نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
علم و تکنولوژی

عواقب تب بالای گرایش به رشته علوم تجربی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
عواقب تب بالای گرایش به رشته علوم تجربی
ايرنا/ گرايش فزاينده و رو به رشد دانش اموزان به انتخاب رشته در حوزه علوم تجربي با سودايي براي کسب آينده مناسب شغلي، زمينه ساز عدم توازن در رشته هاي تحصيلي در مقاطع تحصيلي و حتي دانشگاهي شده است.
انتخاب رشته تحصيلي دانش آموزان همواره به عنوان دغدغه اي در بين خانواده هايي بوده که مي خواهند براساس برنامه ريزي هاي درسي، افقي مناسب براي آينده آنها تدارک بينند. اولين سال تحصيل در دوره متوسطه دوم، سالي سرنوشت ساز براي داشن آموزان قلمداد مي شود که بايد در آن مسير و شيوه رسيدن به مدارج دانشگاهي و پس از آن اشتغال را مشخص و معين سازند. امري که بيشتر براساس علائق خانواده ها و اولياي دانش آموزان انجام شده و علاقه و استعداد دانش آموز حلقه اي مفقوده در آن بوده است. در سال هاي اخير، با افزايش ميزان درآمد در بخش بهداشت و درمان به ويژه در بين جامعه پزشکي که فاصله عجيب و معناداري با ساير طبقات شغلي جامعه دارد زمينه ساز گرايش خانواده ها به تحصيل اجباري فرزندان خود در رشته علوم تجربي به عنوان پيش زمينه اي براي دستيابي به شغلي در اين حوزه شده است. با وجود جمعيت جوان و مستعد کشورمان که مي توان از آن در حوزه هاي فني و مهندسي، رشته هاي فني و حرفه اي و حتي حوزه علوم انساني بهره گرفت، سوداي داشتن درآمد بيشتر، سنگي در برابر پاي استعدادهاي تحصيلي دانش آموزان شده است.
آمار حضور 63 درصدي دانش آموزان داوطلب کنکور در رشته علوم تجربي مويد اين نکته است که خانواده ها از وجود بازار کار مناسبي براي تحصيل در ساير رشته هاي تحصيلي، قطع اميد کرده اند. اين در حالي است که در برخي رشته هاي فني و مهندسي، تقاضاي جامعه با توجه به روند رو به رشد کشور، بيش از پيش شده و با کمي توجه، اين اميد رنگ بيشتري مي تواند بگيرد. برهم خوردن توازن تعداد دانش آموزان تحصيل کننده در رشته هاي تحصيلي در سال هاي اخير علاوه بر ايجاد هزينه براي ايجاد کلاس هاي درس و معلمان جديد، رقابتي فشرده و نفس گير همراه با استرس براي خانواده ها و حتي سرخوردگي قبول نشدگان در ماراتن کنکور را در پي خواهد داشت. اشباع بازار کار در حوزه بهداشت و درمان با افزوده شدن خيل تحصيلکردگان دانشگاهي در آينده نزديک، يکي ديگر از پيامدهاي شايد منفي اين گرايش بي رويه خانواده ها براي اجبار دانش آموزان در حضور در رشته علوم تجربي باشد. دانش اموزان تحصيل کننده در رشته علوم تجربي که با ترافيک کم سابقه و رقابتي نزديک براي موفقيت و پذيرش در رشته هاي پزشکي در کنکور مواجه هستند، فشارهاي مضاعفي از سوي والدين را براي عبور از سد کنکور را تحمل مي کنند.
** آينده مناسب شغلي، انتظار خانواده ها از رشته علوم تجربي امير يکي از دانش آموزان دبيرستاني که در رشته علوم تجربي تحصيل مي کند مي گويد: انتخاب اين رشته را با راهنمايي والدينم انجام داده ام ليکن باتوجه به نمرات مناسبي که در دروس ديگر داشتم مي توانستم به راحتي در رشته رياضي فيزيک تحصيل کنم. مهدي يکي ديگر از دانش آموزان پشت کنکوري نيز مي گويد: انتخاب رشته علوم تجربي نه براساس علاقه انجام داده ام بلکه به دليل اين بوده که خانواده ام آينده شغلي درخشاني را براي رشته هاي پزشکي متصور هستند. محمدي يکي از والدين دانش آموزان نيز در اين باره مي گويد: باتوجه به وضعيت اقتصادي جامعه و سطح درآمد بالاي پزشکان، فرزندم را تشويق به انتخاب رشته علوم تجربي که پايه و اساس رسيدن به اين آينده شغلي بوده، کرده ام. علي زاده يکي ديگر از والدين دانش آموزاني است که اين رشته را براي ادامه تحصيل فرزندش انتخاب کرده اظهار مي کند: هم اکنون بازار کار براي رشته هاي فني و مهندسي اشباع شده و حتي برخي واحدهاي صنعتي و توليدي رغبتي به بهره گيري از فارغ التحصيلان رشته هاي فني ندارند. وي مي گويد: براين اساس، تحصيل در رشته علوم تجربي، مي تواند آينده شغلي مناسبي را فارغ از همه مشکلات اقتصادي و با بهره گيري از کلاس هاي فشرده آموزشي براي فرزندم تامين کند. انتظار کاذبي که در بين خانواده هاي دانش آموزان در زمينه آينده شغلي فرزندانشان به وجود آمده را نه در مشکلات اقتصادي بلکه بايد در فرهنگ ناصحيحي دانست که مهم ترين بخش آن چشم هم چشمي ها و عدم توجه به نيازهاي جامعه است. گرايش بي رويه به يک رشته خاص و عدم توجه به رشته هاي مورد نياز جامعه از جمله رشته هاي فني و مهندسي که مي تواند چرخ هاي اقتصادي را به حرکت درآورد، حاصل برخي کم توجهي ها در عدالت اقتصادي و درآمدي جامعه نيز است.
** توسعه رشته هاي فني و حرفه اي؛ راهبرد آموزش و پرورش مدير آموزش و پرورش مراغه در گفت و گويي در اين باره گفت: با توجه به تبليغات رسانه اي به ويژه در فضاهاي مجازي در خصوص درآمد بالاي جامعه پزشکي و رشته هاي آن، متاسفانه خانواده هاي دانش اموزان براي تضمين آينده فرزندان خود به سوي رشته علوم تجربي گرايش پيدا مي کنند. جليل اسلامي افزود: از بين 36 دانش اموز اين شهرستان که موفق به کسب رتبه هاي زير يک هزار کنکور سراسري امسال شده اند، 30 نفر رشته هاي پزشکي دانشگاه هاي سراسري را براي ادامه تحصيل انتخاب کرده اند. اضافه کرد: هدايت تحصيلي صحيح و بهره گيري از مشاوران آموزش و پرورش راهکاري مناسب براي انتخاب آينده تحصيلي دانش آموزان است. وي افزود: باوجود توسعه رشته هاي فني و حرفه اي در هنرستان هاي اين شهرستان با ايجاد رشته هاي جديد تحصيلي و افزايش کلاس هاي درس هنرستاني از 141 کلاس به 150 کلاس، هنوز برخي گرايش هاي بي رويه به انتخاب رشته تجربي در بين خانواده هاي آنان وجود دارد. وي اضافه کرد: مهارت آموزي و توسعه هنرستان هاي فني و حرفه اي در سال تحصلي جاري در اين شهرستان موجب افزايش 40 درصدي گرايش به اين رشته ها شده است. وي افزود: با انجام برنامه ريزي هاي مناسب در اين شهرستان، هم اکنون فقط 28 درصد دانش آموزان در پايه دهم در سال تحصيلي جديد وارد رشته علوم تجربي شده اند و اين آمار نسبت به ميانگين آمار کشوري قابل قبول است. ايجاد فشار بر نظام آموزشي در مدراس براي توسعه کلاس هاي درسي در رشته علوم تجربي با توجه به خيل دانش آموزان، نه تنها کيفيت آموزشي را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد بلکه زمينه ساز خالي شدن صندلي هاي دانشگاه ها و مراکز عالي صنعتي و مهندسي و حتي علوم انساني نيز خواهد شد. امري که با برنامه ريزي در توسعه رشته هاي فني و حرفه اي، فرهنگ سازي و توزيع عادلانه درآمدي در جامعه با توجه به درآمد سرسام آور و گاه خارج از قاعده و قانون برخي پزشکان، مي تواند از تهديد به فرصتي براي توسعه متوازن علمي و فني کشور در بين نسل آينده تبديل شود. بيش از 45 هزار دانش آموز و سه هزار کادر فرهنگي در 550 مدرسه دولتي و غير دولتي مراغه در حال تحصيل و تدريس هستند. شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعيت در 127 کيلومتري تبريز، مرکز آذربايجان شرقي واقع است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد