نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

چرا مردان مستعد ابتلا به اوتیسم و ​​زنان اضطراب هستند؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
چرا مردان مستعد ابتلا به اوتیسم و ​​زنان اضطراب هستند؟

آخرین خبر/ چرا زنان به طور قابل توجهی تحت تأثیر افسردگی و اضطراب قرار می گیرند، در حالی که اوتیسم و ​​اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در مردان شایع تر است؟ 

به نقل از نیوزویک، تحقیقات جدید نشان می دهد که جدای از انتظارات اجتماعی، علائم نادیده گرفته شده و عدم تشخیص، در واقع ممکن است یک توضیح علمی برای این نابرابری ها وجود داشته باشد.

از لحاظ تاریخی، مردان در تحقیقات انسانی و حیوانی بیش از حد معرفی شده اند، به این معنی که درک ما از تفاوت های جنسی در ساختار مغز محدود است.

رایان دارسی، استاد مرکز سلامت مغز در دانشگاه بریتانیا، می‌گوید: «تصویربرداری از مغز در طول تاریخ علی‌رغم وجود تفاوت‌های ساختاری در مغز زنان و مردان تا حد زیادی زنان و مردان را به یک نمونه تبدیل کرده است».

درک نتایج خاص برای زنان و مردان به طور جداگانه برای دانش عمومی و درمان ها و مداخلات بهینه بهداشتی-پزشکی مهم است.

تجزیه و تحلیل قبلی نشان داده است که زنان تقریباً دو برابر بیشتر در طول زندگی خود به اختلالات اضطرابی و خلقی مبتلا می شوند، در حالی که مردان سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم و ​​دو برابر بیشتر احتمال دارد که به ADHD مبتلا شوند. زنان همچنین هنگام مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی، عوارض جانبی بیشتری را تجربه می کنند.

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که برخی از این اختلافات ممکن است به دلیل تفاوت در ریزساختار مغز باشد که آرایش، ویژگی ها و غلظت سلول های مختلف در مغز را توصیف می کند.

برای بررسی این تنوع در انسان، محققان نیوزلند و ایالات متحده داده‌های اسکن مغزی MRI را از بیش از 1000 بزرگسال جوان تجزیه و تحلیل کردند و تفاوت‌های اساسی در ساختار سلولی میکروسکوپی در مناطق مغزی که بر سلامت روان، احساسات، تصمیم‌گیری و حافظه پردازشی ما تأثیر می‌گذارند شناسایی کردند. 

اساس بیوشیمیایی این تفاوت‌ها کاملاً مشخص نیست، اما مدل‌های حیوانی نشان داده‌اند که هورمون‌های جنسی مانند استروژن و تستوسترون ممکن است نقش مهمی در رشد مغز، به‌ویژه در نواحی مرتبط با پردازش هیجانی بازی کنند.

رایان دارسی گفت: «عوامل بیولوژیکی مانند کروموزوم ها و هورمون ها، و همچنین عوامل محیطی که بر سازماندهی شبکه های مغزی تأثیر می گذارند، قطعاً مورد توجه هستند.»

تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است، اما این مطالعه اهمیت دور شدن از یک رویکرد یکسان برای سلامت روان زن و مرد را برجسته می کند.

خبرنگار: زینب مومن زاده

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره