باغبانان ناجی ریه‌های انسان کشف شدند

باغبانان ناجی ریه‌های انسان کشف شدند

ایسنا/جمعیت جدیدی از ماکروفاژها کشف شده است که به ترمیم ریه پس از ابتلا به عفونت‌های ویروسی کمک می‌کنند.

محققان دانشگاه لیژ بلژیک، جمعیت جدیدی از ماکروفاژها را کشف کرده‌اند. آنها سلول‌های ایمنی ذاتی مهمی هستند که پس از آسیب ناشی از ویروس‌های تنفسی، ریه‌ها را پر می‌کنند. این ماکروفاژها در ترمیم آلوئول‌های ریوی یا کیسه‌های هوایی موثر هستند. این کشف نوآورانه نویدبخش تحولِ درک ما از پاسخ ایمنی پس از عفونت است و راه را برای درمان‌های احیا کننده جدید باز می‌کند.

به نقل از ساینس‌دیلی، ویروس‌های تنفسی، که معمولا باعث ایجاد بیماری خفیف می‌شوند اما می‌توانند پیامدهای جدی‌تری داشته باشند، همانطور که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ مشاهده شد، در موارد شدیدتر، نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود دارد و عواقب مزمن «کووید طولانی» دامن‌گیر برخی بیماران شده است. این شرایط اغلب منجر به تخریب نواحی بزرگی از ریه‌ها، به ویژه کیسه‌های هوایی مسئول تبادل گاز می‌شود. ترمیم ناکارآمد این ساختارها می‌تواند منجر به کاهش دائمی توانایی ریه‌ها برای اکسیژن‌رسانی به خون شود که با خستگی مزمن و ناتوانی در ورزش همراه می‌شود.

اگرچه که نقش ماکروفاژها در مرحله حاد عفونت‌های ویروسی تنفسی به خوبی شناخته شده است، عملکرد آنها در دوره پس از التهاب تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. مطالعه‌ای که توسط موسسه GIGA در دانشگاه لیژ انجام شد نشان می‌دهد که ماکروفاژهای غیرمعمول که با نشانگرهای خاصی مشخص می‌شوند و به‌طور موقت در مرحله بهبودی اولیه انتخاب می‌شوند، نقش مفیدی در بازسازی کیسه‌های هوایی ریوی دارند.

این مطالعه به رهبری دکتر کورالین رادرمکر(Coraline Radermecker) و پروفسور توماس ماریچال(Thomas Marichal) از آزمایشگاه ایمونوفیزیولوژی و توسط دکتر سیسیلیا روسیتی(Cecilia Ruscitti) انجام شد و از پلتفرم‌های فناورانه پیشرفته از جمله سلول‌شناسی، میکروسکوپ فلورسانس و توالی یابی آران‌ای(RNA) تک سلولی بهره برده شد.

کورالین رادرمکر توضیح می‌دهد: یافته‌های ما یک مکانیسم جدید و حیاتی برای ترمیم کیسه‌های هوایی توسط این ماکروفاژهای غیر معمول را ارائه می‌دهند. ما مشخصات، منشاء، محل آسیب‌دیده ریه، سیگنال‌هایی که برای عملکرد نیاز دارند، و نقش آنها در بازسازی بافت، به‌ویژه بر روی سلول‌های پوششی کیسه هوایی نوع ۲، پیش‌ساز سلول‌های کیسه هوایی، را به تفصیل شرح داده‌ایم. جامعه علمی این ماکروفاژها را نادیده گرفته بود، زیرا نشانگری را بیان می‌کردند که پیش از این تصور می‌شد متعلق به یک جمعیت سلولی ایمنی دیگر یعنی نوتروفیل‌ها است و به این دلیل که فقط برای مدت کوتاهی در مرحله ترمیم ظاهر می‌شوند و سپیس ناپدید می‌شوند.

توماس ماریچال می‌افزاید: مطالعه ما نقش ترمیمی این ماکروفاژها را نشان می‌دهد. با تقویت این ماکروفاژها یا تحریک عملکرد ترمیمی آنها، ما می‌توانیم درمان‌هایی را برای بهبود بازسازی کیسه هوایی و کاهش عوارض ناشی از عفونت‌های تنفسی جدی و سندرم دیسترس حاد تنفسی ایجاد کنیم.

برای مثال، اگر ریه‌ها را باغی در نظر بگیرید که در اثر طوفان(عفونت ویروسی) آسیب دیده است، این ماکروفاژهای تازه کشف شده مانند باغبانان متخصص عمل می‌کنند که زباله‌ها را پاک می‌کنند و دانه‌های جدید می‌کارند و باغ را قادر می‌سازند تا دوباره رشد کند و سرزندگی خود را به دست آورد.