نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

اعتراض کارمندان بوئینگ به تحقیر شدن از سوی ناسا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اعتراض کارمندان بوئینگ به تحقیر شدن از سوی ناسا

ایسنا/ کارکنان بوئینگ تصمیم ناسا مبنی بر استفاده از فضاپیمای اسپیس‌ایکس ایلان ماسک برای نجات فضانوردان گیر افتاده «استارلاینر» در ایستگاه فضایی بین‌المللی را تحقیر آمیز می‌دانند.

 تصمیم ناسا برای استفاده از کپسول کرو دراگون اسپیس‌ایکس برای نجات دو فضانورد از ایستگاه فضایی بین‌المللی، باعث آشفتگی در گروه بوئینگ شده است که با کپسول استارلاینر خود با مشکلاتی مواجه شده بودند. کارکنان بوئینگ احساس شرم‌ می‌کنند و ناسا را ‌برای این وضعیت مقصر می‌دانند. این در حالی است که ناسا نگرانی‌های ایمنی را دلیل انتخاب فضاپیمای اسپیس‌ایکس برای انجام ماموریت بازگرداندن فضانوران به زمین در ماه فوریه سال ۲۰۲۵ ذکر می‌کند.

به نقل از تایمزآف‌ایندیا، کارمندان بوئینگ پس از اعلام ناسا مبنی بر اینکه اسپیس‌ایکس، رقیب نوپای آن که توسط ایلان ماسک اداره می‌شود، دو فضانورد سرگردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) را نجات خواهد داد، احساس ناراحتی می‌کنند. نیویورک پست گزارش داد که این مشکلات مجموعه اشتباهات اخیر بوئینگ را مورد توجه قرار می‌دهد و این غول هوافضا احساس «تحقیر شدن» کرده است.

بوچ ویلمور و سونیتا ویلیامز که در ماه ژوئن با کپسول مشکل‌دار استارلاینر بوئینگ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند، قرار بود فقط هشت روز را در مدار بگذرانند.

با این وجود آنها اکنون با یک تأخیر شش ماهه تا بازگشت به زمین مواجه هستند که به دلیل مشکلات نشتی در پیشرانه‌های ناکارآمد استارلاینر ایجاد شده است. برای حل این چالش یک فضاپیمای کرو دراگون اسپیس‌ایکس در ماه فوریه سال ۲۰۲۵ وارد ایستگاه فضایی خواهد شد تا آنها را به خانه بازگرداند.

این خبر اعصاب اعضای بوئینگ را به هم ریخته است و به نظر می‌رسد روحیه خود را از دست داده‌اند. یکی از کارمندان بوئینگ مستقر در فلوریدا، ناامیدی خود را ابراز کرده و طبق گزارش‌ها گفته است: اخیرا ما مورد خجالت‌ زدگی زیادی قرار گرفته‌ایم. ما زیر ذره‌بین هستیم. این فقط اوضاع را ۱۰۰ برابر بدتر کرد. تحقیر اسپیس‌ایکس توسط این کارمند محسوس بود. او گفت: ما از اسپیس‌ایکس متنفریم. ما دائما پشت سر آنها صحبت‌ می‌کنیم و اکنون آنها ناجی ما شده‌اند.

او ادامه داد: شرم آور است. من خجالت می‌کشم، من حیرت‌زده ‌شده‌ام. با بالا گرفتن تنش‌های داخلی، بسیاری از شرکت‌های بوئینگ، ناسا را ‌به خاطر آنچه یک تحقیر عمومی تلقی می‌کنند، مقصر می‌دانند.

تصمیم ناسا برای روی آوردن به اسپیس‌ایکس پس از بیش از دو ماه ارزیابی عملکرد استارلاینر گرفته شد. به رغم تضمین‌های بوئینگ مبنی بر اینکه این کپسول برای بازگرداندن ویلمور و ویلیامز به خانه مناسب است، ناسا آن را بسیار خطرناک تلقی کرد.

کارمند بوئینگ توضیح داد: ما معتقد بودیم که استارلاینر می‌تواند آنها را با خیال راحت به خانه بیاورد، اما ناسا نمی‌خواست این اتفاق بیفتد. آنها مسائل روابط عمومی خود را دارند و به دو فضانورد مرده نیاز ندارند.

استیو استیچ(Steve Stich)، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، در مذاکرات با بوئینگ به وجود «اختلافات کمی در مورد ارزیابی خطر» اشاره کرد. در حالی که بوئینگ از اظهار نظر مستقیم در مورد تصمیم ناسا خودداری کرد، این شرکت بر تمرکز خود بر اطمینان از اینکه استارلاینر در نهایت می‌تواند بدون مشکل به زمین بازگردد تأکید دارد. این شرکت می‌گوید: بوئینگ در درجه اول بر ایمنی خدمه و فضاپیما تمرکز می‌کند.

مشکلات استارلاینر به مشکلات فزاینده بوئینگ می‌افزاید، که در حال حاضر بیش از ۱.۵ میلیارد دلار از نظر هزینه نسبت به قرارداد ۴.۵ میلیارد دلاری با ناسا فراتر رفته است و مجموعه‌ای از نگرانی‌ها در مورد ایمنی وجود دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar