نماد آخرین خبر

ربات درمانگر که با الهام از درخت انگور درون بدن حرکت می‌کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ربات درمانگر که با الهام از درخت انگور درون بدن حرکت می‌کند

ایسنا/یک ربات با پوست مغناطیسی که گیاه انگور را شبیه‌سازی می‌کند، می‌تواند تومورها را در قسمت‌های دشوار درمان کند.

محققان به طور مداوم در حال پیشرفت‌های نوآورانه در صنعت رباتیک هستند. اکنون ربات جدیدی توسعه یافته است که از گیاهان رونده همچون انگور الهام گرفته است. این ربات که توسط محققان دانشگاه لیدز ساخته شده است، انتظار می‌رود که تشخیص و درمان سرطان و تومورها را متحول کند. پوست مغناطیسی این ربات به دانشمندان کمک می‌کند تا آن را کنترل کنند.

به نقل از آی‌ای، پوست مغناطیسی ربات به دانشمندان کمک می‌کند تا آن را با استفاده از آهنرباهای خارجی کنترل کنند. ادعا می‌شود که این اختراع جدید به اندازه کافی قابلیت مانور دارد که بتواند خمیدگی S شکل را طی کند. این می‌تواند به ربات اجازه دهد تا تومورها را در عمیق‌ترین و سخت‌ترین قسمت‌های ریه درمان کند.

بر اساس این مطالعه، این به ربات‌ها کمک می‌کند تا مسیرهای باریک و پیچیده در اعماق بدن انسان را مانند درخت انگور طی کنند.

پروفسور پیترو والداستری(Pietro Valdastri)، مدیر آزمایشگاه STORM دانشگاه و سرپرست تحقیقات، می‌گوید: این روبات‌های جدید نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری ناوبری جراحی هستند که می‌تواند برای میلیون‌ها نفر مفید باشد.

تعدادی از روش‌های فعلی وجود دارند که می‌توانند از این فناوری در آینده سود زیادی ببرند. برای مثال، فناوری‌های کنونی برای نگاه کردن به داخل ریه‌های بیمار یا نمونه‌برداری نمی‌توانند به راحتی به بیشتر راه‌های هوایی دسترسی پیدا کنند، زیرا هدایت ابزار با فشار دادن آن به بدن بیمار بسیار دشوار است.

والداستری همچنین اظهار داشت که دشواری این روش ظرفیت سیستم مراقبت‌های بهداشتی را محدود می‌کند و در نتیجه فهرست‌های انتظار طولانی و احتمال پیشرفت بیماری ایجاد می‌شود.

ربات از فشار پنوماتیک در داخل بدن برای رشد استفاده می‌کند

این دستگاه کوچک که ربات تاک نامیده می‌شود، از فشار پنوماتیک در داخل برای رشد و نیروی مغناطیسی برای حرکت استفاده می‌کند.

در حالی که بسیاری از سازمان‌ها در حال بررسی استفاده از ربات‌های تاک برای کاربردهای بالینی هستند، محققان لیدز و UCSD معتقدند که آنها اولین کسانی هستند که آنها را با مواد مغناطیسی ترکیب کرده‌اند.

یافته‌های این مطالعه موفقیت روش هدایت مغناطیسی پیشنهادی محققان را نشان می‌دهد.

پیشرفت چشمگیر در فناوری ناوبری جراحی

به گفته والداستری، این ربات جدید نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری ناوبری جراحی است که می‌تواند برای میلیون‌ها نفر مفید باشد.

این محقق ادعا کرد که ربات آنها پتانسیل بهبود ایمنی و کارایی روش‌های پزشکی از تشخیص گرفته تا نمونه‌برداری و درمان را دارد که زمان بهبودی را کاهش می‌دهد و خطرات جراحی را به حداقل می‌رساند.

این مطالعه نشان می‌دهد که دستکاری خارجی چنین ربات‌هایی از طریق استفاده از مواد فعال مغناطیسی موجود در ربات منجر به ایجاد یک ساختار کاملا انعطاف‌پذیر، قابل هدایت و در حال رشد می‌شود که می‌تواند از طریق اعمال میدان‌های مغناطیسی خارجی و گرادیان‌های میدان فعال شود.

از ربات می‌توان برای نمونه‌برداری از بافت یا ارائه درمان استفاده کرد

محققان ربات درخت انگور را با قطر هشت میلی‌متر ساخته‌اند که از یک بستر پلی اتیلن پوشیده شده با یک لایه سیلیکونی تعبیه شده با ریز ذرات مغناطیسی ساخته شده است.

محققان در این مطالعه می‌گویند: ما توانایی ربات‌های خود را در جهت‌یابی در محیط‌های پیچیده و هدایت در اطراف موانع بزرگ از طریق کنترل همزمان میدان مغناطیسی و فشار رو به رشد نشان دادیم.

مایکل براکدورف(Michael Brockdorff)، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد که با استفاده از الگوریتم برنامه‌ریزی مسیری که ما ابداع کرده‌ایم، پلتفرم مگنت دائم خارجی دوگانه می‌تواند برای کنترل دقیق دستگاه‌های پزشکی مغناطیسی به شیوه‌ای ایمن مورد استفاده قرار گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره