نماد آخرین خبر

رعب آورترین میراث کرونا در بدن بهبود یافتگان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
رعب آورترین میراث کرونا در بدن بهبود یافتگان

باشگاه خبرنگاران/ با گذشت بيش از ۸ ماه از شيوع ويروس کرونا، کشور‌هاي جهان همچنان درگير اين معضل هستند. تاکنون راهکار موثري براي مقابله با اين ويروس و کنترل آن از سوي دانشمندان يافت نشده است. با اين حال، محققان همچنان در حال مطالعه بر روي بيماران و رفتار کوويد ۱۹ هستند و مي‌کوشند با روشن کردن ابعاد مختلف اين همه گيري، به مديريت و کنترل شيوع ويروس کمک کنند. به تازگي محققان به شواهد جديدي درباره بهبوديافتگان اين بيماري دست يافته اند.

دانشمندان استراليايي اعلام کردند آسيب‌هاي شديد ريوي در بهبوديافتگان از کوويد ۱۹ مي‌تواند پس بهبودي و هفته‌ها بعد از مرخص شدن از بيمارستان همچنان در اين افراد ديده شود. تحقيقات ما نشان داد آسيب ريوي، مشکلات شديد تنفسي و سرفه مي‌تواند در بلند مدت در بيماران بهبود يافته کرونايي مشاهده شود.

دانشمندان مي‌گويند تاثيرات مخرب ويروس کرونا بر سلامت جسماني افراد باعث ايجاد نگراني در مجامع علمي شده است. ما شاهد آن هستيم که حتي افرادي که به کروناي خفيف مبتلا شده اند براي هفته‌ها و حتي ماه‌ها پس از بهبودي و مرخص شدن از بيمارستان همچنان با عوارض سنگين اين بيماري دست به گريبان هستند. طول دوره نقاهت و زمان لازم براي بازگشت اين افراد به زندگي عادي قبل از بيماري مايه نگراني است.

دانشمندان استراليايي در تحقيقات خود بيماراني که به کروناي شديد مبتلا شده و در بيمارستان بستري بودند را مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد ۶ هفته پس از مرخص شدن اين بيماران از بيمارستان، بيش از ۸۸ درصد از آن‌ها هنوز علائم آسيب ريوي را داشته اند. آزمايشات و سي تي اسکن اين افراد نشان داد ريه‌هاي آن‌ها هنوز هم درگير عوارض ابتلا به ويروس کرونا بوده است.

همچنين ۴۷ درصد اين بيماران با گذشت بيش از ۶ هفته از بهبودي از مشکلات تنفسي و ناتواني در دم و بازدم شکايت داشتند. تحقيقات دانشمندان پس از گذشت ۱۲ هفته (تقريبا ۳ ماه) نشان داد ريه‌هاي ۵۶ درصد از بهبود يافتگان هنوز هم از عوارض کرونا آسيب ديده است و ۳۹ درصد آن‌ها همچنان مشکل تنفسي دارند.

مشکل تنفسي

ميانگين سني اين بيماران ۶۱ سال بود و مردان ۶۰ درصد اين جامعه آماري را تشکيل مي‌دادند. بيش از ۵۰ درصد از اين بيماران سابقه استعمال دخانيات داشتند و ۶۵ درصد آن‌ها از چاقي يا اضافه وزن رنج مي‌بردند. اين تحقيقات همچنين خط بطلاني بر تصور نادرست اجتماعي درباره مصونيت افراد سيگاري يا معتاد در برابر ويروس کرونا بود.

محققان تاکيد دارند فرآيند ريکاوري بهبوديافتگان کوويد ۱۹ هفته‌ها ادامه داشته و بسياري از آن‌ها دچار آسيب‌هاي ريوي بلند مدت شده اند. با اين حال، بدن اين افراد در مسير بهبودي قرار دارد، اما ضروري است افرادي که به کروناي شديد مبتلا مي‌شوند در دوره ريکاوري و نقاهت تحت نظر پزشک و کادر درماني قرار بگيرند.

از سوي ديگر، يافته‌ها نشان داد اگر چه ريکاوري از بيماري کرونا يک پروسه زماني طولاني مدت است، اما بيماري نمي‌تواند در بلند مدت باعث شدت زخم‌هاي ريوي شود. محققان با بررسي بيماران پي بردند هم بيماراني که به کروناي شديد مبتلا شده اند و هم افرادي که درجات خفيفي از بيماري را داشته اند به يک اندازه دچار مشکلات بلند مدت سلامتي شده اند. محققان همچنين شاهد مشکلات قلبي در بهبوديافتگان کرونا بودند. با اين حال، اين مشکلات با گذشت زمان کاهش و سلامت قلبي افراد بهبود يافت.

استراليا يکي از موفق‌ترين کشور‌هاي جهان در مبارزه با ويروس کرونا بوده است. تاکنون ۲۶ هزار نفر در اين کشور به کوويد ۱۹ مبتلا شده اند. از اين ميان، تنها ۷۵۳ نفر جان خود را از دست داده اند.

رعب آورترين ميراث کرونا در بدن بهبود يافتگان/ تاپ نيوز

آسيب هاي مغزي ناشي از ويروس کرونا

پيش‌تر محققان دانشگاه آکسفورد انگليس نيز پس از تحقيقات گسترده اعلام کردند: فراتر از مشکلات جسماني، يک خطر ديگر که بهبود يافتگان از کوويد ۱۹ را تهديد مي‌کند، ابتلا به اختلالات رواني است. يک تحقيق که بر روي بيش از ۶۲ هزار بيمار مبتلا به کرونا پس از بهبودي انجام گرفته است، نشان مي‌دهد اين افراد به شدت در معرض ابتلا به اختلالات رواني قرار دارند.

محققان مشاهده کردند يک نفر در هر ۱۶ بهبود يافته کرونايي که پيش‌تر هيچ سابقه بيماري رواني نداشته است، يک تا سه ماه پس از ابتلا به کرونا به اختلالات رواني دچار شده است. تحقيقات نشان داد اين ميزان ابتلا به اختلالات رواني دو برابر ميزاني است که متخصصان قبلا پيش‌بيني مي‌کردند.

محققان انگليسي مي‌گويند بيماراني که شرايط وخيمي داشته و در بيمارستان بستري شده اند نسبت به بيماراني که علائم خفيف تري داشتند، بيشتر در معرض ابتلا به اختلالات رواني قرار دارند. اختلالات مرتبط با اضطراب و نگراني يکي از موارد شايع در ميان بهبود يافتگان است. با اين حال، افسردگي، بي خوابي، زوال عقل و جنون نيز در ميان بهبود يافتگان مشاهد شده است. اين تحقيقات همچنين نشان داد کساني که در گذشته سابقه بيماري رواني داشته اند به طور ميانگين از انسان‌هاي معمولي بيشتر به ويروس کرونا مبتلا شده اند.

محققان اعلام کردند بيماران مبتلا به کرونا اگر پس از بهبودي شاهد نگراني و اضطراب، احساس ناخوشي، بي خوابي و يا کاهش قدرت حافظه شدند سريعاً به يک متخصص مراجعه کنند. متخصصان مي‌توانند با روش‌هايي ساده جلوي تشديد حال بيمار را بگيرند.

همچنين تحقيقات درباره علائم باليني بهبود يافتگان از کرونا نشان مي‌دهد دو علامت شامل خستگي و ضعف و مه مغزي (اختلالات فکري) حتي پس از بهبودي نيز در آن‌ها مشاهده مي‌شود. پزشکان مي‌گويند ضعف به طور گسترده در ميان بهبود يافتگان از کوويد ۱۹ ديده مي‌شود. همچنين سندرم خستگي مزمن يکي از رايج‌ترين مواردي است که بهبود يافتگان همواره از آن شکايت مي‌کنند. مه مغزي به حالتي اطلاق مي‌شود که فرد دچار اختلالات فکري مي‌شود و فرد احساس مي‌کند، فرآيند تفکر کردن و يادگيري اش به درستي کار نمي‌کند. حافظه، پردازش اطلاعات، مهارت‌هاي ديداري و شنيداري و توانايي درک زباني از جمله مواردي است که در اين زمينه دچار اختلال مي‌شوند.

رعب آورترين ميراث کرونا در بدن بهبود يافتگان/ تاپ نيوز

آسيب هاي رواني ويروس کرونا

تحقيقات دانشمندان در ايالت نيومکزيکو آمريکا نشان مي‌دهد از زمان شيوع ويروس کرونا ميزان درخواست براي مراقبت‌هاي رواني در کودکان و نوجوانان شاهد جهش بوده است. آمار‌ها نشان مي‌دهد کودکان و نوجوانان ۳۰ درصد بيشتر از زمان مشابه سال گذشته به دليل مشکلات رواني به متخصصان رجوع کرده اند.

همچنين تحقيقات بيمارستان نيومکزيکو نشان مي‌دهد بيشتر مراجعه کنندگان جوان به دنبال دريافت خدمات روانپزشکي براي درمان مشکلات رواني خود بوده اند. به طور معمول کساني که مشکلات رواني حادي ندارند با مراجعه به روانشناس مشکلاتشان حل مي‌شود و تنها زماني که شرايط فرد وخيم باشد و مشکلاتش با مشاوره با روانشناس حل نشود، بيماران به روانپزشک معرفي مي‌شوند.

کريستينا سوار، روانپزشک کودکان دانشگاه نيومکزيکو در اين باره مي‌گويد: به طور عمومي ما شاهد نوجوانان زيادي هستيم که با درجات مختلفي از افسردگي مواجه هستند. شايد بتوان براي توصيف اين معضل از واژه "تضعيف روحيه" فرد استفاد کرد. انگيزه و انرژي اين افراد کاهش يافته است و شرايط رواني خوبي ندارند.

او افزود: ما در تلاشيم استرس و نگراني اين گروه سني را کاهش داده و آن‌ها را از جنبه رواني درمان کنيم. برخي از اين افراد در خطر آسيب به خود (خود زني) و ديگران هستند. آمار افزايش ۳۰ درصدي براي دريافت خدمات بهداشت رواني تنها گوياي بخشي از مشکلات است. ما هم اينک شاهد افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصدي بستري شدن کودکان و نوجوانان براي درمان مشکلات رواني هستيم.

تحقيقات دانشمندان انگليسي نيز نشان مي‌دهد بيش از ۲۰ درصد مردم علائم ابتلا به افسردگي را گزارش کرده اند. اين سطح از شيوع افسردگي در جامعه دو برابر شرايط پيش از وقوع همه‌گيري است.

تحقيقات دانشمندان آلماني ابعاد ديگري از اين موضوع را نمايان مي‌کند. يافته‌هاي اين محققان نشان مي‌دهد خانواده‌ها به دليل تعطيلي مدارس و مراکز مراقبت از کودکان (مانند مهد کودک ها) بيشترين آسيب را از جنبه رواني ديده اند.

از زمان شيوع ويروس کرونا، سلامت رواني مادران به شدت تحت تاثير اين موضوع قرار گرفته است. تحقيقات در آلمان نشان داده است در همه گيري ويروس کرونا تفاوتي ميان احتمال از دست دادن شغل در زنان شاغل با مردان شاغل وجود ندارد، اما زنان به دليل اينکه داراي نقش بيشتري در خانواده هستند و وظيفه مراقبت از کودکان برعهده آنهاست، از بسته شدن مدارس و مراکز نگهداري کودکان بيشتر متاثر شده اند.

اين امر باعث افزايش استرس و فشار رواني بر آن‌ها شده و در نهايت سلامت رواني مادران را به مخاطره انداخته است. يافته‌هاي محققان نشان مي‌دهد شيوع ويروس کرونا در جامعه سلامت رواني زنان را بسيار بيشتر از مردان تحت تاثير قرار داده است.

پيش‌تر دانشمندان آمريکايي نيز در تحقيقات خود اثبات کردند، شيوع ويروس کرونا در جامعه با مشکلات رواني و ابتلا به افسردگي رابطه مستقيمي دارد. محققان با بررسي بيش از ۱۰ هزار نفر در سراسر آمريکا به اين نتيجه رسيدند که شيوع ويروس کرونا باعث افزايش افسردگي، نگراني، گرايش به خودکشي و آسيب رواني در افراد بالغ شده است.

محققان مي‌گويند ريشه و علت آسيب‌هاي گسترده رواني به ترس در افراد مربوط مي‌شود.

کوين فيتز پاتريک، يکي از محققان اين پروژه از دانشگاه آرکانزاس در اين رابطه گفت: وجود ترس در افراد به دليل شيوع ويروس کرونا قابل پيش بيني است. ما در اين افراد شاهد ترس به همراه حس آسيب پذيري اجتماعي بوديم که در نتيجه آن آسيب‌هاي رواني در فرد بروز مي‌کند.

او افزود: در مناطقي که شمار افراد مبتلا به ويروس کرونا و قربانيان اين بيماري زياد بود، ميزان ترس در ساکنان آن مناطق بيشتر مشاهده شده است.

براساس شاخص سنجش افسردگي؛ يک سوم افرادي که در اين تحقيقات بررسي شدند، داراي افسردگي بودند. اين تحقيقات نشان داد افرادي که از لحاظ اجتماعي آسيب پذيرتر هستند مانند زنان، بيکاران و کساني که امنيت غذايي پاييني دارند، بيشتر دچار علائم افسردگي شده اند. درباره موضوع خودکشي نيز محققان ۱۵ درصد شرکت کنندگان را در ليست افراد بسيار پرخطر که گرايش به خودکشي دارند، دسته بندي کردند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar