نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

ماهواره "چمران۱"هم اکنون آماده انجام ماموریت مانور مداری است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ماهواره "چمران۱"هم اکنون آماده انجام ماموریت مانور مداری است

ایسنا/مدیر گروه ساخت ماهواره "چمران۱"، با تاکید بر اینکه این ماهواره با جذب توان حداکثری آماده اجرای مانورهای مداری در طول عمر خود خواهد بود، گفت:در گذر بعدی مد نظر داریم عملکرد افزونگی های ماهواره را مورد بررسی قرار دهیم.

به نقل از روابط عمومی سازمان فضایی ایران، محرم غیاثوند، ضمن تشریح آخرین وضعیت ماهواره "چمران ۱" گفت: پس از پرتاب موفق این ماهواره با ماهواره بر قائم ۱۰۰ در ۲۴ شهریور ماه، خوشبختانه مرکز کنترل ماموریت، با استفاده از ۳ سامانه زمینی در مناطق جغرافیایی مختلف کشور توانست از همان لحظات اولیه جدایش و تزریق ماهواره در مدار با ماهواره ارتباط برقرار کند و داده های ماهواره را دریافت و فرامین لازم را ارسال کند. بر مبنای طراحی از پیش تعیین شده، ابتدا زیر سامانه‌های اصلی ماهواره شامل مدیریت زمان و انرژی، رایانه مرکزی، مخابرات، تعیین و کنترل وضعیت، موقعیت یابی و زیر سامانه پیشرانش تحت ارزیابی و تحلیل داده قرار گرفت. 

وی افزود: پس از اطمینان از عملکرد صحیح زیرسامانه های اصلی ماهواره، اجرای الگوریتم های دینامیک پرواز شامل موقعیت یابی، تعیین و کنترل وضعیت در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه حالت های مختلف چرخش زدایی ماهواره، نشانه روی به سمت زمین و چرخش در حالت کنترل یا اسپین مود به درستی اجرا شد و در حال حاضر به صورت نشانه روی به سمت زمین و در حالت اسپین مود، آماده اجرای مانور مداری است.

غیاثوند خاطر نشان کرد: در این حال ارزیابی زیرسامانه های جایگزین یا افزونگی ها در دستور کار گروه کنترل ماموریت قرار دارد. با توجه به اینکه درحال حاضر زاویه نوردهی خورشید در وضعیت حداقلی قرار دارد، ماهواره در حالت ایمن قرار گرفته است. به این معنی که زیر سامانه های غیر حضوری خاموش شده و زیر سامانه های اصلی فعال هستند تا ماهواره بتواند جذب توان حداکثری داشته باشد و امیدواریم در آینده نزدیک ماهواره با جذب توان حداکثری آماده اجرای مانورهای مداری در طول عمر خود باشد.

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران ۱ اضافه کرد: با توجه به اینکه اغلب زیرسامانه های اصلی توسط بخش خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده اند و در این ماهواره عملکرد قابل قبولی از خودشان نشان داده اند، این زیرسامانه های بومی در آینده می توانند در ماهواره های عملیاتی استفاده شوند و به نوعی تاریخچه فضایی برای آنها ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: از نتایج تحلیل داده های حاصل از اجرای ماموریت ماهواره چمران ۱، در توسعه رانشگرهای فضایی مورد نیاز در منظومه شهید سلیمانی و ماهواره های عملیاتی آتی استفاده خواهد شد. در گذر بعدی مد نظر داریم عملکرد افزونگی های ماهواره را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، ماهواره چمران ۱ روز شنبه ۲۴ شهریور با ماهواره بر قائم ۱۰۰ به مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق شد که با این پرتاب موفق تست های زیر سامانه های این ماهواره مورد تست و آزمون قرار گرفته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره