نوين زي/ تحقيق جديدي نشون داد که يادگيري زبان دوم بعد از سن ۱۰ سالگي عملکرد شناختي مغز رو بهبود ميده. اين تحقيق در مجموعه مقالات مجله آکادمي ملي علوم منتشر شده است.(journal Proceedings of the National Academy of Sciences)
اين تحقيق توسط محققان دانشگاه روانشناسي کنت انجام شده. اين محققان اسکن مغزي ۲۰ نفر در سن سي سالگي رو که حداقل ۱۳ ماه در بريتانيا زندگي کرده بودن آناليز کردن.
اين افراد يادگيري زبان انگليسي (به عنوان زبان دوم) رو از حدود سن ۱۰ سالگي شروع کردن. اسکن مغزي اين افراد با اسکن مغزي ۲۵ نفري که فقط به زبان انگليسي صحبت ميکردن مقايسه شد.
يافته ها نشون داد، افرادي که در حدود سن ۱۰ سالگي شروع به يادگيري زبان انگليسي کردن نسبت به کساني که فقط به يک زبان صحبت ميکردن، ماده سفيد مغزشون تقويت شده.
سطوح بالاتر تماميت ساختاري در اين مناطق مسئول يادگرفتن زبان و پردازش معنايي است.
“کريستوس پلايتسکاس” (از دانشگاه روانشناسي کنت و رهبر اين تحقيق) ميگه: ياد گرفتن و تکرار بيشتر از يه زبان در هر روز باعث تحريک شناختي شده و در نتيجه از اون در برابر زوال عقل در سنين بالاتر پيشگيري ميکنه.
فوايد ديگه دو زبانه بودن:
افراد دو زبانه نسبت به افردي که فقط به يک زبان صحبت ميکنن، ماده خاکستري متراکم تري دارند.
يادگيري يه زبان جديد از زوال عقل جلوگيري ميکنه. يه تحقيق ديگه نشون داد افرادي که به دو زبان يا بيشتر صحبت ميکنن، به طور قابل توجهي توانايي شناختي بهتري در سن ۷۰ سالگي نسبت به همسالان خود داشتن.
پديدار شدن علائم آلزايمر در افراد دو زبانه ، دو برابر کند تر از افرادي است که فقط به يک زبان صحبت ميکنن.
دو زبانه بودن به افراد کمک ميکنه تا مهارت هاي فکري رو گسترش داده و مشکلاتشون رو با نوآوري بيشتري حل کنن.
تحقيقات نشون دادن که دانش آموزان دو زبانه نسبت به کساني که فقط به يک زبان صحبت ميکردن نمرات بالاتري در آزمون ها کسب کردن.