نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

فضاپیمای «سیگنوس» راهی «ایستگاه فضایی بین‌المللی» شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/فضاپیمای باری «سیگنوس» به همراه محموله‌های خود، به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پرتاب شد.

شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روز چهارم اوت یک فضاپیمای باری خصوصی را به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پرتاب کرد.

به نقل از اسپیس، یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) حامل فضاپیمای «سیگنوس»(Cygnus) پس از تاخیر یک‌روزه ناشی از بدی آب و هوا، در ساعت ۱۱:۰۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا بلند شد.

حدود هشت دقیقه پس از پرتاب، اولین مرحله موشک برای فرود برنامه‌ریزی‌شده در کیپ کاناورال به زمین بازگشت. مرحله بالایی فالکون ۹ نیز فضاپیمای سیگنوس را درست کمتر از ۱۵ دقیقه پس از پرتاب، در مدار پایین زمین مستقر کرد.

فضاپیمای «سیگنوس» راهی «ایستگاه فضایی بین‌المللی» شد
اولین مرحله موشک فالکون ۹ در حال بازگشت به زمین

سیگنوس پس از استقرار دچار مشکلاتی شد. مقامات ناسا در یک بیانیه پس از پرتاب گفتند: اندکی پس از پرتاب، فضاپیما اولین سوخت‌گیری خود را که برای ساعت ۱۱:۴۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی تعیین شده بود، به دلیل ورود دیرهنگام به مرحله سوختگیری از دست داد. مرحله موسوم به «سوختگیری هدفمند در ارتفاع» برای ساعت ۱۲:۳۴ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی برنامه‌ریزی شده بود اما مدت کوتاهی پس از احتراق، موتور مانور را به دلیل پایین بودن فشار اولیه متوقف کرد. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ثابت کند خود موتور مشکلی داشته است.

طرح پیش از پرتاب این بود که سیگنوس در روز سه‌شنبه ششم اوت کمی پس از ساعت سه بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. مقامات ناسا در ادامه بیانیه گفتند: به ‌رغم مشکلات مربوط به سوخت، این هدف هنوز پابرجاست.

فضاپیمای «سیگنوس» راهی «ایستگاه فضایی بین‌المللی» شد
موشک فالکون ۹ در محل پرتاب

ماموریت کنونی «NG-21» نامیده می‌شود زیرا بیست و یکمین پرواز باری سیگنوس به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. این فضاپیمای باری حدود ۳۷۲۰ کیلوگرم تجهیزات را از جمله طیف وسیعی از آزمایش‌های علمی در بر دارد. از این آزمایش‌ها می‌توان به «روتیفر-بی۲»(Rotifer-B2) اشاره کرد که اثرات پرواز فضایی را بر ترمیم DNA در یک گونه از چرخان‌تباران موسوم به «آدینتا وگا»(Adineta vaga) بررسی می‌کند و آزمایش «MVP Cell-۰۷» که نحوه رفتار بافت کبد چاپ‌شده یا مهندسی‌شده را در شرایط ریزگرانش مورد بررسی قرار می‌دهد.

دو کیوبست کوچک نیز به عنوان بخشی از برنامه ناسا موسوم به «پرتاب آموزشی نانوماهواره‌ها»(ELaNa) در ماموریت NG-21 به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند. آنها پس از رسیدن سیگنوس به ایستگاه در آن مستقر خواهند شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره