مطالعه شريف/ اشتباهات ناخواسته معلمان مي تواند به صورت خاموش به دانش آموزان آسيب وارد کند.
در اين مقاله به تعدادي از اين موارد اشاره مي کنيم تا از بروز آنها جلوگيري نماييم.
اشتباهات ناخواسته معلمان:
اشتباه شماره ۱:
دانش آموزي براي پاسخ گويي به سوال معلم سرش را به طرف بالا گرفته و چشمانش را به سقف مي دوزد تا با اين کارش در آلبوم تصاوير ذهني اش جواب مورد نظر را بيابد.
حال معلم چون توجيه علمي اين کار او را نداند بر سرش فرياد مي زند:
” مگر جواب سوال روي سقف نوشته شده”
اشتباهات ناخواسته معلمان
اشتباهات ناخواسته معلمان
با اين کلام ناآگانه معلم٬ براي دانش آموز اتفاقات زير رخ مي دهد:
آلبوم ذهني دانش آموز ديداري در هم ريخته مي شود
دانش آموز ديگر قادر به پاسخ گويي نخواهد بود.
و يا در خوشبينانه ترين حالت به زمان بيشتري براي پاسخ به سوال احتياج خواهد داشت.
اشتباه شماره ۲:
معلميني که به دانش آموزان اجازه و فرصت نمي دهند که حين تدريسشان٬ سخنان و نوشته هاي روي تابلو وي را يادداشت کنند و از آنان مصرانه مي خواهد که در پايان تدريس٬ مطالب را بنويسند.
حال در اين قسمت براي دانش آموز موارد زير اتفاق مي افتد:
اگر دانش آموز بنويسد٬ اين کار را توهين به معلم مي داند.
اگر دانش آموز ننويسد٬ کانال يادگيري دانش آموزان لمسي را مسدود مي کند.
وقتي کانال يادگيري دانش آموز مسدود شد٬ آنان در درک مطلب درسي دچار گيجي٬ سردرگمي و نگراني مي شوند.
اشتباه شماره ۳:
معلميني که دانش آموز را از به کار بردن خودکارها و ماژيک هاي رنگي در دفتر و جزواتش منع مي کنند.
اين دسته معلمين اين کار دانش آموز را اتلاف وقت تلقي مي کنند.
وقتي دانش آموز از اين کار منع شد٬ در حقيقت کانال يادگيري او که ديداري است مسدود مي شود.
ساير مواردي که دانش آموزان ديداري را آزار مي دهد:
معلمي که از زل زدن دانش آموز کلافه شده است و او را مورد انتقاد قرار مي دهد.وقتي دانش آموز از اين کار منع مي شود٬ و در يادگيري دانش آموز تاثير مي گذارد.
معلمي که اجازه نمي دهند دانش آموزان در حاشيه کتاب و يا دفترشان٬ مطلبي را بنويسند و يا نکات مهم درسي را با کمک ماژيک برجسته کنند.
معلميني که فقط پاي تابلو٬ مسائلي را تند تند نوشته و بلافاصله خوشان نيز حل مي کنند و صدايشان را براي ساعات پاياني آموزش ذخيره مي کنند.
اين دسته معلمين٬ در توضيح کلامي مفاهيم٬ بسيار صرفه جويي مي کنند.
اين شيوه براي دانش آموزان با کانال يادگيري شنيداري٬براي معلمان حاصلي جز گچ خوردن ندارد.
اشتباه شماره ۵:
هنگامي که معلمي حين تدريس از روش سه گام استفاده مي کند.
توضيح
طرح سوال
غافلگيري
ممکن است براي بعضي از دانش آموزان لمسي٬ بار رواني زيادي داشته باشد تا جايي که به علت استرس زيادش ديگر قادر به گوش سپردن به بقيه درس نخواهد بود.
دانش آموز احساس مي کند اگر انگشت اشاره معلم به سوي او رود در صورت عدم پاسخگويي به سوال٬ در بين دوستانش کند ذهن و ابله شناخته خواهد شد.
اشتباه شماره ۶:
آيا مي دانستيد٬ به کاربردن لغات آمرانه و الزام آور و از طرف معلم٬ در برخي از دانش آموزان حس مسئوليت و تعهد ايجاد مي کند.
ولي در برخي ديگر٬ واکنش کاملا معکوس دارد و احساس ناخوشايند و جبهه گيري عليه معلم در آنها به وجود مي آورد؟!
اشتباه شماره ۷:
آيا مي دانستيد براي گروهي از دانش آموزان٬اخم و لبخند معلم٬تاثيري بر عملکرد آنها ندارد.
ولي براي برخي دانش آموزان آنقدر مهم است که مي تواند تمام هفته اش را تغيير دهد؟!
اشتباه شماره ۸:
آيا مي دانستيد براي گروهي از دانش آموزان٬ تشويقهاي کلامي و زباني مانند احسنت و آفرين گفتن هيچ تاثيري بر عملکرد آنها ندارد و فقط خودتان را خسته مي کنيد.
ولي تنها يک تشويق فيزيکي مانند لمس کردن شانه شان(البته تنها براي برخي از دانش آموزان) مي تواند دنيايشان را عوض کند؟!
براي اينکه در مورد آيند کمي بيشتر بدانيم به شما توصيه مي کنم به اين مطلب مراجعه کنيد.فقط کافيست روي همين نوشته کليک کنيد.
در اين مقاله به برخي از اشتباهات که وقتي فکر مي کنيم براي خودمان هم پيش آمده است٬ پرداختيم.
اميدواريم با تغييراتي بسيار کوچک بتوانيم تغييرات بسيار بزرگ ايجاد کنيم.