کشف قاره گمشده بین گرینلند و کانادا

آخرين خبر
کشف قاره گمشده بین گرینلند و کانادا

آخرین خبر/دانشمندان یک قاره گمشده را بین کانادا و گرینلند کشف کردند که 60 میلیون سال پیش شکل گرفته است

به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه دربی بریتانیا به طور تصادفی زمینی به طول 250 مایل را در زیر تنگه دیویس، بین کانادا و گرینلند، در حین مطالعه حرکات زمین ساختی صفحه این منطقه کشف کردند.

آنها  توضیح دادند که ریزقاره اولیه تنگه دیویس، یک بلوک زمین ساختی است که از یک قاره جدا شده و از طریق یک دوره طولانی شکاف و گسترش بستر دریا بین گرینلند و آمریکای شمالی ایجاد شده است.

به نظر این تیم این ریزقاره پس از تقسیم زمین ساختی بین کشور گرینلند و کانادا در حدود 118 میلیون سال پیش از گرینلند جدا شده است.

تصویر: تنگه دیویس که در آن ریزقاره کشف شد

محققان دانشگاه دربی در حال بازسازی حرکات زمین ساختی صفحه‌ای منطقه بودند که پوسته ضخیمی را یافتند که نزدیک به 250 مایل در زیر تنگه دیویس امتداد داشت.

تصویر: تنگه دیویس پروتو-ریزقاره زیر آب در تنگه دیویس قرار دارد.

دکتر جردن فیثان گفت: شکافتن و تشکیل ریزقاره پدیده‌های کاملاً مداومی هستند - با هر زلزله ممکن است در جهت جدایی ریز قاره بعدی قدم برداریم.

"هدف کار ما این است که شکل گیری آنها را به خوبی درک کنیم تا بتوانیم همان تکامل آینده را پیش بینی کنیم."

محققان ریزقاره جدید را با استفاده از ترکیبی از داده‌های ضخامت پوسته از نقشه‌های گرانشی، داده‌های بازتاب لرزه‌ای و مدل‌سازی زیمن ساختی صفحه شناسایی کردند.

نقشه های گرانشی حاوی اطلاعاتی در مورد چگالی سنگ، عمق و توزیع سنگ های منشأ ناهنجاری است.

این تیم بر چگونگی شکل گیری ناهنجاری پوسته با ایجاد بازسازی حرکات زمین ساختی که تقریباً 30 میلیون سال به طول انجامید تمرکز کردند.

آنها پیش ریز قاره را بزرگتر از سایر ریزقاره ها توصیف کردند که ضخامت آن بین 11 تا 14 مایل است. ضخامت متوسط ​​ریز قاره معمولاً بین سه تا 15 مایل است.

تکنیک‌های نقشه‌برداری چگونگی تغییر حرکات بستر دریا در طی میلیون‌ها سال را ردیابی کردند و در نتیجه این مطالعات یک صفحه جدا شده از پوسته قاره‌ای نسبتاً ضخیم را شناسایی کردند که طی یک مرحله جدید شناسایی شده از گسترش [شرق به غرب] در امتداد گرینلند غربی از گرینلند جدا شده بود.

یک لایه نیمه سیال از سنگ وجود دارد که در حدود 50 تا 120 مایلی زیر سطح زمین قرار دارد که گرم شده و متعاقباً ذوب می شود و باعث جاری شدن سنگ می شود.

این حرکت در امتداد صفحات زمین ساختی فشار می آورد و باعث می شود که آنها در طول میلیون ها سال به یکدیگر ساییده شوند و منجر به زلزله و انفجارهای آتشفشانی شوند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، توده خشکی از قاره های اصلی جدا می شود و ریزقاره اولیه خود را ایجاد می کند.

تصویر: صفحات زمین ساختی در حال جابجایی در طی میلیون ها سال

تصویر: مروری بر صفحات زمین ساختی واقع در تنگه دیویس

شکاف اولیه بین کانادا و گرینلند حدود 118 میلیون سال پیش آغاز شد، اما بستر دریا تا 61 میلیون سال پیش شروع به گسترش نکرد تا چیزی که امروزه به نام تنگه دیویس شناخته می شود، ایجاد شود.

پس از حدود سه میلیون سال، دانشمندان گزارش کردند که گسترش بستر دریا از شمال شرقی-جنوب غربی به شمال-جنوب تغییر می کند، که باعث شکسته شدن ریزقاره اولیه دیویس استریت شد.

این جابجایی تقریباً 33 میلیون سال به طول انجامید و تنها زمانی متوقف شد که گرینلند با جزیره Ellesmere که در شمال قرار دارد، برخورد کرد.

خبرنگار: زینب مومن زاده