نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

بازگشت «فالکون ۹» پس از تجربه انفجار و انهدام

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/  به دنبال صدور مجوز «اداره هوانوردی فدرال آمریکا» برای از سر گرفتن پرتاب‌های «فالکون ۹»، دو موشک دیروز به پرواز درآمدند و ماهواره‌های «استارلینک» را به مدار زمین فرستادند.

شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) در اوایل روز شنبه ۳۱ اوت دو موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) را در کمتر از یک ساعت به فضا پرتاب کرد و سه روز پس از شکست اخیر، تقویت‌کننده‌ها را پشت سر هم فرود آورد.

به نقل از اسپیس، دو پرتاب فالکون ۹ که به ترتیب از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا و پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا بلند شدند، در مجموع ۴۲ ماهواره اینترنتی «استارلینک»(Starlink) را به مدار فرستادند و مرحله اول هر کدام از موشک‌ها یک فرود دریایی داشتند.

فرود موفقیت‌آمیز اسپیس‌ایکس به دنبال فرود ناموفق موشک فالکون ۹ در روز ۲۸ اوت طی بیست و سومین پرواز یک تقویت‌کننده تحقق یافت که یک رکورد را برای اسپیس‌ایکس رقم زد. فالکون ۹ در آن ماموریت با موفقیت ۲۱ ماهواره استارلینک را به مدار فرستاد اما پس از فرود آمدن روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین آتش گرفت و واژگون شد.

«ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل اسپیس‌ایکس پس از انجام شدن دو پرتاب در حساب ایکس خود نوشت: یک کار عالی توسط گروه اسپیس‌ایکس.

عملیات فضایی فلوریدا با پرتاب خیره‌کننده ماموریت «استارلینک ۱۰-۸» پیش از طلوع خورشید آغاز شد که طی آن موشک فالکون ۹ حامل ۲۱ ماهواره استارلینک در ساعت ۳:۴۳ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی سفر خود را آغاز کرد.


۱۳ فروند از ماهواره‌ها به قابلیت جدید «Direct to Cell» برای اتصال مستقیم به تلفن‌های همراه هوشمند روی زمین مجهز هستند. اسپیس‌ایکس یک قرارداد با شرکت «تی-موبایل»(T-mobile) دارد تا دسترسی مستقیم تلفن‌های همراه را به ماهواره‌های موجود در مدار زمین فراهم کند زیرا این شرکت در حال ساختن یک شبکه گسترده از ماهواره‌های استارلینک است.

تقویت‌کننده مرحله اول در این پرواز، هجدهمین پرتاب و فرود خود را پس از انجام دادن ۱۳ ماموریت استارلینک، یک پرواز باری «دراگون»(Dragon) برای ناسا و سه ماموریت ماهواره‌ای تجاری به پایان رساند. پس از آن، تقویت‌کننده روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد.

اسپیس‌ایکس پس از پرتاب استارلینک در فلوریدا، ماموریت «استارلینک ۵-۹» را انجام داد که تنها ۶۵ دقیقه بعد در ساعت ۴:۴۸ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ به پرواز درآمد. این ماموریت ۲۱ ماهواره استارلینک از جمله ۱۳ ماهواره دیگر Direct to Cell را در نهمین پرواز تقویت‌کننده فالکون ۹ خود به مدار زمین فرستاد. تقویت‌کننده پس از انجام دادن ماموریت خود، روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس آرام فرود آمد.


 
 
پرتاب‌های پشت سر هم ماموریت استارلینک یک روز پس از آن انجام شد که اسپیس‌ایکس مجوز «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) را برای از سر گرفتن پرتاب‌های فالکون ۹ دریافت کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره