نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

پرتاب موشک بزرگ «نیو گلن» به تعویق افتاد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پرتاب موشک بزرگ «نیو گلن» به تعویق افتاد

ایسنا/موشک «نیو گلن» که پرتاب آن برای روز ۱۳ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود، در حال حاضر به تعویق افتاده است.

به نظر می‌رسد که فعلا باید برای پرتاب موشک بزرگ «نیو گلن»(New Glenn) شرکت «بلو اوریجین»(Blue Origin) منتظر بمانیم.

به نقل از اسپیس، موشک تا حدی قابل استفاده مجدد نیو گلن قرار بود کاوشگرهای دوقلوی ماموریت «ESCAPADE» ناسا را ​​از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا طی یک پنجره پرتاب هشت‌ روزه که در ۱۳ اکتبر باز می‌شود، به فضا بفرستد اما این برنامه فعلا لغو شده است.

مقامات ناسا نوشتند: تصمیم آژانس برای لغو برنامه براساس بررسی آماده‌سازی پرتاب و گفت‌وگو با بلو اوریجین، اداره هوانوردی فدرال آمریکا، سازمان ایمنی پرتاب فضایی دلتا ۴۵، برنامه خدمات پرتاب ناسا و اداره ماموریت علمی ناسا بود. این تصمیم برای جلوگیری از هزینه‌های قابل توجه، برنامه‌ریزی‌ها و چالش‌های فنی مرتبط با حذف احتمالی سوخت از فضاپیما در صورت تأخیر پرتاب گرفته شد که می‌تواند ناشی از چندین عامل باشد.

ناسا و بلو اوریجین در حال صحبت کردن درباره تاریخ‌های جدید پرواز ESCAPADE هستند که اولین گزینه ممکن اکنون برای بهار ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه پنجره‌های پرتاب برای ماموریت‌های مریخ فقط هر ۲۶ ماه یک بار باز می‌شوند، این تصمیم گیج‌کننده به نظر می‌رسد زیرا ۲۶ ماه یک بار، فاصله زمانی است که زمین و سیاره سرخ در آن تراز می‌شوند و امکان سفر کارآمد را در اعماق فضا فراهم می‌آورند.

با وجود این، بلو اوریجین قصد ندارد آن قدر منتظر بماند تا نیو گلن را از زمین بیرون بفرستد. شرکت بلو اوریجین که توسط «جف بزوس»(Jeff Bezos) بنیانگذار شرکت «آمازون»(Amazon) اداره می‌شود، در حساب ایکس خود نوشت: ما قصد داریم دومین پرواز نیو گلن را که ابتدا برای دسامبر برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق بیندازیم. نیو گلن دارای فناوری «حلقه آبی» خواهد بود و اولین پرواز پرتاب فضایی امنیت ملی ما را نشان خواهد داد. در هفته‌های آینده جزئیات بیشتری را درباره برنامه‌های پرتاب ارائه خواهیم کرد.

بلو اوریجین در توضیح فناوری حلقه آبی نوشت: حلقه آبی پلتفرم جدید فضاپیمای این شرکت است که بر ارائه لجستیک و تحویل بار به فضا تمرکز دارد. این پلتفرم، خدماتی را ارائه می‌کند که شامل میزبانی، حمل‌ونقل، سوخت‌گیری، رله داده و تدارکات و قابلیت محاسبات ابری در فضاست.

ماموریت ESCAPADE دو کاوشگر را به نام‌های «آبی» و «طلایی» به مدار مریخ خواهد فرستاد. این دو کاوشگر، داده‌های گوناگونی را درباره سیاره سرخ و واکنش آن به آب‌وهوای فضا جمع‌آوری خواهند کرد.

پرتاب موشک بزرگ «نیو گلن» به تعویق افتاد
کاوشگرهای ماموریت ESCAPADE

ناسا گفت که همچنان قصد دارد کاوشگرهای ESCAPADE را به مریخ بفرستد و این تاخیر فقط یک دست‌انداز در جاده ماموریت ۸۰ میلیون دلاری آژانس خواهد بود.

«نیکی فاکس»(Nicky Fox) معاون مدیر علوم در مقر ناسا گفت: این مأموریت می‌تواند به ما کمک کند تا جو مریخ را مطالعه کنیم و اطلاعات کلیدی را درباره فواصل دورتر منظومه شمسی و نحوه محافظت از فضانوردان و فضاپیماها در برابر آب‌وهوای فضا به دست آوریم. ما متعهد هستیم که ESCAPADE را به صورت ایمن در فضا ببینیم و من مشتاقانه منتظر دیدن آن از روی زمین هنگام سفرش به مریخ هستم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره