر جمعیت، نیاز به کاهش میانگین تأثیرات زیست محیطی مربوط به فعالیت‌های هر فرد را برطرف نمی‌کند.

در این گزارش آمده است که بیش از یک چهارم یا ۲۸ درصد از جمعیت جهان اکنون در یکی از ۶۳ کشور یا منطقه‌ای که جمعیت در آنها به اوج خود رسیده است، از جمله چین، روسیه، ژاپن و آلمان زندگی می‌کنند.

نزدیک به ۵۰ کشور دیگر از جمله برزیل، ایران و ترکیه باید طی ۳۰ سال آینده به این گروه بپیوندند.

اما رشد جمعیت در بیش از ۱۲۰ کشور پس از سال ۲۰۵۴ ادامه خواهد داشت. به گفته سازمان ملل، این کشورها شامل هند، اندونزی، نیجریه، پاکستان و ایالات متحده می‌شوند.

حالا افزایش امید به زندگی جهانی که به دلیل همه‌گیری کووید قطع شده بود، از سر گرفته شده است و میانگین طول عمر انسان اکنون ۷۳.۳ سال در سال ۲۰۲۴ است. این میانگین در سال ۲۰۵۴ به ۷۷.۴ سال خواهد رسید. بنابراین جمعیت جهان بیشتر و بیشتر پیر می‌شود.

این مطالعه پیش‌بینی می‌کند تا اواخر دهه ۲۰۷۰، تعداد افراد ۶۵ ساله یا بیشتر به ۲.۲ میلیارد نفر برسد که از افراد زیر ۱۸ سال پیشی می‌گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar