کشف بزرگ اتفاقی هنگام وب‌گردی / دهانه عظیم برخورد شهاب‌سنگ باستانی

خبرآنلاين
کشف بزرگ اتفاقی هنگام وب‌گردی / دهانه عظیم برخورد شهاب‌سنگ باستانی

خبرآنلاین/ یک مرد کانادایی وقتی متوجه شد که حفره مرموزی که در نقشه گوگل پیدا کرده، ممکن است دهانه عظیم ایجادشده در اثر برخورد یک شهاب‌سنگ باستانی باشد، به‌شدت حیرت‌زده شد.

جوئل لاپوینت درحالی‌که مشغول برنامه‌ریزی برای یک سفر طبیعت‌گردی بود، بر روی نقشه گوگل، به بررسی منطقه Côte-Nord در ایالت کبک می‌پرداخت که به یک گودال مشکوک برخورد. او با بررسی نقشه‌های گوگل متوجه شد که قطر دهانه این گودال حدود پانزده کیلومتر است.

دراین‌بین، نحوه انحنای گودال به چشم او غیرطبیعی به نظر رسید.

در ادامه، لاپوینت متوجه حلقه‌ای از کوه‌ها به قطر تقریباً هشت کیلومتر شد که دریاچه مارسال که یکی دیگر از ویژگی‌های غیرمعمول این منطقه است را محاصره کرده‌اند. از همین رو، او این یافته‌ها را در اختیار چند محقق متخصص از جمله پیر روشه، ژئوفیزیک‌دان فرانسوی قرار داد. آقای روشه اعلام کرد که این گودال ممکن است محل سقوط یک شهاب‌سنگ باستانی باشد.

کشف اتفاقی گودال مشکوک ۱۵ کیلومتری در نقشه گوگل

عنصر زیرکُن و رمزگشایی از حفره

آقای روشه درباره این حفره توضیح داد: «با نگاهی به توپوگرافی، مشخص است که به‌شدت تحت تأثیر اتفاقی قرار گرفته است.» او پس از دریافت نمونه‌های مواد گودال، وجود زیرکُن را در این حفره شناسایی کرد. زیرکُن ماده‌ای معدنی است که از آسیب‌های میکروسکوپی ناشی از برخورد شهاب‌سنگ‌ها محافظت می‌کند.

اگرچه شواهد حاکی از آن است که این دهانه توسط یک سنگ فضایی باستانی ایجاد شده؛ اما کارشناسان قبل از اعلام جمع‌بندی نهایی‌شان قصد دارند تا آزمایش‌های بیشتری را در آن منطقه انجام دهند.

روشه دراین‌باره به این نکته اشاره‌کرده که اگر گودال واقعاً محل سقوط یک شهاب‌سنگ باشد، این کشف بزرگی خواهد بود؛ چرا که آخرین کشف از این قبیل در سال ۲۰۱۳ انجام‌شده بود.

کشف اتفاقی گودال مشکوک ۱۵ کیلومتری در نقشه گوگل

برخورد شهاب‌سنگ‌ها به زمین

طبق گفته ناسا، دهانه‌های برخوردی، زمانی شکل می‌گیرند که جسمی با سرعت هزاران کیلومتر بر ساعت، به سطح یک سیاره برخورد می‌کند و سیلی از امواج ضربه‌ای را آزاد می‌کند که سنگ‌ها و صخره‌ها را ذوب کرده و مجدداً متبلور می‌کند.

تارا هیدن، دانشیار فوق دکتری دانشگاه وسترن دراین‌باره گفت: «برخی از دهانه‌های بالقوه، مثل این دهانه ممکن است به میلیون‌ها یا حتی صد میلیون سال قبل برسند.» او به این نکته اشاره کرد که شهاب‌سنگ‌ها ممکن است از مواد مختلفی مثل سیاره‌های باستانی و موادی از زمان تولد منظومه شمسی تشکیل‌شده باشند.

او در این رابطه گفت: «این به ما نکات زیادی درباره زمان برخورد این شهاب‌سنگ به زمین می‌گوید و نکته شگفت‌انگیزی درباره دهانه‌های برخوردی این است که با آن می‌توانیم به پیوند بین زمین و جهان خارج، دسترسی داشته باشیم.»

گوردون اوسینکسی، استاد علوم زمین در دانشگاه وسترن درباره این گودال گفت «این گودال به‌احتمال قریب‌به‌یقین، محل سقوط یک شهاب‌سنگ است.» او معتقد است که چشم‌انداز انجام این بررسی فوق‌العاده هیجان‌انگیز است؛ چراکه به‌ندرت چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

به گفته او، این روزها با Google Earth کار برای یافتن ساختارهایی با منشأ دایره‌ای یا نیمه دایره‌ای به‌مراتب راحت‌تر شده است؛ ولی ۹ تا از هر ۱۰ مورد، گودال ناشی از برخورد شهاب‌سنگ نیستند.

بااین‌وجود اوسینکسی، بر این باور است که این مورد، احتمالاً یک استثنا است و استدلال کرده که این مکان آن‌قدر امیدبخش هست که دانشمندان به مطالعه آن بپردازند. او قصد دارد تا به‌زودی برای بررسی این گودال مشکوک به ایالت کبک سفر کند.

منبع: dailymail