نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
علم و تکنولوژی

دستیابی به دارویی که عمر بیماران سرطانی را افزایش می‌دهد

منبع
مهر
بروزرسانی
دستیابی به دارویی که عمر بیماران سرطانی را افزایش می‌دهد

مهر/ علی آقاجانی  مدیر توسعه کسب و کار یک شرکت دانش بنیان از دستیابی به نسل جدیدی از داروهــای هدفمنــد درمــان ســرطان خبر داد و گفت: این دارو برای سرطان سینه و برخی سرطان های گوارشی کاربرد دارد.ضمن اشاره به اینکه این شرکت به عنوان اولین شرکت ایرانی موفق به دستیابی به تکنولوژی ساخت داروهای آنتی بادی متصل به دارو شده است، اظهار کرد: پیش تر این تکنولوژی در دنیا تنها در اختیار یک شرکت آمریکایی-سوییسی قرار داشت. دسترسی به داروهای با این تکنولوژی به دلیل تحریم‌ها و همینطور قیمت بسیار بالا، مشکلات بسیار زیادی را بر نظام سلامت تحمیل می‌کرد.

وی افزود: این شرکت در چند حوزه درمانی اصلی از جمله داروهای هدفمند درمان سرطان، داروهای نوین ترک اعتیاد، فرآورده‌های نوین در زمینه پوست و زیبایی، فرآورده‌های تزریقی بیماری‌های مفصلی و داروهای درمان بیماری‌های نادر فعالیت دارد.

مدیر توسعه کسب و کار شرکت دانش بنیان نانو دارو پژوهان پردیس با اعلام اینکه این شرکت اولین تولید کننده نسل جدید داروهای ضد سرطان با تکنولوژی کنژوگه آنتی بادی (Conjugates Drug Antibody (ADC در ایران است، خاطرنشان کرد: این تکنولوژی به صورت هدفمند دارو را به بافت سرطانی می‌رساند و ترکیبی از ایمونوتراپی و شیمی درمانی را در قالب یک دارو در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

آقاجانی با بیان این مطلب که آنتی بادی-دارو علاوه بر بهبود عوارض دارویی نسبت به درمان‌های قدیمی تر، باعث افزایش اثر بخشی درمان نیز می‌شود، گفت: پادینکسR (PAD: پادتن/ Y: نشان آنتی بادی/NEXT: آینده) نخستین داروی عرضه شده با این تکنولوژی در ایران است که در درمان سرطان اولیه پستان و متاستاتیک پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ضمن اعلام اینکه امسال به نسل بسیار جدیدی از داروهای آنتی بادی متصل به دارو دست پیدا کردیم که در انحصار یک شرکت انگلیسی قرار داشت، خاطرنشان کرد: این دارو «تدروکس» نام دارد و برای سرطان سینه و برخی سرطان‌های گوارشی کاربرد دارد. این دارو می‌تواند طول عمر بیماران سرطانی را تا چندین برابر افزایش دهند و به دلیل هدفمند بودن درمان، دز کمتری از کشنده سلول به بدن تزریق می‌شود و باعث می‌شود، عوارض شایع داروهای سرطان مثل ریزش مو و یا افت وزن را نداشته باشیم و در نهایت اثربخشی بالاتری را شاهد خواهیم بود.

مدیر توسعه کسب و کار این شرکت دانش بنیان با بیان این مطلب که این دارو از برگشت سرطان جلوگیری قابل توجهی دارد، گفت: این دارو هم در مراحل ابتدایی ابتلا به سرطان و هم در شرایط متاستاز کاربرد دارد و طبق مطالعاتی انجام شده، این دارو اثربخشی و درمان بیماران را تا دو سه برابر افزایش می‌دهد. زمانی که بدن فرد مبتلا به سرطان دچار متاستاز می‌شود، انتقال و گسترش سلول‌های سرطانی از یک تومور به نقاط دورتر بدن رخ می‌دهد و منجر به ایجاد تومورهای ثانویه می‌شود که خوشبختانه این دارو نیز در این شرایط می‌تواند موثر باشد.

آقاجانی ادامه داد: از طرفی به دلیل هدفمندی درمان و استفاده از آنتی بادی برای حمل دارو و رساندن آن به سلول‌های سرطانی، عوارض دارو به شدت کاهش یافته و تحمل پذیری بیماران را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

وی افزود: در حال حاضر در مرحله تولید انبوه این دارو قرار داریم و قیمت آن کمتر از ۱۰ درصد قیمت برند خارجی آن است. قیمت نمونه خارجی این دارو، ۳ هزار دلار است و ما با قیمت ۲۰۰ دلار آن را عرضه می‌کنیم که همین امر موجب کاهش خروج ارز از کشور می‌شود. این شرکت در حال حاضر تنها تولید کننده این دارو است و این دارو در داروخانه‌های منتخب و بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره