نماد آخرین خبر

تشخیص خطر ابتلا به افسردگی با اندازه گیری تغییرات ضربان قلب

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تشخیص خطر ابتلا به افسردگی با اندازه گیری تغییرات ضربان قلب

ايسنا/ از نظر عملي اين ممکن است هشدار زودهنگام عيني در مورد افسردگي احتمالي افراد باشد و همچنين سريعاً نشان دهد که آيا درمان موثر است يا خير و بنابراين مي‌تواند راه را براي درمان سريع‌تر و بهتر فراهم کند.

دکتر "کارمن شيوک"(Carmen Schiweck) محقق اصلي اين مطالعه از دانشگاه گوته فرانکفورت گفت: به زبان ساده، مطالعه آزمايشي ما نشان مي‌دهد که فقط با اندازه گيري ضربان قلب به مدت ۲۴ ساعت، مي‌توانيم با دقت ۹۰ درصد بگوييم که آيا آن فرد در حال حاضر افسرده است يا خير.

دانشمندان مي‌دانستند که ضربان قلب با افسردگي ارتباط دارد، اما تاکنون آنها قادر به درک دقيق رابطه اين دو با يکديگر نبودند. تا حدي دليل اين امر اين بود که اگرچه ضربان قلب مي‌تواند به سرعت در حال نوسان باشد، افسردگي هم مي‌تواند از راه برسد و مدت طولاني بماند و درمانش نيز ماه‌ها به طول مي‌انجامد. اين مسئله درک اينکه آيا ممکن است تغيير در وضعيت افسردگي فرد با ضربان قلب مرتبط باشد يا خير را دشوار مي‌کرد.

 کارمن شيوک گفت: ما مي‌دانستيم که ارتباطي ميان آنها است که ضربان قلب را به اختلالات روانپزشکي مرتبط مي‌کند اما ما نمي‌دانستيم که اين ارتباط چگونه است

در گذشته محققان نشان داده بودند که بيماران افسرده به طور مداوم ضربان قلب آنها بالا و پايين مي‌شود اما از آنجا که روند درمان بيماران افسرده زمان بر بود، بررسي اين موضوع که اين دو با يکديگر ارتباط دارند يا خير دشوار بود.

محققان در اين مطالعه دو روش را انجام دادند نخست ثبت مداوم ضربان قلب براي چندين شبانه روز و ديگري استفاده از داروي ضد افسردگي کتامين و بررسي عملکرد آن. کتامين به عنوان يک داروي بيهوشي مورد استفاده قرار گرفته است. اين دارو در دسامبر سال گذشته، پس از اينکه چند ماه بود که در ايالات متحده آمريکا معرفي شده بود، مجوز درمان افسردگي عمده در اروپا را گرفت. داروهاي ضد افسردگي سنتي ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا اثري نشان دهند، در مقابل کتامين سريع عمل مي‌کند و  نتايج اغلب در عرض چند دقيقه مشاهده مي‌شود.

شيوک گفت: اما وقتي فهميديم که کتامين منجر به بهبود سريع خلق و خو مي‌شود دريافتيم که شايد بتوانيم از آن براي درک ارتباط بين افسردگي و ضربان قلب استفاده کنيم.

محققان اين مطالعه آزمايشي را بر روي ۱۶ بيمار مبتلا به اختلال افسردگي عمده که هيچ يک از آنها به درمان طبيعي پاسخ نداده بودند و ۱۶ فرد کنترل شده سالم انجام دادند. آنها ضربان قلب افراد را به مدت چهار روز و سه شب اندازه گيري کردند و سپس به برخي افراد مبتلا به افسردگي کتامين دادند و برخي تحت دارونما قرار گرفتند.

محققان گفتند: ما دريافتيم که افراد مبتلا به افسردگي هم داراي ضربان قلب پايه بالا و هم تغييرپذيري ضربان قلب پايين هستند و اين همانطور بود که انتظار داشتيم. به طور متوسط ديديم که ضربان قلب بيماران افسرده تقريبا ۱۰ تا ۱۵ ضربان در دقيقه بيشتر از افراد سالم کنترل شده است. پس از درمان ما مجددا ضربان قلب آنها را اندازه گيري کرديم و دريافتيم که هم ضربان قلب و هم نوسان ضربان قلب در بيماران افسرده نسبت به افراد سالم تحت آزمايش تغيير کرده است و ضربان قلب آنها به افراد سالم نزديکتر شده بود.

چشمگيرترين يافته اين بود که دانشمندان توانستند از ضربان قلب ۲۴ ساعته به عنوان "نشانگر زيستي" براي افسردگي استفاده کنند. ضربان قلب با استفاده از نوار قلب پوشيدني کوچک اندازه گيري شد سپس داده‌ها به يک برنامه هوش مصنوعي که قادر بود تقريباً همه افراد تحت کنترل و بيماران را به عنوان افراد افسرده يا سالم طبقه بندي کند، داده شد.

به طور معمول ضربان قلب در طول روز بيشتر و در شب کمتر است. جالب اينجاست که به نظر مي‌رسد کاهش ضربان قلب در شب در افسردگي مختل مي‌شود که اين راهي براي شناسايي بيماراني است که در معرض خطر ابتلا به افسردگي قرار دارند. محققان همچنين دريافتند که بيماران با ضربان قلب بالا در حالت استراحت به درمان با کتامين پاسخ بهتري نشان مي‌دهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره