نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

هوش مصنوعی به مانور خودکار فضاپیماها کمک می‌کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هوش مصنوعی به مانور خودکار فضاپیماها کمک می‌کند

ایسنا/ مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین به آموزش هوش مصنوعی برای هدایت خودکار فضاپیماها کمک می‌کند.

گروه مفاهیم پیشرفته آژانس فضایی اروپا (ESA) با آزمایشگاه وسایل نقلیه هوایی میکرو دانشگاه فناوری دلفت (TU Delft) در هلند برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی شبکه عصبی همکاری کرده است. این برنامه توانایی هوش مصنوعی را برای مدیریت مانورهای پیچیده آزمایش خواهد کرد تا بتواند در ماموریت‌های فضایی آینده اجرا شود.

به نقل از اسپیس، شبکه‌های عصبی در هوش مصنوعی از طریق انتقال اطلاعات از یک نورون به نورون دیگر، مغز انسان را شبیه‌سازی می‌کنند. این مکانیسم زمانی که صحبت از ماموریت‌های فضایی خودمختار با مانورهای فضاپیماهای پیچیده به میان می‌آید، پتانسیل دارد.

به طور سنتی، انسان‌ها مانورهایی را روی زمین برنامه‌ریزی می‌کنند، سپس مسیرها را به فضاپیما آپلود می‌کنند و مانورها را اجرا می‌کنند. اما با هوش مصنوعی، فضاپیماها می‌توانند به طور مستقل با در نظر گرفتن داده‌ها در لحظه، مانور اجرا کنند تا اصلاحات تقریبا فوری در مسیر را انجام دهند. به هر حال فضا کاملا غیرقابل پیش‌بینی است.

داریو ایزو (Dario Izzo)، هماهنگ‌کننده علمی گروه مفاهیم پیشرفته آژانس فضایی اروپا می‌گوید: در فضا، هر منبع روی فضاپیما از جمله پیشرانه، انرژی موجود، منابع محاسباتی و اغلب زمان باید تا حد امکان بهینه‌تر مورد استفاده قرار گیرد. چنین رویکرد شبکه عصبی می‌تواند عملیات بهینه‌سازی را امکان‌پذیر کند و استقلال و استحکام ماموریت را افزایش دهد.

مانند تمام اجزای مأموریت‌های فضایی، این فناوری ابتدا باید در اینجا روی زمین آزمایش شود. هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای آزمایش این چنین فناوری‌هایی پیش از به‌کارگیری در فضاپیماها باشند.

به این ترتیب، محققان به طور فعال در حال مطالعه مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی هستند تا قابلیت‌های هوش مصنوعی را برای ماموریت‌های فضایی بالقوه نشان دهند. استفاده از پهپادها نشان دهنده راهی برای ایجاد اعتماد، توسعه یک چارچوب نظری محکم و ایجاد محدودیت‌های ایمنی، قبل از برنامه‌ریزی برای نمایش واقعی ماموریت‌های فضایی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar