نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

پیشرفته‌ترین موتور مافوق صوت جهان آزمایش شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پیشرفته‌ترین موتور مافوق صوت جهان آزمایش شد

ایسنا/یک استارت‌آپ آزمایش‌های پیشرفته‌ترین موتور مافوق صوت جهان را آغاز کرده است که قرار است سرعت بالا را برای هواپیماهای مسافربری تامین ‌کند.

 استارت‌آپ نیو فرانتیر ایرواسپیس(New Frontier Aerospace) آزمایش‌ها روی موتوری را آغاز کرده است که روزی سرعت بالا را برای هواپیماهای مسافربری به ارمغان می‌آورد.

الکس تای مدیرعامل این استارت‌آپ این خبر را در یک میزگرد که در نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارنبرو در بریتانیا برگزار شد، اعلام کرد.

به گزارش اسپیس نیوز، این شرکت اولین شلیک آزمایشی موتور مافوق صوت خود موسوم به Mjölnir را در تاریخ 18 ژوئیه با موفقیت انجام داد.

تای گفت: ما معتقدیم که پیشرفته‌ترین موتور موشک در جهان را آزمایش کرده‌ایم.

اگرچه آزمایش اولیه تنها یک ثانیه طول کشید، اما با موفقیت توربوپمپ‌ها را فعال کرد و موتور را مشتعل کرد.

این شرکت قصد دارد در آینده شلیک‌های آزمایشی طولانی مدت را انجام دهد.

موتوری برای ارائه نیروی رانش بالا

همانطور که در وب‌سایت این شرکت آمده است، موتور Mjölnir یک موتور احتراق مرحله‌ای با جریان کامل(FFSC) ساخته شده با فناوری چاپ سه‌بعدی است که با ترکیبی از سوخت‌های اکسیژن مایع و متان کار می‌کند.

در توضیح این شرکت آمده است که کلاس جدیدی از موشک‌های اکسیژن مایع و گاز طبیعی(LOX/LNG) یک مرحله انتقال مداری با کارایی بالا را امکان‌پذیر می‌سازد که برای پرتاب در موشک‌های پرتاب کلاس ونچر(Venture) مناسب است.

به گفته این شرکت، استفاده از سوخت LNG به طور چشمگیری هزینه و انتشار کربن را کاهش می‌دهد و با انتشار منفی گازهای گلخانه‌ای کمک شایانی به این صنعت می‌کند.

این موتور سبک‌وزن رانش بالایی را ارائه می‌دهد. نسخه آزمایشی فعلی موتور Mjölnir حدود 3000 پوند نیروی رانش تولید می‌کند. نسخه‌های آینده طراحی شده برای وسایل نقلیه بین 40 هزار تا 60 هزار پوند نیروی رانش تولید خواهند کرد.

موتور Mjölnir با عملکرد بالای خود، برای کاربردهای فضایی متعدد در نظر گرفته شده است. همچنین برای مرحله انتقال مداری ناسا(OTS) پیشنهاد شده است که می‌تواند در نهایت برای فرود روی ماه سازگار شود و حتی می‌تواند قابل استفاده مجدد باشد.

جدای از اینها می‌تواند برای کاربردهای دیگر از جمله هواپیماهای مافوق صوت، مراحل بالای موشک و انتقال سریع مدار فضاپیما مناسب باشد.

بنا به گزارش‌ها، موتور Mjölnir همان معماری موتور FFSC را با رپتور شرکت اسپیس‌ایکس و موتور در حال توسعه شرکت استوک اسپیس(Stoke Space) به اشتراک می‌گذارد.

استفاده در وسیله نقلیه زیر مداری

شرکت نیو فرانتیر ایرواسپیس در نظر دارد از موتور Mjölnir برای به حرکت درآوردن یک وسیله نقلیه زیرمداری 100 نفره به نام اینترکانتیننتال راکت‌لاینر(Intercontinental Rocketliner) استفاده کند.

طبق گزارش‌ها، این وسیله نقلیه برای رسیدن به سرعت‌های مافوق صوت، برخاست و فرود عمودی را با مشخصات پروازی بوست-کروز-گلاید ترکیب می‌کند.

این شرکت امیدوار است با این وسیله نقلیه بازار حمل و نقل جهانی پرسرعت را در دست بگیرد و مسافران را قادر سازد در عرض چند ساعت به هر نقطه از جهان سفر کنند.

فارغ از این، این وسیله نقلیه می‌تواند نقش مهمی در لجستیک نظامی داشته باشد و حمل و نقل سریع محموله‌ها و نیروها را فراهم کند. پیش‌بینی می‌شود که این بازار به طور قابل توجهی بزرگتر از بازار پرتاب فضایی باشد.

شرکت اسپیس‌ایکس نیز به این بازار علاقه نشان داده است و توانایی موشک استارشیپ(Starship) را برای انتقال افراد در سراسر قاره‌ها در کمتر از یک ساعت گوشزد می‌کند.

با این حال، الکس تای در یک جلسه استدلال کرد که استارشیپ برای سفر نقطه به نقطه ایده‌آل نیست و با توجه به اندازه بزرگ آن و نداشتن بال، بیشتر برای مأموریت‌های مریخ مناسب است.

وی تامین مالی را به عنوان یک مانع بزرگ برای شرکت‌هایی که به دنبال سفرهای نقطه به نقطه با سرعت بالا هستند، از جمله همین شرکت خاطرنشان کرد.

در حالی که این شرکت برای توسعه موتور خود از پنتاگون و ناسا حمایت مالی دریافت کرده است، اما تای می‌گوید که تا تحقق سفر تجاری مافوق صوت که با حمل و نقل محموله شروع می‌شود، هنوز چندین سال زمان باقی مانده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره