نماد آخرین خبر

موشک «وگا» بازنشسته شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
موشک «وگا» بازنشسته شد

ایسنا/ موشک اروپایی وگا(Vega) که بامداد امروز آخرین ماموریت خود را به انجام رساند و ماهواره رصد زمین سنتینل-۲سی(Sentinel-2C) را به آسمان برد، پس از ۲۲ ماموریت بازنشسته شد.

موشک وگا بامداد امروز آخرین ماموریت خود را انجام داد.

این موشک که توسط شرکت فرانسوی آریان‌اسپیس(Arianespace) اداره می‌شود، بامداد امروز ساعت ۰۵:۲۰ از فرودگاه فضایی اروپا در کورو واقع در گویان فرانسه به هوا بلند شد تا ماهواره Sentinel-2C را به آسمان ببرد.

این پرتاب برای یک روز پیش از این برنامه‌ریزی شده بود، اما مشکلات الکتریکی مربوط به اتصالات زمینی این تلاش را ناکام گذاشت.

ماهواره Sentinel-2C طبق برنامه‌ریزی، ۵۷.۵ دقیقه پس از پرتاب در مدار مقرر خود قرار گرفت.

این ماهواره برای مطالعه سیاره زمین استفاده می‌شود و تصاویر نوری با وضوح بالا را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله نظارت بر زمین، آب و جو جمع‌آوری می‌کند.

گفتنی است که موشک وگا حدود ۳۰ متر ارتفاع داشت و می‌توانست ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله را به مداری دایره‌ای در ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین برساند.

این موشک در فوریه ۲۰۱۲ آغاز به کار کرد و اکنون در مجموع ۲۲ ماموریت را انجام داده است که ۲۰ مورد از آنها موفقیت آمیز بوده است.

ماموریت بامدادی، آخرین ماموریت برای نسخه استاندارد موشک وگا بود. شرکت آریان‌اسپیس در حال حاضر در حال انتقال عملیات‌های کوچک خود به موشک جدید و قدرتمندتر وگا سی(Vega C) است.

موشک وگا سی تا به امروز دو بار، ابتدا در ژوئیه ۲۰۲۲ و سپس در دسامبر همان سال پرتاب شده است که ماموریت اول موفقیت آمیز بود، اما ماموریت دوم به دلیل نقص در نازل مرحله دوم موشک شکست خورد.

اکنون این موشک قرار است اواخر سال جاری به پرواز بازگردد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره