نماد آخرین خبر

کنترل ترافیک ۵ هزار پهپاد در آسمان ممکن شد

منبع
مهر
بروزرسانی
کنترل ترافیک ۵ هزار پهپاد در آسمان ممکن شد

مهر/محققان دانشگاهی روشی نوین برای کنترل ترافیک پهپادهای خودران ابداع کرده اند که با کمک آن می توان ۵ هزار نمونه در فضای هوایی مسیریابی کنند.

به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، محققان دانشگاه ELTE در مجارستان به نقطه عطفی در صنعت پهپاد دست یافته اند. این محققان پس از ابداع نخستین دسته پهپادهایی که خود را سازماندهی می کنند به یک نقطه عطف دیگر دست یافته اند. آنها هم اکنون نخستین راه حل ترافیک با پهپادهای بدون سرنشین را نشان دادند.

این سیستم توانمندتر از راهبرهای انسانی عمل می کند و نشان دهنده آینده ای است که در آن پهپادها می توانند با کارآمدی و ایمنی بی سابقه ای در آسمان حرکت کنند. دپارتمان فیزیکی زیست شناختی در ELET از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون در حوزه فناوری های مربوط به ربات های گروهی و لشکرها پهپادها پیشرو بوده است. محققان آن نخستین دسته کوادکوپترهای خودران شامل ۱۰ دستگاه را در ۲۰۱۴ میلادی ابداع کردند.

ایجاد دسته و ترافیک پهپادهای خودران دو فرایند شبیه یکدیگر به نظر می رسد اما هر کدام اهداف مختلفی را دنبال می کنند و چالش های خاص خود را دارند.

در ایجاد گروه، پهپادها سعی می کنند به شیوه هماهنگ با یکدیگر مانند دسته پرندگان حرکت کنند. در ترافیک پهپادهای خودران هر پهپاد مسیر و هدف خاص خود را دارد که ممکن است تداخل ایجاد کند.

این پیچیدگی به خصوص در فضاهای باز که پهپادها مانند عابران پیاده در جهات مختلف حرکت می کنند، قابل مشاهده است. محققان مجارستانی ابزار نوین را با مدل های سنتی دسته بندی که از طبیعت الهام گرفته شده اند، ترکیب کردند. روش نوین به پهپادهای خودران کمک می کند تا از تداخل های ترافیکی اجتناب کنند. همچنین این روند به آنها اجازه می دهد به طور ایمن هرگونه چالش باقی مانده را با کمک هماهنگی مستقیم با پهپادهای مجاور مدیریت کنند.

کارآمدی این مدل خود سازمان دهنده بدون هیچ گونه کنترل مرکزی نخستین بار با کمک شبیه سازی ها آزمایش شد. این تست ها ترافیکی مداوم و با سرعت بالا از ۵ هزار پهپاد را نشان می داد. در سناریوهای به کار گرفته شده در این شبیه سازی ها از سرعت ها و اولویت های مختلف در محیط ۲ بعدی استفاده شد. تحقیق مذکور به تبدیل برنامه ریزی این مدل روی ۱۰۰ پهپاد شرکت CollMot Robotics Ltdمنجر شد. شرکت مذکور زیرمجموعه همین دانشگاه است.

نمایش زنده ۱۰۰ پهپاد خودسازمان دهنده یک نقطه عطف به حساب می آید و این دستاورد نشان دهنده آغاز عصر جدیدی از عملیات پهپادهای خودران است. کاربردهای این فناوری شامل اسپری کردن مواد، حمل ونقل محموله با پهپاد و عملیات های نظامی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره