کمک ۱۱.۵ میلیون دلاری ناسا برای طراحی هواپیماهای نسل آینده
به نقل از اسپیس، آژانس فضایی آمریکا پنج پروژه طراحی جدید را به عنوان بخشی از ابتکار طرح مفهومی هواپیماهای پیشرفته برای پایداری محیطی(AACES) سفارش داده است.
بر اساس بیانیه ناسا، سازمانهایی که در مفاهیم جدید طراحی هواپیمای مسافربری مشارکت میکنند شامل شرکت بوئینگ، شرکت هوافضای الکترا(Electra)، موسسه فناوری جورجیا، استارتاپ هوانوردی جتزیرو(JetZero) و شرکت «پرت اند ویتنی»(Pratt & Whitney) هستند.
باب پیرس(Bob Pearce) معاون اداره ماموریت تحقیقاتی هوانوردی ناسا در این بیانیه اعلام کرد: ناسا از طریق ابتکاراتی مانند AACES قرار است مجموعه وسیعی از دیدگاهها را در مورد چگونگی افزایش بیشتر کارایی هواپیماها، کاهش اثرات زیستمحیطی هوانوردی و افزایش رقابتپذیری فناوری ایالات متحده در دهههای ۲۰۴۰، ۲۰۵۰ و فراتر از آن به کار گیرد.
کمکهای در نظر گرفته شده برای حمایت از این پنج مطالعه با بودجه ناسا بالغ بر ۱۱.۵ میلیون دلار است. هر سازمان، تخصص منحصر به فردی را برای طراحی یک هواپیمای مفهومی نسل جدید، از منابع سوخت جایگزین گرفته تا فناوریهای پیشرانه و طراحی آیرودینامیک به ارمغان میآورد.
پیرس افزود: به عنوان یک پیشرو در تحقیق و توسعه هوانوردی پایدار ایالات متحده، این جوایز نمونهای از نحوه گردآوری بهترین ایدهها و خلاقانهترین مفاهیم از بخش خصوصی، دانشگاهها، آژانسهای تحقیقاتی و سایر ذینفعان برای پیشروی در آینده هوانوردی است.
حوزه مطالعاتی بخش «علوم پروازی آرورا»(Aurora Flight Sciences) که زیرمجموعه شرکت بوئینگ است، ابداع سوختهای جایگزین هوانوردی، سیستمهای محرکه، فناوریهای آیرودینامیک و پیکربندی هواپیما است.
تیم تحت رهبری شرکت الکترا نیز پیشرانه الکتریکی و همچنین ویژگیهای طراحی آیرودینامیکی منحصر به فرد بدنه و بالهای هواپیما را بررسی میکند که به کاهش انتشار گازهای گلخانهای و سر و صدا کمک میکند.
محققان موسسه فناوری جورجیا نیز بر روی فناوریهای پایداری از جمله سوختهای جایگزین، سیستمهای محرکه و پیکربندی هواپیما تمرکز خواهند کرد، در حالی که شرکت جتزیرو فناوریهایی را بررسی خواهد کرد که هیدروژن مایع برودتی را قادر میسازد به عنوان منبع سوخت برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای استفاده شود.
حوزه مطالعاتی شرکت «پرت اند ویتنی» شامل فناوریهای نیروی محرکه هوانوردی، تمرکز بر بهبود بازده حرارتی و پیشرانه برای کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانهای است که به کاهش گرمایش جهانی کمک میکند.
ناتری مادوان(Nateri Madavan) مدیر برنامه وسایل نقلیه هوایی پیشرفته ناسا میگوید: پیشنهادهای انتخاب شده از مجموعه متنوعی از سازمانها ارائه میشود که کاوشهای هیجان انگیز و گستردهای را در مورد سناریوها، فناوریها و مفاهیم هواپیما ارائه میدهند که هوانوردی را به سمت اهداف پایدار پیش میبرد.
مفاهیم طراحی هواپیما که از طریق AACES توسعه مییابند، میتوانند ظرف ۲۵ سال آینده وارد خدمت شوند.
ناسا با کاهش وابستگی هواپیماها به منابع سوخت سنتی که به انتشار گازهای گلخانهای کمک میکنند، به حمایت از هدف ایالات متحده برای انتشار کربن خالص صفر در هوانوردی تا سال ۲۰۵۰ کمک میکند.