نماد آخرین خبر

تصفیه پساب های شور با روشی جدید

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
تصفیه پساب های شور با روشی جدید

صدا و سيما/  آقاي مجتبي ابراهيميان مشهدي دانش آموخته دانشگاه صنعتي اميرکبير و مجري طرح «بررسي کاربرد همزمان فرآيندهاي يون‌زدايي خازني (CDI) و اکسيداسيون با UV به منظور نمک‌زدايي و تصفيه پساب شور» گفت: هدف از انتخاب اين طرح بررسي هم‌افزايي دو فرآيند يون‌زدايي خازني و اکسيداسيون پيشرفته به منظور حذف همزمان نمک و آلاينده آلي از آب بوده و اين تحقيق براي نخستين بار در جهان مورد مطالعه قرار گرفته است.
وي با اشاره به نتايج اين طرح گفت: نتايج حاصل از انجام آزمايش‌ها نشان دادند که ترکيب اين دو فرآيند مي‌تواند براي تصفيه پساب‌هاي آلوده به نمک و آلاينده‌هاي آلي راهگشا باشد و اين پژوهش به عنوان نخستين تحقيق در اين زمينه، نتايج اميدوارکننده‌اي را ارائه داد.
آقاي ابراهيميان مشهدي خاطر نشان کرد: پيش‌بيني مي‌شود با اجراي اين فرآيند بر روي آلاينده‌هاي ديگر در آينده‌اي نزديک، ميزان اثربخشي آن در حذف آلاينده‌هاي مختلف بررسي شود تا در نهايت، روشي کاربردي در تصفيه پساب‌هاي شور داشته باشيم.
دانش آموخته دانشگاه صنعتي اميرکبير در توضيح روند اجراي اين طرح گفت: در اين تحقيق در ابتدا شرايط بهينه عملياتي در فرآيند نمک‌زدايي از آب شور حاصل شد؛ سپس تلاش کرديم تا در اين شرايط بهينه عملياتي، ميزان حذف آلاينده آلي در کنار نمک از آب سنجيده شود. در نهايت اين روش قادر بود تا بيش از ۵۰ درصد از نمک و ۷۰ درصد از آلاينده آلي را از آب حذف کند.
وي با بيان اينکه طي انجام طرح به چالش هايي برخورديم، عنوان کرد: در حين انجام آزمايش‌هاي اين طرح مشکلات زيادي رخ داد، از جمله کمياب‌بودن برخي مواد شيميايي مورد نياز در طرح و يا هزينه‌هاي زياد برخي آناليزهاي مورد نياز که با تدابير استادان راهنما اين مسائل به بهترين شکل رفع شدند.
وي با بيان اينکه نتايج اين پژوهش و تحقيق‌هاي تکميلي آينده مي‌تواند گام بلندي را در توسعه روشي مؤثر و به صرفه در تصفيه آب بردارد تا مشکلاتي نظير کمبود آب را حل کند، بيان کرد: همچنين نتايج اين طرح منجر به جلوگيري از آلودگي محيط زيست توسط پساب‌هاي مختلف خواهد شد.

وي ادامه داد: چون اين کار يک تحقيق اوليه است، نياز است تا پژوهش‌هاي تکميلي در اين زمينه صورت بپذيرد تا در نهايت اين روش به بازدهي مناسب خود برسد و سپس براي صنعتي‌شدن آن تصميم‌هاي مقتضي گرفته شود؛ اما با توجه به نتايج حاصل‌شده پيش‌بيني مي‌شود که اين روش بتواند به روشي کاربردي در تصفيه آب تبديل شود.
وي با اشاره به ويژگي هاي اين طرح گفت: از ويژگي‌هاي مهم اين طرح مي‌توان به مواردي هم‌چون مصرف به نسبت کم انرژي و هزينه براي تصفيه آب، سازگاري با محيط زيست، امکان استفاده براي حذف آلاينده‌هاي گوناگون و داشتن روند عملياتي بسيار ساده و کارآمد اشاره کرد.
وي با بيان اينکه اين تحقيق تا کنون در هيچ جاي دنيا انجام نگرفته است، بيان کرد: براي نخستين بار در اين پژوهش اثر هم‌افزايي دو فرآيند يون زدايي خازني و اکسيداسيون پيشرفته براي تصفيه پساب شور بررسي شده است.
آقاي ابراهيميان مشهدي خاطر نشان کرد: اين طرح قابليت اين را دارد که در آينده‌اي نه چندان دور با رسيدن به شرايط عملياتي بهينه، با صرف انرژي و هزينه کمتر نسبت به روش‌هاي کنوني، آب‌هاي آلوده به نمک و آلاينده‌هاي آلي را تصفيه نمايد و از آسيب‌هاي مختلف به محيط زيست جلوگيري نمايد .
وي با اشاره به کاربردهاي اين طرح گفت: اين طرح مي‌تواند در صنايع مختلفي که در آنها از آب در شکل‌هاي مختلف استفاده مي‌شود، به کار گرفته شود. به اين صورت که مي‌توان از روش ارائه‌شده براي تصفيه آب مورد نياز کارخانجات مختلف و يا پساب خروجي از آنها پيش از دفع به محيط زيست استفاده کرد تا مشکلاتي هم‌چون کمبود آب و آلودگي محيط زيست تا حدودي رفع شوند.
استادان راهنماي اين طرح آقايان دکتر بهرام دبير، دکتر مهرداد مظفريان از دانشگاه صنعتي اميرکبير و دکتر مجيد محسني از دانشگاه بريتيش کلمبياي کانادا بودند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره