نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
علم و تکنولوژی

کانادا متقاضی محلول ایرانی جلوگیری از گسترش آتش

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کانادا متقاضی محلول ایرانی جلوگیری از گسترش آتش

ایسنا/محققان یکی از شرکت‌های فناور به فرمولاسیون محلول و پوشش‌های ضد آتشی دست یافته‌اند که می‌تواند به مدت ۲ ساعت آتش را در نقطه‌ای محصور کند و با توسعه آن موفق به تولید محلولی برای جلوگیری از پیشروی آتش در جنگل‌ها شدند. کشور کانادا درصدد است تا این فناوری را از ایران دریافت کند، این در حالی است که این محصولات فناورانه در کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

محمود ترابی‌نژاد، مدیر عامل این شرکت‌ فناور گفت: محصول این شرکت با نام پروماکوت است که در سال ۱۳۸۵ دارای ۶ گواهی ثبت اختراع داخلی شد و در سال گذشته این محصول به ثبت جهانی رسید.

وی این محصول را محصولی در حوزه کنترل حریق و آتش‌سوزی معرفی کرد و افزود: آتش‌سوزی، یکی از مخاطراتی است که جان شهروندان را در ساختمان‌ها و همچنین صنایع تهدید می‌کند، ضمن آنکه هر ساله باعث از بین رفتن میلیاردها ریال سرمایه کشور می‌شود.

ترابی‌نژاد خاطر نشان کرد: مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها و صنایع در درجه حرارت ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت خود را از دست می‌دهند، به گونه‌ای که نقطه ذوب فولاد ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد است، ولی در برابر حرارتی حدود ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت خود را از دست می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت، ازدیاد دود ناشی از سوختن مواد قابل اشتعال، ریزش ساختمان، ناامن شدن راه‌های خروجی ساختمان در هنگام آتش‌سوزی را از دیگر پیامدهای آتش‌سوزی نام برد و اظهار کرد: بعد از آتش‌سوزی حادثه سپتامبر ۲۰۰۱ در برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی و همچنین حوادث داخل کشور مانند پلاسکو، به دلیل عدم مقاومت سازه‌های فولادی در برابر آتش‌سوزی این مساله مطرح شد که آیا استفاده از محصولات مقاوم به آتش‌سوزی می‌تواند مانعی برای جلوگیری از انهدام کامل سازه‌ها باشد یا خیر.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌ها بیشترین گسترش حریق در ساختمان‌ها از لوازم و دکوراسیون داخلی و اتصالات برق صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: در این راستا ما مطالعات گسترده‌ای در زمینه دستیابی به فرمولاسیون پوشش‌های ضد حریق انجام دادیم که نتیجه آن آن تولید پوشش‌های ضد حریقی شد که نه تنها مانع از گسترش آتش‌سوزی می‌شوند، بلکه مانع از پخش شدن دود و تولید گازهای زیان‌آور و سمی حاصل از سوختن مواد قابل اشتعال می‌شوند.

ترابی‌نژاد با بیان اینکه این پوشش‌ها قادر به نگهداری شعله آتش در یک نقطه هستند و از گسترش آن جلوگیری می‌کنند، افزود: این پوشش ضد حریق در انواع مختلف پاششی، اعمال کاور، خمیر و ژل تولید شده است. محلول پاششی ضد آتش ما به ضخامت یک میلی‌متر تا ۴ ساعت آتش را در یک نقطه محصور می‌کند و تا زمان رسیدن گروه امداد آتش‌نشانی از گسترش آتش جلوگیری می‌کند.

به گفته وی این مواد تا ۲ ساعت قادر به محصور کردن آتش هستند.

آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم

این محقق با اشاره به آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم شفت در استان گیلان، گفت: بازدید میدانی از این منطقه نشان داد که در مدت ۳ دقیقه، ۲۵۰ منزل مسکونی چوبی این روستا در آتش سوختند؛ چرا که ماشین‌های آتش‌نشانی قادر به پیشروی در جنگل‌ها نبودند و مجبور شدند آب تانکرهای خود را خالی کنند تا ماشین‌ها به محل آتش‌سوزی برسند. ما با فرمانداری این منطقه وارد مذاکره شدیم تا این خانه‌های مسکونی را مجهز به این پوشش‌ کنیم.

این فناور اضافه کرد: می‌توان مخازن سمپاش‌هایی را که کشاورزان برای سمپاشی اراضی خود استفاده می‌کنند، با این محلول پر کرد و در زمان وقوع آتش‌سوزی از آن برای جلوگیری از پیشروی آتش استفاده کرد. 

وی تولید پوشش‌های ضد حریق وسایل تزئینی و اتصالات برقی را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و گفت: سال‌هاست که معضل بزرگ پایتخت، وقوع آتش‌سوزی در بازار بزرگ است؛ چرا که اطفاء حریق در بازار برای آتش‌نشان‌ها بسیار دشوار است، ولی می‌توان با استفاده از این پوشش‌ها از وقوع آتش‌سوزی‌های بزرگ در این منطقه جلوگیری کرد با حفظ ساختارهای قدیمی آن.

ترابی‌نژاد با تاکید بر اینکه می‌توان با این فناوری حتی مغازه‌های بازار بزرگ را از یکدیگر جداسازی کرد تا از سرایت حریق به مغازه‌های مجاور جلوگیری کرد، ادامه داد: با این فناوری در صورتی که یکی از مغازه‌ها دستخوش آتش‌سوزی شود، آتش به سایر مغازه‌ها منتقل نخواهد شد.

وی افزود: از این فناوری می‌توان در هتل‌ها، سازه‌های مسکونی، شهرک‌های مسکونی، فرودگاه‌ها و اتاق‌های سرور، زاغه‌های مهمات و آشیانه‌های هواپیما بهره برد.

افزایش مقاومت سازه‌های فلزی در برابر حریق

ترابی‌نژاد اضافه کرد: پوشش‌هایی برای سازه‌های فولادی ساختمانی و صنعتی عرضه کردیم که در صورت بروز حریق، در به تاخیر انداختن آتش سوزی و فرو ریختن فولاد کمک می‌کند.

وی در این باره توضیح داد: فولاد در دمای ۴۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد سختی خود را از دست می‌دهد و با اعمال پوشش‌های ضد حریق بر روی سازه‌های فلزی، این پوشش‌ها در برابر حرارت به فوم تبدیل شده که چند برابر لایه خشک خود می‌شود، ضمن آنکه این فوم در دمای بالای بیش از ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد گاز خنک کننده‌ بدون ضرری را آزاد می‌کند که باعث به تاخیر انداختن بی‌ثباتی سازه‌های فلزی می‌شود.

مدیر عامل این شرکت با تاکید بر اینکه تمامی فرمولاسیون پوشش‌های ضد حریق این شرکت بر پایه آب است، یادآور شد: این محصول حاوی مواد معدنی همچون "میکا"، "سیلیس"، "کربنات کلسیم" و "آکرولیک‌ها" است. اعمال این پوشش‌های ضد حریق به دو صورت کارگاهی و پس از نصب خواهد بود. این محصول در حال حاضر در کشور انگلستان مورد توجه خاصی قرار گرفته است، ولی ما در ایران با چالش‌های زیادی برای تجاری‌سازی آن مواجه هستیم و لازم است تا جامعه نظام مهندسی ما با این فناوری‌ها آشنا شوند.

ترابی‌نژاد خاطر نشان کرد: متاسفانه سفارش‌های زیادی از کشورهای خارجی همچون کانادا، استرالیا و روسیه دریافت کردیم و تقاضای خرید پتنت این محصول را دارند، ولی ما مایل هستیم که این محصول در کشور به توسعه برسد.

تولید پوشش‌هایی برای جلوگیری از پیشروی آتش‌سوزی در جنگل‌ها

این فناور از تولید درهای ضد حریق خبر داد و گفت‌: در صورتی که در ساختمانی آتش‌سوزی رخ دهد، این درها اجازه سرایت آتش به بیرون را نخواهند داد.

ترابی‌نژاد همچنین از تولید محلولی برای جلوگیری از پیشروی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خبر داد و افزود: در سال گذشته جنگل‌های وسیعی در امریکا و کانادا در آتش سوختند و ما به فرمولاسیونی دست یافتیم که با پاشش آن در جنگل‌ها می‌توان از پیشروی آتش در آن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه این محصول به مرحله تولید رسیده است، اظهار کرد: کشور کانادا درخواست دریافت این محصول را برای ما ارسال کرده است؛ چرا که این محلول کاملا دوستدار محیط زیست است و امکان کاشت گیاه با این محلول نیز وجود دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar