نماد آخرین خبر

بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی و طراحی نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی و طراحی نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

ایسنا/ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی و طراحی نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایه مسئولیت اجتماعی خبر داد.

حسین سیمایی‌صراف پنجشنبه ۱۵ آبان در دیدار با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان که در تالار امام رضا (ع) زاهدان برگزار شد، اظهارکرد: دانشگاه‌ها به عنوان نهادهای علمی و اجتماعی، باید بیش‌از گذشته در حل مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور نقش‌آفرینی کنند و این مهم در سیاست‌های جدید وزارت علوم جایگاه ویژه‌ای یافته است.

وزیر علوم گفت: با وجود محدودیت‌های مادی و مشکلات اقتصادی، دغدغه‌های جامعه دانشگاهی کشور فراتر از مسائل صنفی است و نگاه استادان و پژوهشگران معطوف به پیشرفت‌های ملی و استانی قرار دارد.

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی دانشگاه‌ها افزود: دانشگاه‌ها در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان که تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی در آن چشمگیر است، می‌توانند محور همبستگی و وحدت اجتماعی باشند.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تقویت تعامل و همکاری در فضای علمی موجب تسری فرهنگ همزیستی به جامعه و نقش‌آفرینی مؤثر دانشگاه در فرآیند تصمیم‌سازی کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه باید نماینده همه اقوام و مذاهب ایرانی باشد و مسوولیت مشترک ساختن آینده کشور را میان استادان، دانشجویان، مدیران دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی تقسیم تا نقش واقعی خود را در مسیر توسعه ایفا کند.

سیمایی‌صراف از اصلاح آیین‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه یاد کرد و افزود: در آیین‌نامه جدید، حوزه علوم انسانی و اجتماعی از رشته‌های فنی و مهندسی تفکیک شده و شاخص‌های اختصاصی برای هر بخش تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این آیین‌نامه، ارتقای اعضای هیأت علمی تنها بر اساس تعداد مقالات و کتاب‌ها ارزیابی نمی‌شود و معیار «اثرگذاری اجتماعی» به عنوان شاخصی نوین در نظر گرفته شده است.

سیمایی صراف اظهار کرد: استادانی که با پژوهش‌های علمی خود بتوانند مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی استان‌ها را کاهش دهند، بیش از گذشته مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. این تحول در نظام ارزیابی، به رسمیت شناختن نقش اجتماعی دانشگاه‌ها و تأکید بر تأثیر مستقیم علم در بهبود کیفیت زندگی مردم است.

وی از طراحی نظام جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: برخلاف نظام‌های بین‌المللی که شاخص‌های آموزشی و پژوهشی را ملاک ارزیابی قرار می‌دهند، در نظام داخلی جدید، معیارهایی همچون مسوولیت اجتماعی دانشگاه و مشارکت آن در حل مسائل اقتصادی و اجتماعی استان‌ها لحاظ شده است.

وزیر علوم افزود: دانشگاه‌هایی که در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی منطقه نقش مؤثر داشته باشند، از امتیاز ویژه برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های انسانی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان با وجود چالش‌هایی نظیر فقر، خشکسالی و آسیب‌های اجتماعی، از نیروی انسانی علمی و دانشگاهی توانمند و دغدغه‌مند برخوردار است؛ استادان این استان آماده‌اند تا با اتکا به دانش و تجربه خود در حل مشکلات منطقه‌ای مشارکت کنند.

سیمایی صراف با اشاره بر لزوم همکاری نزدیک میان دانشگاه و مدیریت سیستان و بلوچستان گفت: تعامل مؤثر میان مجموعه علمی و اجرایی می‌تواند ظرفیت‌های استان را به فعلیت برساند و زمینه توسعه پایدار را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از استانداری در روز ۱۵ آبان وزیر علوم خاطر نشان کرد: سیاست جدید وزارت علوم بر پایه تقویت نقش اجتماعی دانشگاه‌ها و افزایش پیوند علم و جامعه استوار است.

انتهای پیام





🔹"آخرین خبر" در روبیکا 🔹"آخرین خبر" در ایتا 🔹"آخرین خبر" در بله
پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر