نماد آخرین خبر

المپیک برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی میزبان هزار شرکت‌کننده از ۷۲ کشور جهان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
المپیک برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی میزبان هزار شرکت‌کننده از ۷۲ کشور جهان

ایسنا/ مدیر مسابقات برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی دومین دوره المپیک فناوری گفت: در این دوره بیش از ۹ هزار نفر از داخل و خارج کشور در رقابت‌های برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی شرکت کردند که حدود هزار نفر از آن‌ها از ۷۲ کشور جهان بودند.

به گزارش ایسنا، علی لطفی امروز در مراسم افتتاحیه دومین دوره المپیک فناوری با اشاره به روند شکل‌گیری مسابقات گفت: پروژه داوری "قصه‌چی" از جایی شروع شد که برای برنامه‌نویسی و درس‌های کامپیوتر نیاز بود سامانه‌ای طراحی شود تا در لحظه بتواند ورودی‌های یک کد را بررسی کرده و خروجی مورد انتظار را ارائه دهد. برای مثال اگر کدی نوشته شده بود که دو عدد را بگیرد و حاصل‌ضرب آن‌ها را چاپ کند، این سامانه می‌توانست صحت آن را بررسی کند.

وی افزود: این سامانه اولین‌ بار در سال ۱۳۹۴، زمانی که من دانشجوی کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف بودم، در درس مبانی برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار گرفت. حالا چرخ روزگار باعث شده که همان پروژه برای بسیاری از شرکت‌کنندگان ما نقش مهمی در مسیر حرفه‌ای‌شان داشته باشد. در همین سال‌های اخیر با همکاری فدراسیون هوش مصنوعی، فرصت‌هایی فراهم شد تا از این سامانه در رقابت‌ها و آموزش‌های تخصصی استفاده شود.

لطفی ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ یک دهه گذشته و اکنون دومین سالی است که مسئولیت برگزاری المپیک فناوری را بر عهده دارم. سال گذشته تمرکز ما بر ساختاردهی و شناخته‌شدن این رویداد بود. در آن زمان در مجموع دو مسیر رقابتی با ۴۶۰۰ شرکت‌کننده داشتیم. امسال اما با حمایت پارک فناوری پردیس، حامیان مختلف و تیم جوان و پرانرژی "کورا"، توانستیم بیش از ۹ هزار شرکت‌کننده از داخل و خارج کشور را جذب کنیم که حدود هزار نفر آن‌ها از خارج کشور بودند و بیش از ۸ هزار نفر از سراسر ایران در این رویداد حضور دارند.

وی با ارائه جزئیات رقابت‌ها افزود: در بخش هوش مصنوعی ۳۵۷۵ نفر شرکت کردند. این رقابت‌ها در سه مسیر برگزار می‌شود: پردازش داده، پردازش تصویر و پردازش متن. در رقابت پردازش داده ۱۴۱۴ نفر شرکت داشتند، در پردازش تصویر ۱۳۳۲ نفر و در پردازش متن ۷۹۴ نفر. از این میان ۲۳۵ نفر از خارج از کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیر مسابقات برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی دومین دوره المپیک فناوری درباره رقابت‌های برنامه‌نویسی گفت: در مجموع ۵۶۱۳ نفر در چهار مسیر رقابتی حضور دارند. مسیر پرطرفدار الگوریتم که به‌صورت تخصصی برگزار می‌شود، با ۱۸۰۰ شرکت‌کننده بیشترین استقبال را داشت. در بخش بک‌اند ۱۲۵۶ نفر، در مسیر پایتون و جنگو ۶۱۰ نفر و در مسیر گولنگ نیز ۱۲۰۰ نفر شرکت کردند. همچنین ۷۳۱ نفر از خارج کشور در رقابت‌های برنامه‌ نویسی حضور دارند.

وی رشد کمّی شرکت‌ کنندگان نسبت به سال گذشته را چشمگیر دانست و توضیح داد: در مقایسه با دوره نخست، تعداد شرکت‌کنندگان در مسیرهای مختلف بین ۷۰ تا ۱۷۰ برابر افزایش یافته است. بخشی از این رشد به دلیل شناخته‌شدن بهتر مسابقات و آغاز زودتر اطلاع‌رسانی‌ها بود. در دوره قبل، المپیک فناوری برای نخستین بار برگزار می‌شد و نیاز به معرفی گسترده میان جامعه برنامه‌نویسان داشت.

وی با اشاره به گسترش بعد بین‌المللی المپیک فناوری، گفت: امسال از ۷۲ کشور و از قاره‌های مختلف جهان نمایندگانی در این رقابت‌ها شرکت کردند. همچنین تلاش کردیم با همکاری کشورهای همسایه و دانشگاه‌های خارجی، این رویداد را به‌صورت بین‌المللی معرفی کنیم.

لطفی درباره مراحل برگزاری رقابت‌ها توضیح داد: رقابت‌ها شامل چند مرحله است؛ مرحله نخست، مرحله آموزش بود تا فرصت حضور برابر برای علاقه‌مندان سراسر کشور فراهم شود و شانس شرکت‌کنندگان برای ورود به مرحله نهایی افزایش یابد. مرحله مقدماتی کاملاً به‌صورت آنلاین برگزار شد و امروز در مرحله حضوری، شرکت‌کنندگان با توسعه پروژه‌ها و محصولات نهایی خود به رقابت می‌پردازند.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های صورت‌ گرفته، گفت: از توجه شما و از همه کسانی که در برگزاری این رقابت‌ها همراه ما بودند، تشکر می‌کنم و امیدوارم این مسیر به رشد استعدادهای کشور و پیوند هرچه بیشتر میان آموزش، صنعت و فناوری منجر شود.

انتهای پیام





🔹"آخرین خبر" در روبیکا 🔹"آخرین خبر" در ایتا 🔹"آخرین خبر" در بله

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر