دانشمندان راز تنظیم ساعت داخلی بدن را کشف کردند

دانشمندان راز تنظیم ساعت داخلی بدن را کشف کردند

ایسنا/ دانشمندان دانشکده پزشکی Duke-NUS و دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، راز تنظیم ساعت داخلی بدن ما را کشف کردند. آنها تشخیص دادند که این تنظیم کننده درست در انتهای دم کازئین کیناز ۱ دلتا(CK۱δ) قرار دارد، پروتئینی که به عنوان تنظیم کننده سرعت برای ساعت بیولوژیکی داخلی یا چرخه‌های طبیعی ۲۴ ساعته عمل می‌کند که الگوهای خواب و بیداری و سایر عملکردهای روزانه را کنترل می‌کند و به عنوان ریتم شبانه‌روزی شناخته می‌شود.

به نقل از یورک، یافته‌های آنها که در مجله PNAS منتشر شده است می‌تواند راه را برای رویکردهای جدید برای درمان اختلالات مربوط به ساعت بدن ما هموار کند.

کازئین کیناز ۱ دلتا ریتم‌های شبانه‌روزی را با برچسب زدن سایر پروتئین‌های دخیل در ساعت بیولوژیکی تنظیم می‌کند تا زمان‌بندی این ریتم‌ها به خوبی انجام شود. علاوه بر اصلاح سایر پروتئین‌ها، خود کازئین کیناز ۱ دلتا را می‌توان برچسب‌گذاری کرد و در نتیجه توانایی آن را برای تنظیم پروتئین‌های دخیل در اجرای ساعت داخلی بدن تغییر داد.

محققان با استفاده از روش‌های طیف‌سنجی پیشرفته دریافتند که نحوه برچسب‌گذاری پروتئین‌ها با توالی‌ دنباله متمایز آنها تعیین می‌شود.

یافته‌های محققان به سه محل خاص در دم کازئین کیناز ۱ دلتا اشاره می‌کند که گروه‌های فسفات می‌توانند به آن متصل شوند و این مکان‌ها برای کنترل فعالیت پروتئین بسیار مهم هستند.

این کشف نشان می‌دهد که چگونه بخش کوچکی از کازئین کیناز ۱ دلتا می‌تواند بر فعالیت کلی آن تأثیر زیادی بگذارد.

تنظیم ساعت داخلی بدن ما فراتر از درمان جت‌لگ است و برای بهبود کیفیت خواب، متابولیسم و ‌سلامت کلی مهم است. این کشف مهم به طور بالقوه می‌تواند درهای جدیدی را برای ایجاد درمان‌هایی باز کند که می‌تواند نحوه مدیریت این جنبه‌های ضروری زندگی روزمره ما را تغییر دهد.

محققان قصد دارند بیشتر بررسی کنند که چگونه عوامل دنیای واقعی، مانند رژیم غذایی و تغییرات محیطی، بر محل‌های برچسب‌گذاری در کازئین کیناز ۱ دلتا تأثیر می‌گذارند. این می‌تواند درکی در مورد چگونگی تأثیر این عوامل بر ریتم شبانه روزی ارائه دهد و ممکن است به راه حل‌های عملی برای مدیریت اختلالات منجر شود.