کشف مولکولی که به درمان بهتر سرطان مغز کودکان کمک ‌می‌کند

کشف مولکولی که به درمان بهتر سرطان مغز کودکان کمک ‌می‌کند

ايسنا/ پژوهشگران کانادايي، مولکولي را کشف کرده‌اند که مي‌تواند به درمان بهتر سرطان مغز کودکان کمک کند.

تشخيص سرطان مغز در کودکان همواره با پيامدهاي مخرب همراه است اما پژوهشگران "دانشگاه مک‌مستر"(McMaster University)، راهي يافته‌اند تا شايد با کمک آن، انواع شديدتر سرطان مغز کودکان، واکنش بهتري نسبت به درمان ها داشته باشند.

"مدولوبلاستوما"(Medulloblastoma)، متداول‌ترين تومور مغزي وخيم دوره کودکي است که اخيرا آن را در چهار زيرگروه مولکولي قرار داده‌اند. گروه نخست، تومورهايي هستند که به ندرت قابليت گسترش و کشنده بودن دارند اما سه گروه ديگر، تهاجمي هستند، متاستاز مي‌کنند و به رغم درمان کامل مي‌توانند در ۲۰ تا ۳۰ درصد بيماران با مرگ و مير همراه باشند.

گروه نخست، "Wnt" ناميده مي‌شوند زيرا طي گسترش عادي آنها، يک مسير سيگنال‌دهي مهم به همين نام در چندين بافت و اندام فعال مي‌شود.

پژوهشگران دانشگاه مک‌مستر در بررسي‌هاي خود، مولکول کوچکي را شناسايي کرده‌اند که مي‌تواند مسير Wnt را در زيرگروه‌هاي ديگر هم فعال کند تا اين انواع تهاجمي سرطان، واکنش بهتري نسبت به درمان داشته باشند.

اين پژوهش نشان داد مسير Wnt که پيشتر به عنوان مسير تقويت‌کننده سرطان شناخته مي‌شد، در شرايط خاصي مي‌تواند مانند مهارکننده سرطان عمل کند.

"براناوان مانورانجان"(Branavan Manoranjan)، از اعضاي اين گروه که اين پژوهش را به عنوان بخشي از تز دکتري خود انجام داده است، چندين راه را مورد بررسي قرار داد تا بفهمد که آيا فعال شدن مسير Wnt در گروه‌هاي سه و چهار مي‌تواند از ميزان تهاجم تومور بکاهد و توانايي رشد و گسترش آن را کم کند يا خير.

مانورانجان طي بررسي توالي ژنتيکي سلول‌هاي بنيادي تومور مغز دريافت که مسير Wnt، تنها در کسر نادري از سلول‌هاي سرطان گروه‌هاي دو و سه و چهار فعال است و هنگامي که اين سلول‌ها سازمان‌دهي مي‌شوند، تومورهاي کوچک‌تري توليد مي‌کنند اما سلول‌هايي که اين مسير در آنها فعال نيست، تومورهاي تهاجمي‌ با قابليت متاستاز توليد مي‌کنند.

پژوهشگران، مولکول کوچکي را که به فعال شدن مسير Wnt کمک مي‌کند، آزمايش کردند و آن را در موش‌هايي مورد بررسي قرار دادند که تومورهاي فاقد اين مسير را داشتند. آزمايش آنها توانست رشد تومور را کاهش دهد و ميزان نجات موش‌ها را بهبود ببخشد.

مانورانجان گفت: پژوهش ما نشان مي‌دهد مسير Wnt که پيشتر تقويت‌کننده سرطان تصور مي‌شد، در شرايط خاصي مي‌تواند تومور را سرکوب کند. همچنين ما دريافتيم که همه زيرگروه‌هاي متفاوت، مقدار اندکي از سلول‌هاي فعال Wnt را در خود جاي داده‌اند و اين موضوع، اميدوارکننده است.

وي افزود: فعاليت Wnt مي‌تواند يک راهبرد درماني جديد براي مدولوبلاستوماي مقاوم در برابر درمان باشد.

اين پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسيد.