نماد آخرین خبر

ماسک به تنهایی جلوی گسترش ویروس را نمی‌گیرد

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ماسک به تنهایی جلوی گسترش ویروس را نمی‌گیرد

ديجياتو/ يک متخصص ارشد حوزه بهداشت و درمان سوئد استفاده از ماسک را به مردم توصيه نمي‌کند چرا که به عقيده او اين تفکر که صرفاً ماسک زدن مي‌تواند جلوي گسترش ويروس کرونا را بگيرد «بسيار خطرناک» است.

«آندرس تگنل» (Anders Tegnell)، متخصص ارشد همه‌گيرشناسي آژانس سلامت عمومي سوئد، بدبيني خود را نسبت به تأثير ماسک در کنترل شيوع ويروس کرونا اعلام کرده است. او مي‌گويد: «خيلي خطرناک است که فکر کنيم ماسک مي‌تواند در مبارزه با کوويد-۱۹ بازي را تغيير دهد.»

تگنل در دفاع از ادعاي خود به کشورهاي اسپانيا و بلژيک اشاره مي‌کند که نرخ شيوع ويروس کرونا در آنها با وجود استفاده گسترده مردم از ماسک رو به افزايش است. وي افزود: «ماسک در صورتي که باقي موارد بهداشتي رعايت شوند مي‌تواند نقش يک مکمل را بازي کند. اما اگر ماسک بزنيد و بعد فکر کنيد مي‌توانيد اتوبوس‌ها و فروشگاه‌ها را پر کنيد — اين يک اشتباه محض است.»

تگنل ماه گذشته ميلادي در اظهار نظري جنجالي به طور کامل ايده استفاده از ماسک در سوئد را رد کرد و گفت: «با توجه به اينکه آمار مبتلايان در سوئد به سرعت در حال کاهش است، ما دليلي براي استفاده از ماسک در سوئد، حتي در سيستم حمل و نقل عمومي، نمي‌بينم.»

وي در دفاع از اين اظهار نظر مي‌گويد اسناد موجود در رابطه با تأثير ماسک در مبارزه با ويروس «به طور حيرت آوري» ضعيف هستند. او حدوداً ۱۰ روز قبل در مصاحبه‌اي با UK Times گفت: «تعجب آور است که ما تحقيقات بيشتر يا بهتري انجام نداده‌ايم که تأثير ماسک را دقيقاً نشان بدهند.»

تگنل پيشتر دولت سوئد را مجاب کرد تا قوانين سختگيرانه قرنطينه را در اين کشور اجرا نکنند که سبب افزايش ناگهاني نرخ ابتلا و مرگ و مير در سوئد شد. وي اواسط خرداد ماه اعتراف کرد که استراتژي او اشتباه بوده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar