نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

حذف ۲ فضانورد «کرو ۹» برای بازگرداندن سرنشینان «استارلاینر»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حذف ۲ فضانورد «کرو ۹» برای بازگرداندن سرنشینان «استارلاینر»

ایسنا/سرنشینان کپسول «استارلاینر» از فضاپیمای خود برای بازگشت به زمین استفاده نخواهند کرد، بلکه با کپسول «دراگون» ماموریت «کرو ۹» به خانه خواهند آمد.

 ناسا دو فضانورد را از یک ماموریت آتی «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) حذف کرد تا برای دو سرنشین کپسول «استارلاینر»(Starliner) فضا باز کند.

به نقل از اسپیس، مقامات ناسا روز جمعه ۳۰ اوت اعلام کردند که ماموریت «کرو ۹»(Crew-۹) شرکت اسپیس‌ایکس فقط «نیک هیگ»(Nick Hague) فضانورد ناسا و فرمانده نیروی فضایی آمریکا و «الکساندر گوربونوف»(Aleksandr Gorbunov) فضانورد آژانس فضایی روسیه و متخصص مأموریت را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رساند. این کار دو صندلی را در کپسول «دراگون»(Dragon) خالی می‌کند تا «بوچ ویلمور»(Butch Wilmore) و «سونی ویلیامز»(Suni Williams) فضانوردان ناسا را که نمی‌توانند طبق برنامه‌ریزی با کپسول استارلاینر شرکت «بوئینگ»(Boeing) به زمین بازگردند، به خانه بازگرداند.

حذف ۲ فضانورد «کرو ۹» برای بازگرداندن سرنشینان «استارلاینر»
ویلمور و ویلیامز

«زنا کاردمن»(Zena Cardman) فرمانده اصلی کرو ۹ و «استفانی ویلسون»(Stephanie Wilson) متخصص مأموریت از این پرواز فضایی خارج خواهند شد اما مقامات ناسا خاطرنشان کردند که فضانوردان ناسا واجد شرایط ماموریت‌های آینده هستند. هیگ در ابتدا خلبان کرو ۹ بود اما اکنون فرماندهی آن را به عهده خواهد داشت. گوربونوف همچنان به عنوان متخصص مأموریت باقی خواهد ماند.

استارلاینر در اولین مأموریت آزمایشی سرنشین‌دار خود، روز ششم ژوئن پس از تجربه مشکل در سیستم پیش‌رانش و رانشگرهای خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. پس از دو ماه آزمایش و بحث‌های ایمنی، ناسا در نهایت اعلام کرد که خطر بازگرداندن ویلمور و ویلیامز به خانه با استارلاینر به دلیل عدم اطمینان درباره چگونگی عملکرد پیشرانه‌ها غیرقابل قبول است.

ناسا پیش از تصمیم‌گیری برای پرتاب فضاپیمای نیمه‌خالی ماموریت کرو ۹ و پایان ماموریت مورد انتظار در فوریه ۲۰۲۵، چندین گزینه را برای بازگشت فضانوردان استارلاینر در نظر گرفت. این کار به کرو ۹ امکان می‌دهد تا یک چرخش عادی را به دور ایستگاه فضایی بین‌المللی داشته باشد و فضانوردان استارلاینر را پس از تقریبا هشت ماه ماندن در فضا به خانه بازگرداند. ماموریت کرو ۹ برای ایجاد تغییرات لازم، از تاریخ پرتاب اولیه ۱۸ اوت به تعویق افتاد.

با وجود این، هدف جدید پرتاب کرو ۹ در ۲۴ سپتامبر بیش از حد معمول با عدم قطعیت همراه است. موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) اسپیس‌ایکس که وظیفه پرتاب کپسول دراگون را برعهده داشت، به دنبال انفجار طی یک ماموریت پرتاب ماهواره‌های «استارلینک»(Starlink) در روز چهارشنبه ۲۸ اوت زمین‌گیر شد.

کرو ۹ اولین پرواز گوربونوف است. صندلی او تحت توافق ناسا با آژانس فضایی روسیه برای پرواز یک فضانورد این کشور در ماموریت اسپیس‌ایکس قرار دارد. در مقابل، ناسا به دلایل سیاسی و پشتیبانی، صندلی‌هایی را در فضاپیمای «سایوز»(Soyuz) روسیه دریافت می‌کند.

هیگ دو بار به عنوان فضانورد ناسا همراه با نیروی هوایی آمریکا به فضا رفته است اما اولین بازدید او کوتاه بود. او در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸ به همراه «آلکسی اوچینین»(Alexey Ovchinin) فضانورد آژانس فضایی روسیه در یک فضاپیمای روسی سایوز حضور داشت اما ماموریت دقایقی پس از پرتاب به دلیل مشکل موشک متوقف شد. فضاپیما پیش از بازگشت به زمین، همراه با خدمه و بدون صدمه دیدن آنها برای مدت کوتاهی به فضا رسید.

هیگ و اووچینین پنج ماه بعد در سال ۲۰۱۹ طی دومین تلاش خود با فضاپیمای سایوز، در یک ماموریت ۲۰۳ روزه با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره