نماد آخرین خبر

بررسی رابطه ژنتیک با بروز آلزایمر در افراد سحرخیز

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بررسی رابطه ژنتیک با بروز آلزایمر در افراد سحرخیز

ايسنا/ يک مطالعه جديد منتشر شده در مجله نورولوژي نشان داد "افراد سحرخيز" و افرادي که مدت کوتاه‌تري مي‌خوابند بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري آلزايمر هستند که باعث از بين رفتن حافظه و اختلال در ساير عملکردهاي ذهني مي‌شود.

 اين مطالعه که توسط دانشمندان دانشکده امپريال کالج انگلستان انجام شده رابطه بين الگوهاي مختلف خواب، علائم عمده اختلال افسردگي و بيماري‌ آلزايمر را با ارزيابي مطالعات ارتباط جمعي در ژنوم که بيماري‌هاي مختلف را به ژن‌ها پيوند مي‌دهند، بررسي کرده است.

عباس دهقان، نويسنده اين مطالعه کالج امپريال لندن با اشاره به اين که افراد مبتلا به آلزايمر اغلب دچار افسردگي و مشکلات مختلف خواب مانند بي‌خوابي هستند، اظهار داشت: هدف اين مطالعه فهميدن اين نکته بود که آيا بين علت‌هاي مختلف خواب و افسردگي و آلزايمر رابطه علّي وجود دارد يا خير.

دانشمندان داده‌هاي گردآوري شده از پروژه بين المللي ژنتيک آلزايمر را که شامل حدود ۶۴ هزار نفر و همچنين کنسرسيوم ژنتيک روانپزشکي که شامل ۱۹ هزار نفر است، بررسي کردند.  داده‌هاي مربوط به بيوباک انگليس که اطلاعات بهداشتي و ژنتيکي حدود نيم ميليون نفر را گردآوري مي‌کند، نيز جمع آوري شده است. محققان با تجزيه و تحليل پايگاه‌هاي داده به اين نتيجه رسيدند که الگوهاي خواب مختل شده به بيماري آلزايمر مرتبط است.

به طور خاص، محققان دريافتند افرادي که دو برابر بيشتر خطر ژنتيکي ابتلا به بيماري آلزايمر دارند، يک درصد بيشتر از افراد با خطرات ژنتيکي پايين‌تر خود را "افراد سحرخيز" مي‌نامند.

محققان هشدار داده‌اند که اين مطالعه فقط ارتباط مستقيمي را بين الگوهاي خواب و آلزايمر نشان مي‌دهد و نه زنجيره‌اي مستقيم از علت و معلوليت. همچنين بين علت اختلال افسردگي عمده و آلزايمر هيچ پيوند علي مشاهده نشد.

محدوديت ديگر اين مطالعه اين بود که اکثر افرادي که داده‌هاي آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته اروپايي بودند. بنابراين همين نتايج ممکن است براي افراد با قوميت‌هاي مختلف صدق نکند.


 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره