مجله پزشکي دکتر سلام/ يادگيري يکي از مهمترين و ارزنده ترين مباحث روان شناسي است. پژوهشگران در اين رشته بيش از رشته هاي ديگر روان شناسي مطالعه و بررسي به عمل آورده اند. فرهنگ، آموزش و پرورش، آداب و رسوم و راه و رسم زندگي هر ملتي در پرتو يادگيري شکل و نظم مشخصي به خود گرفته است. در واقع پيشرفتهاي علمي، ادبي، هنري، اجتماعي، اقتصادي آموزش هاي ديني، اخلاقي و مانند اينها بر اثر پيشرفتهاي يادگيري راه کمال پيموده اند. در جهان امروز هر کشوري که نظام يادگيري و آموزشي پيشرفته تري دارد نيرومندتر و کامياب تر است.
يادگيري پايه و مايه اساسي رفتار و کردار آدمي است. در حيوانات چنانکه پيش از اين يادآور شديم، بيشتر رفتار غريزي حاکم است و همين امر نمودار تفاوت ميان انسان و حيوان است. در واقع ما ياد مي گيريم چگونه غذا بپزيم، چگونه غذا بخوريم خود را شست و شو دهيم، لباس بپوشيم، با مردم نشست و برخاست کنيم علم بيندوزيم، عبادت کنيم و مانند اينها. در صورتي که جانوران نيازهاي فيزيولوژيک تشنگي، گرسنگي و جنسي خود را به طور غريزي و به طرز خاص نوع خود انجام مي دهند اين رفتارها در انسان تنوع فراوان دارد و به راه و رسم مردم هر جامعه اي بنا به نياز و خواست آدميان، به شکلهاي گوناگون انجام مي گيرد. به همين سبب روان شناسان انسان را موجودي يادگيرنده خوانده اند. انسان هر چه باهوشتر و مستعدتر باشد ميزان يادگيري و مايه اطلاعاتي او بيشتر است و به ياري يادگيري و انديشه هاي درست مي تواند به کمال مطلوب راه يابد.
با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar