نماد آخرین خبر

ساخت دستگاهی برای تولید زخم پوش؛ جایگزینی برای پانسمانهای خارجی

منبع
مهر
بروزرسانی
ساخت دستگاهی برای تولید زخم پوش؛ جایگزینی برای پانسمانهای خارجی

مهر/ حامد دائمي مديرعامل شرکت دانش بنيان توليد کننده دستگاه ترريسي توليد کننده زخمپوش گفت: اين دستگاه که از تجهيزات آزمايشگاهي است يکي از محصولات اين شرکت دانش بنيان به شمار مي رود.

وي با بيان اينکه اين دستگاه نمونه اي در کشور نداشته گفت: اما پانسمان يا زخمپوش هايي که حاصل کار اين دستگاه است از جمله محصولات وارداتي کشور ما محسوب مي شد که همين موضوع باعث خروج ارز از کشور مي شود.

دائمي با تاکيد بر اينکه از اين دستگاه براي ساخت ميکروالياف پليمري از محلول­هاي پليمري استفاده مي­ شود، بيان کرد: اين ميکروالياف مي ­توانند به صورت بي ­بافت يا پس از فراورش با دستگاه­هاي بافندگي به صورت بافته شده به عنوان پانسمان­هاي پيشرفته براي درمان زخم­هاي ديابتي، بستر و ... استفاده شوند.

وي اضافه کرد: علاوه بر اين، الياف توليدي با روش ترريسي براي ساخت فرش، موکت، پوشاک، مواد غذايي و استحکام­ دهنده ­هاي ليفي استفاده مي ­شوند. هم­چنين الياف توليدي مي‌توانند براي صنايع هوا-فضا و نظامي نيز مورد استفاده قرار گيرند.

مدير عامل اين شرکت دانش بنيان با اشاره به مزيت هاي رقابتي محصول گفت: از مهم­ترين ويژگي­هاي اين دستگاه مي­ توان به فرايند بومي ­سازي شده، قيمت فروش پايين­تر حتي نسبت به نمونه چيني، امکان تغيير در ادوات و قسمت­هاي دستگاه با توجه به سفارش مشتري و مشاوره با تيم فني شرکت داخلي به صورت مستمر اشاره کرد.

دائمي ادامه داد: در حال حاضر، اين دستگاه با هدف ساخت ميکروالياف مورد استفاده در تجهيزات پزشکي (پانسمان­هاي پيشرفته پزشکي) ساخته شده است. اما اين توانمندي در تيم تحقيق و توسعه شرکت وجود دارد که در صورت نياز ساير صنايع نيز، دستگاه مورد نظر با تغييرات مورد نظر مشتري ساخته و عرضه شود.

وي با بيان اينکه دستگاه­هاي ترريسي در مقياس­ها، کيفيت­ها و با قيمت­هاي مختلف توسط شرکت­هاي آسيايي، اروپايي و آمريکايي ساخته مي ­شوند، گفت: در آسيا، دو کشور چين و هند از جمله تأمين­ کنندگان اصلي اين محصول هستند.

وي با تاکيد بر اينکه فرايند بومي ­سازي شده، قيمت فروش پايين­تر حتي نسبت به نمونه چيني، امکان تغيير در ادوات و قسمت­هاي دستگاه با توجه به سفارش مشتري و مشاوره با تيم فني شرکت داخلي به صورت مستمر، از مهم­ترين ويژگي­هاي اين دستگاه است، گفت: در حال حاضر، متأسفانه بخش قابل توجهي از صنعت نساجي و الياف در کشور کاملاً وارداتي هستند. به عنوان مثال، واردات سالانه تنها دو پانسمان پيشرفته که با روش ترريسي ساخته مي شوند، بيش از ۵ ميليون دلار تخمين زده مي­ شود؛ اين دو محصول کاملاً وارداتي بوده و اصلاً در داخل کشور توليد نمي شوند.

مديرعامل اين شرکت دانش بنيان تاکيد کرد: با طراحي و ساخت اين دستگاه در کشور براي توليد منسوجات پزشکي، اميد است از خروج بي­ رويه ارز در اين صنعت جلوگيري شود. علاوه بر اين، در صنايع پوشاک، مواد غذايي و صنايع نظامي نيز، الياف مربوطه وارداتي هستند که با توجه به استراتژيک بودن هر يک از اين صنايع، مي­ توان با بومي­ سازي فرايندهاي توليدي در داخل کشور، نياز کشور را تأمين و از شدت تحريم­هاي وضع ­شده در اين صنايع تا حدي کاست.

وي با تاکيد بر اينکه آنچه در رابطه با دستگاه ترريسي بايد دانست، اين است که اگر چه ساخت خود اين دستگاه به تنهايي مي ­تواند موجب صرفه­ جويي ارزي شود، گفت: اما بايد توجه داشت که اين دستگاه در آغاز يک چرخه توليدي قرار دارد و نبود اين دستگاه به معناي شروع نشدن آن چرخه است. به عبارت ساده ­تر، تا زماني که ميکروالياف يک پليمر در دسترس نباشد، نمي­ توان پانسمان حاصل از آن الياف را نيز توليد کرد.

وي اضافه کرد: پس ساخت اين دستگاه نه تنها به صورت مستقيم موجب صرفه­ جويي ارزي ناشي از کاهش قيمت تا حدود ۵۰درصد شود، بلکه محصولاتي که در چرخه توليد حاصل از اين دستگاه قرار مي­ گيرند تا بيش از ۵۰درصد صرفه­ جويي ارزي را در پي خواهند داشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar