نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

کشف سلول‌هایی که بی هدف چربی می سوزانند

منبع
مهر
بروزرسانی
کشف سلول‌هایی که بی  هدف چربی می سوزانند

مهر/محققان نوع جدیدی از سلول های چربی را در بدن انسان کشف کرده اند که با فرایندهای بی هدف انرژی می سوزانند و گرما تولید می کنند.
به نقل از نیواطلس، چربی اشکال مختلفی دارد. چربی هایی که دور شکم و ران ها جمع می شوند، اصولا سلول های چربی سفید هستند که مانند مخزن انرژی عمل می کنند. سلول های چربی قهوه ای عمر کوتاه تری دارند، انرژی ذخیره شده در خود را به طور فعال تری می سوزانند تا گرما آزاد کنند تا به این ترتیب دمای بدن انسان حفظ شود. علاوه بر آنها سلول های چربی بژ رنگ نیز وجود دارند که ترکیبی از این ۲ نوع چربی هستند و فعالیت های آنها را با کارآمدی کمتر انجام می دهند.

اکنون محققان یک سلول چربی جدید کشف کرده اند که در حقیقت زیرمجموعه ای از چربی بژ است که سوزاندن انرژی و تولید گرما را از طریق مکانیسمی کاملا متفاوت انجام می دهد.

سلول های چربی قهوه ای و بژ از طریق پروتئینی به نام UCP۱ گرما تولید می کنند. میتوکندری پروتون ها را به فضای بین غشاهای داخلی و خارجی خود و سپس به داخل خود پمپاژ می کند. UCP۱ شکاف های بسیار ریزی در غشای داخلی تولید می کند و همزمان با گذر پروتون ها از آنها اصطکاک زیاد و در نتیجه گرما به وجود می آید.

اما محققان متوجه شده اند برخی سلول های چربی بژ اصلا UCP۱ ندارند. در پژوهش جدید محققان دانشگاه ETH زوریح شیوه تولید گرما بدون این پروتئین را بررسی کردند. آنها دریافتند که سلول های چربی بژ مذکور در «چرخه های بیهوده» یا فرایندهای زیست شیمیایی شرکت می کنند که هیچ هدف خاصی ندارند.

این چرخه های بیهوده ۲ شکل دارند. در یک چرخه سلول، چربی را به اسیدهای چرب تبدیل می کند و به سرعت آنها را دوباره به شکل چربی های جدید در می آورد. در شکل دیگر ماده کراتین به یک مولکول به نام فسفات کراتین تبدیل و سپس دوباره به کراتین تبدیل می شود.

هر دو فرایند انرژی مصرف و گرما تولید می کنند و هیچ سودی برای سلول ندارند بلکه احتمالا انرژی مازاد را می سوزانند. این فرایند مشابه دویدن روی تردمیل است که فرد به هیچ مقصدی نمی رسد و با این روش فقط به کاهش وزن وی کمک می شود.

سلول های چربی بژ جدید نخستین بار در موش ها رصد شدند اما محققان آنها را در نمونه بافت چربی انسانی نیز رصد کردند. جالب آنکه به نظر می رسد این نوع سلول چربی بیش از تصورات موجود در بدن وجود داشته باشد.

چرخه های بیهوده چربی بژ تقریبا در تمام انسان ها وجود دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره