نماد آخرین خبر

ورود زیره کفش فناورانه به المپیک ۲۰۲۴ پاریس

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ورود زیره کفش فناورانه به المپیک ۲۰۲۴ پاریس

ایسنا/اکسل چن(Axl Chen)، بنیانگذار استارت‌آپ موسوم به استرایو(Striv)،المپیک ۲۰۲۴ پاریس را فرصتی کلیدی برای اعتبار بخشیدن به فناوری خود با کمک ورزشکاران نخبه می‌داند. این زیره کفش حرکات، نیرو و حالات دویدن ورزشکاران را آشکار می‌کند.

المپیک اوج عملکرد ورزشی یک ورزشکار است. با توجه به آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، فناوری پیشگامانه MIT.nano قرار است موجی را در آن ایجاد کند.

به نقل از آی‌ای، ‌ استرایو، یک استارتاپ نوآور است که توسط اکسل چن تأسیس شده و فناوری پیشرفته حس لامسه را به خط مقدم علم ورزش می‌آورد و نویدبخش تغییر نحوه تمرین ورزشکاران و جلوگیری از آسیب دیدگی می‌شود.

فناوری استرایو که تحت برنامه شتاب دهنده استارت نانو START.nano موسسه فناوری ماساچوست توسعه یافته است، رویکرد جدیدی برای ردیابی عملکرد ورزشی ارائه می‌دهد.

نوآوری در تقاطع فناوری و ورزش

فناوری استرایو با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته برای پردازش داده‌های لمسی و ردیابی معیارهایی مانند نیرو، حرکت و فرم با دقت قابل‌توجهی، با کفش ادغام می‌شود.

این فناوری در حال حاضر توسط ورزشکاران زبده‌ای مانند کلایتون یانگ ماراتن‌نورد آمریکایی، دامار فوربس ستاره جامائیکایی دو و میدانی و جیک رایلی دونده المپیکی سابق آزمایش شده است.

رایلی می‌گوید: من در مورد پتانسیل فناوری استرایو هیجان‌زده هستم. این فناوری در مسیر خوبی برای ایجاد انقلابی در نحوه تمرین و جلوگیری از آسیب دیدگی قرار دارد. پس از آزمایش حسگرها و مشاهده داده‌ها از نزدیک، از ارزش آن مطمئن شدم.

چن بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ را به‌عنوان زمینه‌ای مهم برای اثبات فناوری استرایو می‌بیند. چن در بیانیه مطبوعاتی می‌گوید: ما فکر می‌کنیم المپیک ۲۰۲۴ پاریس یک فرصت واقعا جالب برای ما خواهد بود تا این محصول را با ورزشکارانی که برای مسابقات تمرین می‌کنند آزمایش کنیم.

پس از آن، ما آن را به عموم مردم ارائه خواهیم کرد تا به همه کمک کنیم تا از حمایت و مشاوره مربیگری مشابه ورزشکاران حرفه‌ای برخوردار شوند.

از صنعت رباتیک تا انقلابی در تمرینات ورزشی

کار چن از آزمایشگاه رباتیک در دانشگاه Tsinghua در چین آغاز شد، جایی که او برای اولین بار با حسگرهای لمسی آزمایش انجام داد. هدف او این بود که این حسگرها را انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفه‌تر کند.

چن توضیح می‌دهد: من فکر می‌کنم بسیاری از مردم پیش از این حس بینایی و زبان را بررسی کرده‌اند، اما حس لامسه به عنوان راهی برای درک جهان برای من به نظر می‌رسید. فکر می‌کردم حسگرهای لمسی و هوش مصنوعی می‌توانند محصولات قدرتمند جدیدی را تولید کنند.

ورود زیره کفش فناورانه به المپیک ۲۰۲۴ پاریس

استرایو در ابتدا وارد فضای بازی واقعیت مجازی شد و کفشی را توسعه داد که با حسگرهایی با کنترلرهای دستی ادغام شده بودند تا حرکات کاربر را در لحظه ثبت کنند. این محصول که حدود ۳۰۰ جفت در سطح جهانی فروخته شد، پتانسیل فناوری حسگر لمسی را در کاربردهای مختلف نشان داد.

چن می گوید: ورود به برنامه START.nano در سال ۲۰۲۳ نقطه عطف این شرکت بود. من تقریبا برای هیچ مورد دیگری درخواست ندادم. من واقعا به این فناوری علاقه‌مند هستم و می‌دانستم که اگر بتوانم در موسسه فناوری ماساچوست تحقیق کنم، پیشبرد این فناوری واقعا مفید خواهد بود.

پیشرفت فناوری با پشتیبانی MIT.nano

در برنامه MIT.nano، استرایو از تجهیزات پیشرفته نانوساخت و تخصص برای اصلاح فناوری خود استفاده کرده است. کار چن در آزمایشگاه غوطه‌وری MIT.nano که شامل دستگاه‌های ضبط دقیق حرکت و ابزارهای تجزیه و تحلیل دقیق نیرو است، مفید بوده است.

محلول حسگر استرایو از دو لایه الکترود انعطاف پذیر با یک ماده تخصصی در بین آنها تشکیل شده است که قابلیت‌های الکتریکی آن را تحت نیروهای مختلف تغییر می‌دهد. تحقیقات چن بر افزایش دوام و دقت این ماده با ادغام نانوساختارها و سایر نوآوری‌ها متمرکز بوده است.

این شرکت همچنین در حال توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های حسگر و استنتاج حرکت تمام بدن است.

چن در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: ما می‌توانیم نیرویی را که افراد به زمین وارد می‌کنند و کارایی حرکاتشان را تعیین کنیم. ما می‌توانیم ببینیم که آیا آنها خیلی به جلو خم شده‌اند یا زانوهایشان خیلی بالاست. این می‌تواند برای تعیین اینکه آیا آنها در حال بهبود هستند یا نه واقعا مفید باشد.

این شرکت محصول خود را با حدود ۵۰ ورزشکار حرفه‌ای آزمایش کرده است و آماده است تا دامنه خود را گسترش دهد.

چن می‌گوید: ما همچنین می‌خواهیم این فناوری را به دوندگان جدی که حرفه‌ای نیستند نیز برسانیم. من افراد زیادی را در بوستون می‌شناسم که هر روز می‌دوند.

همانطور که استرایو به رشد خود ادامه می‌دهد، این شرکت در نظر دارد فناوری خود را برای انواع ورزش‌ها گسترش دهد. چن می‌افزاید: ما با مربیان زیادی صحبت می‌کنیم و فکر می‌کنیم پتانسیلی برای رساندن این فناوری به بسیاری از ورزش‌های مختلف وجود دارد. گلف بازان، کوهنوردان، تنیس بازان، دوچرخه سواران، اسکی و اسنوبرد. ما فکر می‌کنیم که این فناوری می‌تواند واقعا برای همه آنها مفید باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar