نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

سفر فضانوردان برای اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی آغاز شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/ یک موشک «فالکون ۹» شرکت «اسپیس‌ایکس»، ماموریت «پولاریس داون» را برای تحقق اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی به فضا فرستاد.

ماموریت چهار نفره «پولاریس داون»(Polaris Dawn) روز ۱۰ سپتامبر با هدف تاریخ‌سازی در زمینه پروازهای فضایی پرتاب شد.

به نقل از اسپیس، پولاریس داون که اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی در ماموریت آن انجام خواهد گرفت، در ساعت ۵:۲۳ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی از مجتمع پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا با یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) بلند شد.

۹ موتور «مرلین»(Merlin) موشک پس از روشن شدن روی سکوی پرتاب، نور درخشانی را روی آب‌های ساکن اطراف مرکز فضایی کندی منعکس ‌کردند و موشک پس از بالا رفتن در آسمان، نور زرد کم‌رنگی را تا کیلومترها در اطراف مرکز فضایی پراکنده کرد.

سفر فضانوردان برای اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی آغاز شد

این پرتاب ابتدا قرار بود در روز ۲۶ اوت انجام شود اما اسپیس‌ایکس برای انجام دادن بررسی‌های بیشتر پیش از پرواز، از این تلاش منصرف شد. تلاش روز بعد نیز پس از اینکه گروه ماموریت نشت هلیوم را در تجهیزات پشتیبانی‌کننده فالکون ۹ شناسایی کردند، لغو نشد. پرتاب به دلیل آب‌وهوای بد بارها به تعویق افتاد تا اینکه طبیعت بالاخره تسلیم شد.

حدود دو دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از پرتاب، موتورهای اصلی فالکون ۹ خاموش شدند و تقویت‌کننده طبق برنامه از مرحله دوم جدا شد. سپس، تقویت‌کننده یک مجموعه سوختگیری انجام داد تا مسیر بازگشت خود را به سوی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس هماهنگ کند. موشک تقریبا ۹.۵ دقیقه پس از بلند شدن فرود آمد.

کپسول «دراگون»(Dragon) کمی بیش از ۱۲ دقیقه پس از پرتاب، از مرحله بالایی فالکون ۹ جدا شد. «جرد آیزاکمن»(Jared Isaacman) کارآفرین و میلیاردر حوزه فناوری که فرمان‌دهی و سرمایه‌گذاری پولاریس داون را برعهده دارد، اندکی پس از استقرار کپسول دراگون در مدار، به مرکز کنترل ماموریت اسپیس‌ایکس گفت: بدون حضور همه ۱۴ هزار نفر شما و تشویق کردن ما نمی‌توانستیم در این سفر باشیم. ما قدردان شما هستیم. حالا سر کار خود می‌رویم.

کپسول دراگون در یک مدار اولیه بیضوی با حداکثر ارتفاع حدود ۱۲۰۰ کیلومتر و حداقل ارتفاع حدود ۱۹۰ کیلومتر قرار گرفت. پس از چند گردش، خدمه دراگون حداکثر ارتفاع را به حدود ۱۴۰۰ کیلومتر خواهد رساند تا بالاتر از هر انسانی قرار بگیرند که از آخرین ماموریت «آپولو» در سال ۱۹۷۲ تاکنون به فضا پرواز کرده است.

سفر فضانوردان برای اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی آغاز شد
استقرار کپسول دراگون از مرحله بالایی موشک فالکون 9

پس از دومین روز پولاریس داون در فضا، دراگون اوج خود را به حدود ۷۰۰ کیلومتر کاهش خواهد داد و تا زمانی که از مدار خود خارج شود و به زمین بازگردد، در آنجا باقی خواهد ماند. خدمه پولاریس داون در این ارتفاع، حیاتی‌ترین بخش ماموریت خود را انجام خواهند داد که اولین پیاده‌روی فضایی تجاری در طول تاریخ است.

پیاده‌روی فضایی در روز سوم ماموریت انجام خواهد شد. هدف اصلی این عملیات، آزمایش لباس فضایی جدید اسپیس‌ایکس است.

روز چهارم ماموریت شامل عملیات «استارلینک»(Starlink) است که طی آن خدمه پولاریس داون یک پیام را از طریق شبکه ماهواره‌های اینترنتی استارلینک به زمین مخابره خواهند کرد.

روز پنجم ماموریت به آماده‌سازی برای بازگشت به خانه می‌گذرد؛ مشروط بر اینکه همه اهداف ماموریت تا آن مرحله محقق شده باشد. خدمه پولاریس داون حدود ۴۰ آزمایش علمی را در طول ماموریت انجام خواهند داد.

انتظار می‌رود که کپسول دراگون ۶ روز پس از بلند شدن از زمین فرود بیاید و آخرین مجموعه از عملیات روشن شدن موتور دور از مدار را در مسیر بازگشت انجام دهد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، خدمه پولاریس داون در یکی از معدود مناطق فرود احتمالی در سواحل فلوریدا فرود خواهند آمد تا یک کشتی، کپسول و خدمه را بیرون بیاورد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره