نماد آخرین خبر

انگلیس در یک قدمی ساخت جت با سرعت مافوق صوت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
انگلیس در یک قدمی ساخت جت با سرعت مافوق صوت

ايرنا/ دو غول هوانوردي انگليس از طرح ساخت هواپيماهاي مسافربري جديدي رونمايي کرده‌اند که مي‌تواند سه برابر سرعت صوت حرکت کرده و مسافت ۵ هزار کيلومتري را در عرض ۹۰ دقيقه طي کند. اين جت‌ها که محصول مشترک «رولز رويس» و «ويرجين آتلانتيک» خواهد بود در ارتفاع ۱۸ کيلومتري پرواز کرده و مي‌تواند بين ۹ تا ۱۹ مسافر را جابه‌جا کند.
ويرجين آتلانتيک پيشتر گفته بود که قصد دارد با احياي نسل جديد هواپيماهاي پرسرعت کنکورد، ساخت جت‌هاي تجاري پرسرعت را «عملي، باثبات و ايمن» کند.
هم زمان شرکت هاي هوانوردي ديگري مانند «لاکهدمارتين»، «آريون»، «ايرواسپيس» و «بوم سوپرسونيک» در حال ساخت نسل جديد هواپيماهاي با سرعت بالا هستند.  
«بوم سوپرسونيک» يک استارتاپ مستقر در ايالت کلرادو آمريکا، در تلاش است تا ۱۰سال ديگر، هواپيماهاي مسافربري پرسرعت با ظرفيت جابه‌جايي ۷۵ مسافر را ابداع کند. گفته مي‌شود که اين هواپيماها مي‌توانند مسافت ۵ هزار کيلومتري را ظرف سه ساعت و ۱۵ دقيقه طي ‌کند.

شرکت اسپيس ايکس هم در حال ساخت موشکي است که مسافران را به کره مريخ منتقل کند. متخصصان مي‌گويند که اگر ساخت اين موشک به نتيجه برسد مي‌توان از فناوري آن در هواپيماهاي داخلي استفاده کرد.

آخرين بار هواپيماهاي کنکورد که با سرعتي حدود دوبرابر سرعت صوت يا عدد ماخ ۲ پرواز مي‌کرد سال ۲۰۰۳ از برنامه‌هاي پروازي کنار رفت.  

هواپيماي کنکورد، با بهره‌گيري از چهار موتور توربوجت با پس‌سوز، قادر به پرواز در سرعت‌هاي مافوق صوت بود.  
اين موتورهاي بسيار قدرتمند مصرف سوخت بالايي داشتند. بال‌هاي کنکورد مثلثي بودند و تنها رقيب آن، هواپيماي توپولف-۱۴۴ بود که در ظاهر بسيار به هواپيماي کنکورد شبيه ‌است.  
کنکورد در سال ۱۹۷۷ بيست و سه ميليون پوند انگلستان قيمت داشت. اين هواپيما براي اولين بار در دوم مارس ۱۹۶۹ به پرواز درآمد و در ۲۱ ژانويهٔ ۱۹۷۶ رسماً آغاز به کار کرد و بعد از حادثهٔ سقوطي که در ۲۵ ژوئيهٔ سال ۲۰۰۰ در پاريس رخ داد و تمام سرنشينان اين هواپيما کشته شدند، متخصصان متوجهِ نقص در طراحي موتور اين هواپيما شدند که رفع عيب آن از نظر اقتصادي مقرون‌به‌صرفه نبود و در نتيجه در بيست‌وچهارم اکتبر ۲۰۰۳ آخرين پرواز اين هواپيما انجام شد.

به اين ترتيب، فعاليت هواپيماي کنکورد در سال ۲۰۰۳ کاملاً متوقف شد و مدل‌هاي توليدشده، اکنون در اختيار موزه‌هاي هوايي در جهان هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره