خراسان/ در سال1900 ميلادي، جهان در ميانه يک انقلاب ماشيني قرار گرفت. ماشينهايي که با نيروي الکتريسيته کار ميکردند، از چرخهاي خياطي و دستگاههاي تايپ گرفته تا تراکتورها و خودروها و کارهايي که با دست انجام ميشد، حالا سريعتر و کارآمدتر انجام ميشود. 100 سال بعد در سال 2000 ميلادي، ماشين ها محدوده کارهايي را که انسانها قادر به انجامشان بودند بازهم پيش تر بردند. حالا انسانها ميتوانستند به لطف ايستگاه فضايي بينالمللي در فضا هم کار کنند، رايانهها و شبکه جهاني وب نيز شيوه آموزش، خواندن و برقراري ارتباط را تغيير دادند. حالا بايد منتظر بود و ديد که در قرن آينده يعني تا سال 2100، ماشينها چگونه زندگي ما را آسانتر، پاکتر، کارآمدتر و هيجانانگيزتر خواهند کرد. پاسخهايي که کارشناسان، به اين سوال ميدهند تفکربرانگيز، اميدوارکننده و تا اندازهاي غيرقابل تصور است. براي آگاهي از پيشبينيهاي آيندهنگرانه کارشناسان با ما همراه باشيد.
مقابله با مشکلات زيستمحيطي
استفاده بيرويه از سوخت هاي فسيلي همواره موضوعي نگرانکننده بوده است. اگر اين سوختها تا سال 2100 ديگر وجود نداشته باشند، چه چيزي انرژي جهان ما را تامين خواهد کرد؟
جنگ ظهور روباتهاي سرباز
جنگ همواره جزء جدايي ناپذير زندگي انسان بوده و بدون شک در دهههاي آينده نيز ما همچنان شاهد اين پديده نفرت انگيز اما با شکل و شمايلي متفاوتتر خواهيم بود. تا سال 2100، استفاده از هوش مصنوعي در ميدانهاي جنگ، ابزارهاي جنگي دقيقتر و خودکار شدن ابزارها تلفات انساني جنگها را کاهش خواهند داد. به نظر ميرسد ادغام ماشينآلات جنگي، هوش مصنوعي و انسانهايي که در ميدانهاي جنگ حضور مييابند جنگهاي آينده را شبيه داستانهاي علمي تخيلي امروزي بسازند.
ذخيره انرژي خورشيدي در ديوارها
انرژي خورشيدي قطعا نقش محوريتري خواهد يافت. «جان منکينز»، کارشناس ارشد سابق اکتشاف و توسعه فضاي ناسا دراين باره ميگويد: «ماهوارههاي خورشيدي با قدرت بيسيم دوربرد، مقادير زيادي انرژي خورشيدي ارزان قيمت را به بازارهاي جهاني ارائه خواهندکرد.» به دام انداختن انرژي خورشيدي گام نخست است و بايد فکري هم براي ذخيرهسازي آن شود. «جاش ساويسلاک» از شرکت مهندسي AECOM ميگويد: «با تبديل هرچيزي، از رنگ ديوارهاي خانهها گرفته تا آسفالت جادهها به يک جمعآوري کننده انرژي خورشيدي ما به خوبي قادر خواهيم بود اين مشکل را حل کنيم. تا سال 2100 مردم اين انرژي را در ابزارهاي قابل حملي که اندازهاي برابر گوشيهاي هوشمند امروزي دارند ذخيره ميکنند. در آن زمان، انرژيهاي کربني شرايطي مانند روشنايي گازي امروزي خواهند يافت و شما فقط ميتوانيد آن ها را در جاهايي ببينيد که سعي ميکنند ظاهري تاريخي داشته باشند.» علاوه بر زندگي با انرژي خورشيدي، شهرهاي شناور، سدهاي قابل حمل، خاک مصنوعي و ساختمانهاي زيستي نيز از ديگر راههاي کمک به حفظ محيط زيست خواهند بود.
پمپاژ ترکيبات مفيد به جو
يکي ديگر از نگرانيهاي محيطزيستي آلودگي هواست. اما «ليزا آلوارز کوهن» استاد مهندسي محيطزيست دانشگاه «برکلي» معتقد است؛ تا سال 2100 انسانها موفق ميشوند با ناوگانهايي از هواپيماهاي بدون سرنشين بزرگ، گازهاي گلخانهاي و آلودگيها را از جو زمين استخراج و ترکيبات غبارمانند مفيدي را به آسمان بالاي سر ما پمپاژ کنند. البته لازم نيست براي اين که شاهد چنين فناوريهايي باشيم تا قرن 22 صبر کنيم. اين فناوريها هم اکنون در دست اقدام هستند.
سطح بيسابقهاي از همکاري انسان و ماشين
کارشناسان نظامي معتقدند تا سال 2100 در کنار هوش مصنوعي، سختافزارهاي ماشيني و سيستمهاي هواپيمايي بدون سرنشين جايگزين انسانها در عملياتهاي نظامي خواهند شد. «جيل متزگر»، مدير تحقيقات کاربردي شرکت هوافضاي «لاکهيد مارتين» ميگويد: «سلاحها چندکاره و کوچکتر، سريعتر و دقيقتر خواهند بود و تاثيرات مرگبار کمتري خواهند داشت.»
موشک يا هواپيماهاي خودران
هرچند تصور ما از حمل و نقل آينده، خودروهاي خودران است اما اين تحول در حمل و نقل هوايي هم صورت خواهد گرفت و تا قرن 22 هواپيماها کاملا خودران شده يا بهصورت کنترل از راه دور عمل خواهند کرد.
رفتوآمد با موشک
«استفان پوپ»، مدير مجله Flying Magazine در اين باره ميگويد: «توليد هواپيماهاي خودران بسيار آسانتر از ماشين هاي خودران است و ما در نهايت به جايي خواهيم رسيد که ديگر به خلبان نياز نداريم.» «الين چاو» از وزارت حمل و نقل آمريکا پيشبيني ميکند تا سال 2100، تاکسيهاي هوايي بدون سرنشين آسمان را با هواپيماها تقسيم کنند: «اين تاکسيها سرعت سفرهاي هوايي را آن قدر افزايش ميدهند که ما سراسر کره زمين را در کسري از زمان کنوني آن خواهيم پيمود. کاملا امکانپذير خواهد بود که مردم رفتوآمد به محل کارشان در ديگر کشورها را از طريق موشک انجام دهند.»
خودران شدن حمل و نقل بار
اما انسانها از مزاياي حمل و نقل زميني هم استفاده زيادي خواهندکرد. خودروها و کاميونهاي خودران، ترافيک و حوادث کمتري ايجاد ميکنند و به زيرساختهاي کمتري نياز دارند. خودران شدن خودروها نه تنها بر حمل و نقل انسانها که بر حمل و نقل بار نيز تاثير خواهند گذاشت. «جيمي لدرمن»، محقق برنامهريزي حمل و نقل از UCLA پيشبيني ميکند تا 80 سال آينده بخش عمدهاي از حمل و نقل بار توسط هواپيماهاي بدون سرنشين يا لولههاي «پنوماتيک» (لولههاي حاوي هواي فشرده) انجام شود. از سوي ديگر با پيشرفت فناوري چاپ سه بعدي که همه چيز از کفش گرفته تا پيتزاي سفارشي شما را ميسازد حمل و نقل دريايي به تاريخ خواهد پيوست.
زيرساختهاي سريعترو کارآمدتر براي حمل و نقل
کار و زندگي در فضا هم اکنون براي تعداد محدودي از انسانها ميسر است اما تا سال 2100، رفتوآمد به فضا يک کار عادي روزمره خواهد بود!
آسانسورها و هتلهاي فضايي
ايده آسانسورهاي فضايي که دستکم از قرن 19 ذهن انسانها را به خود مشغول کرده است از لحاظ مفهومي، ساده اما از نظر عملي بسيار پيچيده است. ايده اصلي اين است که يک اتاقک با يک ريسمان فوقالعاده قوي (احتمالا ساخته شده از نانولولههاي کربن) و با استفاده از آهنرباهاي مغناطيسي يا فناوري روباتيک، تا هزاران مايل در فضا بالا برده شود. اين آسانسورها که ساخت آنها از هم اکنون در دست اقدام است، سفرهاي فضايي شامل سفرهاي گردشگري و سفرهاي کاري روزانه را آسانتر، ارزانتر و عاديتر خواهند ساخت. «کلوين لانگ» رئيس «مطالعه اقدامات ميان ستارهاي» در اين باره ميگويد: «هتلهاي فضايي، انجام ماموريتهاي اقتصادي را در ماه، مريخ و ديگر سيارات منظومه شمسي امکانپذير ميسازند و زمينه استقرار اقتصادي مستقل از زمين را در گستره منظومه شمسي فراهم خواهند کرد.»
سفر با 20 درصد سرعت نور
پيشبيني ميشود تا سال 2100 دهکدههايي خودکفا در ماه و احتمالا مريخ ايجاد شوند. حفاري و استخراج معادن در اين سيارهها توسط روباتهاي اکتشافي، راه ديگري براي تامين منابع حياتي مورد نياز زمينيان فراهم ميکند. سفر از يک سياره به سياره ديگر توسط سفينههاي فضايي که بهطور کامل در خود فضا ساخته ميشوند، انجام خواهد شد. «ران ليچفرد»، کارشناس فني ناسا معتقد است: ترکيبي از يک سيستم انرژي هستهاي فضايي و پرتوهاي بسيار قدرتمند ليزري زمينه دسترسي سريعتر ما به سراسر کيهان را فراهم ميکنند. ليچفرد ارزيابي ميکند که در قرن آينده ما قادر خواهيم بود با سرعتي معادل 10 تا 20 درصد سرعت نور يا حدود سه برابر سريعتر از «کاوشگر خورشيدي پارکر» که در سال 2018 به فضا پرتاب شد در فضا حرکت کنيم و در نهايت اين که تا سال 2100، ما به پاسخ اين پرسش اساسي انسان دست خواهيم يافت که «آيا ما در سراسر کيهان تنها هستيم؟»
هزاران يا حتي ميليونها ماشين کوچک را تصور کنيد که براي تعمير سريع و دقيق يک پل يا ساخت فوري زيرساختها پس از يک سيل عظيم ازدحام کردهاند. اين آيندهاي است که ميتوان براي نانوفناوري تصور کرد. تا سال 2100 همچنين انتظار ميرود سيستمهاي ريلي پرسرعت و حتي هايپرلوپ جايگزين سيستمهاي حمل و نقل فرسوده کنوني شوند. يکي ديگر از مشکلات زيرساختي هم اکنون کمبود آب آشاميدني در بسياري از مناطق است. با وجود آن که 71 درصد سطح زمين با آب پوشيده شده است اما 96 درصد اين آبها غيرقابل شرب هستند. اما «آلوارز کوهن» معتقد است؛ تا قرن بعد، با توليد ماشينهايي که با حداکثر بهرهوري آب را تصفيه ميکنند بحران جهاني آب به پايان ميرسد.
ساختمانهاي زيرزميني
علاوه بر مشکل آب مسئله ديگري که بايد حل شود موضوع مسکن است. تا سال 2100 زمين بايد 11 ميليارد نفر را در خود اسکان بدهد. بدون شک فضاي کمي براي زندگي و رفتوآمد اين جمعيت وجود خواهد داشت. اما در زير پاي ما هنوز فضاي زيادي وجود دارد و ماشينهاي حفاري پيشرفته با حفاري در زير کلانشهرها فضاي مورد نياز براي اسکان جمعيت 11 ميلياردي زمين را فراهم ميکنند. «ايلان ماسک» بنيان گذار شرکت «اسپيس ايکس» هم اکنون پروژه حفاري تونلهاي زيرزميني را در دست اقدام دارد. «زاخ شافر» از شرکت زيرساخت «ويک» ميگويد: «ساختمانهاي زيرزميني به ما در حل بحران کنوني زيرساخت کمک و فضاي بيشتري براي زندگي انسانهاي آينده ايجاد ميکنند.»
منبع: popularmechanics.com
مترجم : ياسمين مشرف
بازار