نماد آخرین خبر

اولین تصویر "امید" اماراتی ها از مریخ

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اولین تصویر "امید" اماراتی ها از مریخ

ايسنا/ نخستين ماموريت مريخي امارات موسوم به "اميد"(Hope) موفق به ثبت و مخابره اولين تصوير از سياره سرخ شده است.

نخستين مأموريت ميان سياره اي امارات متحده عربي در حال عزيمت به مريخ است و اولين تصوير از مريخ را براي اثبات اين موضوع ارسال کرده است.

کاوشگر "اميد" امارات در تاريخ ۱۹ ژوئيه از ژاپن به سمت مريخ پرتاب شد و اين اولين بار است که يک کشور عربي قدم به فراتر از مدار زمين مي گذارد.

اين فضاپيما در حال حاضر يک پنجم از مسير طولاني خود تا رسيدن به مريخ را طي کرده است.

"محمد بن راشد آل مکتوم" نخست وزير امارات، روز دوشنبه (۲۴ اوت) در توئيتر خود نوشت: کاوشگر "اميد" به طور رسمي ۱۰۰ ميليون کيلومتر با سياره سرخ فاصله دارد. مريخ همانطور که در تصويري که توسط "ردياب ستاره" اين کاوشگر گرفته شده، نشان داده شده است، پيش روي ماست و در حال پشت سر گذاشتن زحل و مشتري هستيم.

پيش بيني مي شود که کاوشگر "اميد" در فوريه ۲۰۲۱ به مريخ برسد.

اين "ردياب ستاره" به گونه اي طراحي شده است که "اميد" را در مسير خود نگه دارد و به فضاپيما مي گويد دقيقاً کجاست. علاوه بر اين، اين کاوشگر براي هنگامي که به مريخ رسيد و کار علمي خود را شروع کرد، دوربين بيشتري را براي استفاده در اختيار دارد.

تيم کنترل و نظارت "اميد" انتظار دارد که اين فضاپيما از زمان پرتاب تا رسيدن به مريخ، ۶ مانور اصلاح مسير انجام دهد که اولين مورد آن در اوايل ماه جاري انجام شد.

"عمران شرف" مدير پروژه اين مأموريت گفت: ما اولين مانور اصلاح مسير را انجام داده ايم که اولين آزمايش سيستم هاي پيشران و کنترل مسير کاوشگر "اميد" بود و همچنين اولين بار بود که شش موتور پيشران Delta-V در اين فضاپيما فعال مي شدند. اين فعاليت ۲۱ ثانيه اي ما را به خوبي در مسير مريخ قرار داد و ما از عملکرد کاوشگر "اميد" تاکنون خوشحال هستيم.

زماني که "اميد" به صورت ايمن به مدار مريخ برسد، حداقل به مدت يک سال مريخي (نزديک به دو سال زميني) به مطالعه و بررسي آب و هوا و جو سياره سرخ خواهد پرداخت.

نکته قابل توجه در اين ماموريت اين است که يک زن ايراني الاصل از ارکان اصلي راه اندازي ماموريت "اميد" است.

سارا اميري يکي از ۹ وزير زن کابينه دولت امارات و وزير علوم پيشرفته امارات است. او از بلوچ هاي ساکن امارات و اصالتاً متعلق به منطقه نيک شهر است که در بلوچستان ايران واقع شده‌ است.

اميري در دانشگاه آمريکايي شارجه تحصيل کرده و افزون بر پست وزير «علوم پيشرفته»، رئيس تيم اکتشاف مريخ و رئيس شوراي نخبگان علمي امارات نيز هست. او در سال ۲۰۱۵ از سوي "انجمن جهاني اقتصاد" به عنوان يکي از ۵۰ دانشمند برتر جوان دنيا انتخاب شد.

سارا اميري پس از تحصيل، مديريت سيستم‌هاي پيشرفته در «مرکز فضايي راشد بن محمد» را در اختيار گرفت. او از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ رييس بخش توسعه و پژوهش‌هاي اين مرکز هم بود. اميري در سال ۲۰۰۹ در تيم برنامه‌ريزي سيستم کنترل از راه دور ماهواره "دبي‌ست ۱" مشغول به فعاليت بود و همين نقش را در راه‌اندازي ماهواره "دبي‌ست ۲" برعهده داشت.


طبق حکمي که محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبي و نخست‌ وزير امارات براي سارا اميري صادر کرده، افزون بر پست وزير علوم پيشرفته اين کشور، رياست تيم اکتشاف مريخ و رييس شوراي دانشمندان اين کشور است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره