سيناپرس/ محققان آمريکايي دريافته‌اند که چرا مالش پوست در قسمت‌هايي که دچار خارش است، راضي‌کننده بوده و حس ناراحت‌کننده خارش را از بين مي‌برد. اين اقدام که آسيب کمتري نسبت به خاراندن به پوست مي‌رساند، يک مسير ضد خارش را در نخاع فعال مي‌کند.

محققان دانشگاه ميامي آمريکا در آزمايشي جالب مکانيسم تسکين احساس خارش در پوست را هنگام انجام مالش پوستي درک کرده‌اند. آن‌ها ابتدا يک ماده شيميايي القاکننده خارش را به موش‌ها به‌عنوان جانوران مدل در آزمايش تزريق کرده و سپس مسيرهاي عصبي را که با لمس پوست آن‌ها به‌وسيله پنجه‌هايشان فعال مي‌شد، بررسي کردند.

نتايج نشان داد که نوازش يا مالش پوست، ابتدا نورون‌هاي حسي را در زير پوست فعال مي‌کند و سپس يک مسير ضد خارش را در نخاع فعال مي‌سازد. اين اتفاق درنتيجه باعث کاهش فعاليت مغز در اين خصوص و تسکين خارش مي‌شود.

به گفته اين محققان، مقاومت در برابر پديده خارش، کار بسيار دشواري است. از طرفي خاراندن پوست مي‌تواند به دليل بروز خراش‌هاي متعدد، امري آسيب‌رسان باشد و وقتي خارش در مناطق حساسي مثل چشم اتفاق مي‌افتد، کار مشکل‌تر هم مي‌شود. اما بررسي‌ها نشان داده‌اند که نوازش يا مالش پوست هم مي‌تواند خارش را برطرف کند.

نکته جالب آن جا است وقتي تيم پژوهشي، مستقيماً نورون‌هاي لمسي را در زير پوست موش‌ها تحريک کردند، باز هم کاهش واضحي در حس خارش پوست مشاهده شد.

به گفته دانشمندان فوق نوازش و مالش پوست باعث ايجاد آبشاري از فعاليت نورون‌ها مي شودکه سلول‌هاي عصبي حسي را در زير پوست فعال کرده و سپس نورون‌هاي ضد خارش را در نخاع فعال مي‌سازد و درنتيجه باعث کاهش فعاليت عصبي تيره پشتي و تسکين خارش مي‌گردد.

اين يافته‌هاي جالب توجه در نشريه معتبر Journal of Neuroscience منتشر شده‌اند.