نماد آخرین خبر

رادار چین یک حباب پلاسما بر فراز اهرام جیزه کشف کرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
رادار چین یک حباب پلاسما بر فراز اهرام جیزه کشف کرد

ایسنا/ رادار قدرتمند لارید(LARID) در هاینان چین می‌تواند حباب‌های پلاسما را در جو فوقانی زمین تا فاصله ۹۶۰۰ کیلومتری شناسایی کند و اکنون به نظر می‌رسد یک حباب پلاسما بر فراز اهرام جیزه کشف کرده است. 

دانشمندان چینی با کمک قدرتمندترین رادار جهان در نوع خود، حباب‌های پلاسما را شناسایی کرده‌اند که تقریبا به طور همزمان بر روی اهرام مصر و جزایر میدوی ظاهر می‌شوند.

به نقل از ساوث‌ چاپنا مورنینگ‌ پست، حباب‌های پلاسمای استوایی پدیده‌های آب و هوایی غیرعادی در مناطق عرض جغرافیایی پایین هستند که به دلیل ناپدید شدن ناگهانی تعداد زیادی از ذرات باردار در یونوسفر یا مغناطیس سپهر که بخشی از جو فوقانی زمین است، ایجاد می‌شوند.

این منطقه تهی شده از الکترون شبیه یک حباب، می‌تواند دستگاه‌های موقعیت یابی جی‌پی‌اس(GPS) را نابود کند و همچنین می‌تواند ارتباطات ماهواره‌ای را مختل کند. این حباب‌ها می‌توانند تا صدها کیلومتر قطر داشته باشند.

به لطف رادار یونوسفری برد بلند در عرض جغرافیایی پایین(LARID) که سال گذشته ساخته شد، چین اولین کشور در جهان است که می‌تواند این حباب‌های پلاسما را در رادار تشخیص دهد.

در روز ۲۷ اوت، مؤسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک، یکی از شرکت‌های تابعه آکادمی علوم چین در پکن، نتایج آزمایش بزرگترین تشخیص راداری حباب‌های پلاسما تا به امروز را در وبسایت خود منتشر کرد.

این حباب‌های پلاسما که توسط یک طوفان خورشیدی ایجاد شده‌اند، از چهار تا شش نوامبر سال گذشته به وضوح بر روی صفحه‌های رادار چین ظاهر شدند و دورترین پژواک‌های راداری قابل شناسایی از شمال آفریقا و اقیانوس آرام مرکزی امتداد یافتند. با تجزیه و تحلیل این سیگنال‌ها، دانشمندان نه تنها فرآیند تشکیل حباب‌های پلاسما را مشاهده کردند، بلکه حرکت آنها را در لحظه نیز ردیابی کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره