نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

یک چوب فوق سیاه به طور تصادفی ساخته شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
یک چوب فوق سیاه به طور تصادفی ساخته شد

ایسنا/یک چوب فوق سیاه که به طور تصادفی ساخته شده است ۹۹ درصد نور را جذب می‌کند و می‌تواند صنعت انرژی خورشیدی را تغییر دهد.

گاهی اوقات، پیشرفت‌های موفقیت آمیز به طور تصادفی در اکتشاف علمی اتفاق می‌افتند. این داستان نیکسیلون(Nxylon) است که یک ماده جدید فوق سیاه بوده که تقریبا تمام نور را جذب می‌کند.

به نقل از آی‌ای، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا این کشف را یک حادثه محض توصیف می‌کنند. ساختار منحصر به فرد چوب سیاه به این معنی است که نور را بدون نیاز به رنگدانه جذب می‌کند.

این ماده فوق‌العاده تیره پتانسیل پیشرفت در زمینه‌هایی مانند نجوم، مد، انرژی‌های تجدیدپذیر و اپتیک را دارد.

پروفسور فیلیپ ایوانز (Philip Evans) که رهبری این توسعه را بر عهده داشت، می‌گوید: ترکیب نیکسیلون مزایای مواد طبیعی را با ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فرد ترکیب می‌کند و آن را سبک، سخت و برای برش زدن آسان می‌کند تا به اشکال پیچیده‌ای تبدیل شود.

کشف غیر منتظره

یک نتیجه غیرمنتظره از آزمایشات ایوانز و دانشجوی دکترا، کنی چنگ(Kenny Cheng)، منجر به ایجاد این ماده شد.

در ابتدا، محققان برای افزایش مقاومت چوب در برابر آب، پلاسما را آزمایش کردند. این یک آزمایش معمولی بود تا اینکه یک اتفاق خارق‌العاده رخ داد. در کمال تعجب، محققان متوجه شدند که زمانی که این روش بر روی انتهای در معرض سلول‌های چوبی اعمال شد، آنها به یک رنگ فوق‌العاده تیره تبدیل شدند.

محققان سردرگم و در عین حال مجذوب شدند. آنها با بخش فیزیک و نجوم دانشگاه A&M تگزاس برای انجام اندازه‌گیری‌های گوناگون بر روی این ماده تاریک کار کردند.

اندازه‌گیری‌ها یک واقعیت شگفت‌انگیز را نشان داد: این ماده تقریبا تمام نور را جذب می‌کند و این خاصیتی است که به ندرت در طبیعت یافت می‌شود.

ایوانز، استاد دانشکده علوم جنگلداری می‌گوید: مواد فوق سیاه می‌توانند بیش از ۹۹ درصد نوری را که به آنها برخورد می‌کند جذب کند و بسیار بیشتر از رنگ سیاه معمولی که حدود ۹۷.۵ درصد نور را جذب می‌کند، عمل کنند.

ایوانز در بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان کرد این ماده را می‌توان از مواد پایدار و تجدید پذیر که به طور گسترده در آمریکای شمالی و اروپا یافت می‌شود ساخت که منجر به کاربردهای جدیدی برای چوب می‌شود.

استفاده از این ماده فوق سیاه

جالب اینجاست که نیکسیلون با حفظ رنگ سیاه خود حتی پس از پوشانده شدن با یک روکش طلایی برای استفاده در میکروسکوپ الکترونی، خواص استثنایی خود را همچنان نشان داد.


برخلاف رنگ‌های مشکی استاندارد، این ماده به رنگدانه‌ها متکی نیست. ساختار منحصر به فرد آن نور را به دام می‌اندازد و همین موضوع آن را فوق‌العاده تاریک می‌کند.


مواد فوق سیاه تقاضای زیادی برای کاربردهای مختلف دارند. در نجوم، آنها وضوح تصویر را با به حداقل رساندن نور سرگردان افزایش می‌دهند. سلول‌های خورشیدی از توانایی خود در جذب بیشتر نور خورشید سود می‌برند. علاوه بر این، آنها برای خلاقیت‌های هنری مانند جواهرات و کالاهای لوکس مانند ساعت ارزشمند هستند.

این ماده جدید می‌تواند جان تازه‌ای به صنعت جنگلداری بدهد و جایگزینی پایدار و مجلل برای مواد سنتی باشد. سیاهی جوهری آن این پتانسیل را دارد که جایگزین چوب‌های تیره‌ی با ارزش مانند آبنوس و گل سرخ در ساعت سازی شود.

علاوه بر این، می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای سنگ قیمتی اونیکس در جواهرات عمل کند.

دکتر ایوانز و تیمش قصد دارند Nxylon را از طریق یک استارتاپ تجاری سازی و با طراحان برای ایجاد محصولات مختلف همکاری کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره