نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

گنبد نمکی کمربند چین‌خورده زاگرس ثبت جهانی شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گنبد نمکی کمربند چین‌خورده زاگرس ثبت جهانی شد

ایسنا/سومین میراث زمین‌‏شناختی ایران در دومین دوره گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) در بوسان کره‌جنوبی، ثبت جهانی شد.

 جعفر عمرانی، معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، گفت: اتحادیه بین‌المللی علوم زمین‏ (IUGS) فهرست ۱۰۰ جایگاه دوم برتر میراث زمین‌‏شناختی جهان را در سی و هفتمین کنگره بین‏‌المللی زمین‏‌شناسی (IGC) در بوسان، جمهوری کره اعلام کرد که بر این اساس گنبدهای نمکی و نمکزارهای کمربند چین‌خورده و راندگی زاگرس ایران (Salt domes and Glaciers of the Zagros Fold and Thrust Belt, Iran)  در فهرست ۱۰۰ اثر دوم اتحادیه بین‌المللی علوم زمین مورد پذیرش و معرفی قرار گرفت.

عمرانی ادامه داد: این اعلامیه از سوی جان لادِن، رئیس IUGS، استنلی فینی، دبیر کل IUGS و آسیر هیلاریو رئیس کمیسیون بین‏‌المللی میراث زمین‌‏شناختی در ۲۷ آگوست در جریان رویداد ویژه سی و هفتمین کنگره بین‏‌المللی زمین‌‏شناسی اعلام شد. بیش از ۷۰۰ کارشناس از ۸۰ کشور و ۱۶ سازمان بین‌‏المللی در این هم‏‌افزایی جهانی برای به رسمیت شناختن و ثبت میراث زمین‌‏شناختی از سوی IUGS شرکت داشتند.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وی با بیان این‌که اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) با برگزاری رای‌گیری از میان سایت‌های نامزد از تمامی کشورهای جهان، ۱۰۰ سایت را به عنوان مهمترین و شاخص‌ترین مکان‌های زمین‌شناسی جهان معرفی کرد، افزود: در مرحله آخر و پس از غربالگری‌های اولیه، ۱۷۴ سایت از ۷۴ کشور جهان در دومین برنامه ۱۰۰ سایت میراث زمین‌شناختی نامزدهای کسب این عنوان بودند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar