نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
علم و تکنولوژی

مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس ۲۰۲۴ بر گردن جوان نخبه ملایری

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس ۲۰۲۴ بر گردن جوان نخبه ملایری

ایسنا/ حسین شعبانی، دانشجوی دکتری تخصصی الکترونیک دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان اهل ملایر، صاحب مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۲۴ ژنو در حوزه هوش مصنوعی شد.

شعبانی، جوان نخبه ملایری است که تاکنون بیش از ۱۸ اختراع داشته و مهمترین و شاخص‌ترین آنها، اختراع نخستین دستگاه تصویربرداری فوندوس دیجیتال و آنالایزر خودکار شبکیه چشم مبتنی بر هوش مصنوعی است بابت همین اختراع، موفق به کسب مدال نقره در چهارمین دوره مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۲۴ ژنو شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: فدراسیون جهانی اختراعات هر ساله مسابقه ویژه مخترعین را به‌صورت مجازی در ژنو برگزار می‌کند و من به عنوان یکی از نمایندگان ایران در بین ۶۰۰ اختراع از ۴۰ کشور جهان در حوزه هوش مصنوعی، مقام دوم را کسب کردم.

شعبانی با بیان اینکه مخترعانی از کشورهای ایران، آمریکا، روسیه، کانادا، استرالیا، مراکش، هنگ‌کنگ، چین، مالزی، بریتانیا، لهستان و ... در این رقابت جهانی شرکت کردند، افزود: مسابقات جهانی اختراعات سوئیس ۲۰۲۴ با حضور بیش از ۴۰ کشور از سراسر جهان و زیر نظر مجمع بین المللی فدراسیون مخترعان (IFIA) به صورت مجازی در ژنو برگزار شد.

این جوان نخبه یادآور شد: این مسابقات برای اعضای فدراسیون بین المللی مخترعان برگزار شده است که مخترعین در رشته‌های مختلف از جمله مهندسی، علوم کامپیوتر، کشاورزی و محیط زیست، شیمی و زیست شناسی و پزشکی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس ۲۰۲۴ بر گردن جوان نخبه ملایری

به گزارش ایسنا، طبق مصوبه اعضای کمیته اجرایی فدراسیون بین المللی مخترعان(IFIA)  مورخ ۴ فوریه ۲۰۲۰ برابر با ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ مبنی بر اعطاء عضویت با پیشوند یا لقب مخترع(Inv)  به مخترعان واجد شرایط در سراسر جهان، مقرر شد کمیته اجرایی فدراسیون جهانی(IFIA)  در پایان هر سال بر اساس فعالیت‌هایی که مخترعان جهان انجام داده‌اند، از بین افراد واجد شرایط، مخترعانی که اختراعات آنها شامل موارد نوآوری در اختراع، اقدام متفکرانه و منفعت برای بشریت باشد انتخاب و به آنها لقب مخترع (Inv) و عضویت در فدراسیون جهانی اختراعات (IFIA) را اعطا کند. 

این عنوان برجسته‌ترین عنوان در زمینه اختراعات در دنیا است که شعبانی موفق به کسب لقب Inv (مخترع) و عضویت فدراسیون جهانی مخترعان در سوئیس، در حوزه هوش مصنوعی شد و توانست در این مسابقه شرکت کند.

رتبه برتر جشنواره ایده برتر در سال ۱۳۹۹، رتبه برتر جشنواره جهادگران علم و فناوری در سال ۱۴۰۰، رتبه برتر جشنواره صنعت سلامت دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۴۰۱، اختراع برتر مهندسی پزشکی در سال ۱۴۰۱، رتبه برتر مسابقات بین‌المللی MVIP ۲۰۲۰، فناور برتر استان در سال ۱۴۰۲ و برگزیده جشنواره ملی فناوری شیخ بهایی در سال ۱۴۰۳ از جمله جوایزی است که دستگاه «تصویربرداری فوندوس دیجیتال و آنالایزر خودکار شبکیه چشم مبتنی بر هوش مصنوعی» تاکنون از آن خود کرده است.

این طرح تجاری‌سازی شده و در آینده‌ای نزدیک ۱۰۰ دستگاه از آن تولید و در اختیار برخی از ۵۳۰۰ مراکز خدمات درمانی سراسر کشور به ویژه مناطق محروم قرار خواهد گرفت.

مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس ۲۰۲۴ بر گردن جوان نخبه ملایری

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar