نماد آخرین خبر

تعامل کووید-۱۹ و باکتری‌های بدن، شدت ابتلا را افزایش می‌دهد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تعامل کووید-۱۹ و باکتری‌های بدن، شدت ابتلا را افزایش می‌دهد

ايسنا/ پژوهشگران آمريکايي در بررسي جديدي دريافته‌اند که ارتباط ميان کوويد-۱۹ و باکتري‌هاي بدن مي‌تواند در افزايش شدت اين بيماري نقش داشته باشد.

شايد اثر ترکيبي ناشي از همکاري ميکروبتاي بدن با کوويد-۱۹ در ريه‌ها بتواند شدت اين بيماري را در افراد مبتلا به اضافه وزن و ديابت توضيح دهد.

پژوهشي که در "مرکز پزشکي دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربي"(UTSW) انجام شده است، بينش‌هاي مهمي را در مورد اين موضوع نشان مي‌دهد که چرا به نظر مي‌رسد افراد مبتلا به اضافه‌وزن و ديابت پس از ابتلا به کوويد-۱۹، بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري "سارس"(SARS) قرار مي‌گيرند و چرا اغلب به بستري شدن و استفاده از ونتيلاتور نياز دارند.

"فيليپ اسکرر"(Philipp Scherer)، از پژوهشگران اين پروژه گفت: شواهدي وجود دارند که اضافه‌ وزن و ديابت نوع ۲ را به عنوان عوامل خطر مرتبط با کوويد-۱۹ نشان مي‌دهند اما اتصالات مهم با اين عوامل خطر تا حد زيادي ناشناخته مانده‌اند. موضوع متناقض اين است که افراد مبتلا به اضافه‌ وزن و ديابت، بهتر از افراد مبتلا به بيماري‌هاي ريوي بهبود مي‌يابند. بنابراين بايد به اين سوال پاسخ دهيم که چه عاملي در مورد کوويد-۱۹ وجود دارد که موجب مي‌شود اين گروه از افراد، آسيب‌پذيرتر باشند.

اسکرر و همکارانش در اين پروژه، عوامل و مسيرهاي اتصال اضافه‌ وزن و ديابت به کوويد-۱۹ را دوباره مورد بررسي قرار دادند. اين مکانيسم‌ها را مي‌توان به دو گروه تقسيم کرد. مکانيسم‌هايي که به گيرنده موسوم به "آنزيم ۲ مبدل آنژيوتانسين"(ACE۲) متصل مي‌شوند و گيرنده‌هايي که تعاملي را ميان کوويد-۱۹ و بيماري‌هاي باکتريايي برقرار مي‌کنند.

آنزيم ۲ مبدل آنژيوتانسين، روي سطح بسياري از سلول‌هاي بدن انسان ساکن است و در تنظيم حجم مايعات بدن، فشار خون و عملکرد رگ‌هاي خوني نقش دارد. همچنين کروناويروس از اين آنزيم استفاده مي‌کند تا به سلول‌هاي انسان وارد شود.

يکي از نظريه‌هاي مطرح شده اين است که افزايش ميزان ACE۲ در افراد مبتلا به اضافه‌وزن يا ديابت، وارد شدن به سلول را براي ويروس آسان مي‌کند و بار ويروسي را که يک عامل مهم در تعيين شدت بيماري است، افزايش مي‌دهد. افزايش ACE۲ در افراد مبتلا به اضافه‌ وزن موجب مي‌شود که اين آنزيم به سوي ريه‌ها حرکت کند تا ويروس بتواند آن را مورد استفاده قرار دهد.

عامل ديگري که به عنوان عامل موثر گسترش بيماري در ريه‌ها شناخته مي‌شود، ميکروبتاي بدن است. ما باکتري‌هاي بسياري در بدن خود داريم که تعداد آنها از تعداد سلول‌هاي ما بيشتر است. پژوهشگران باور دارند که انتشار باکتري و پيامدهاي ناشي از آن، در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و ديابت بيشتر است و به التهاب مداوم در بافت‌هاي متفاوت منجر مي‌شود.

اسکرر گفت: اگرچه همه اين مکانيسم‌هاي احتمالي مي‌توانند در شدت ابتلا به کوويد-۱۹ نقش داشته باشند اما ما باور داريم که يکي از آنها نقش برجسته‌تري دارد و شايد نه تنها در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و ديابت، بلکه در گروه‌هاي ديگر نيز خطر ابتلا به کوويد-۱۹ را به همراه داشته باشند.

وي افزود: نظريه ما با آزمايش‌هايي پشتيباني مي‌شود که نشان مي‌دهند ترکيب باکتري و عفونت ويروسي مي‌تواند به "طوفان سيتوکين"(cytokine storm) منجر شود که يک واکنش التهابي شديد و نشانه ابتلا به کوويد- ۱۹ است. به علاوه، تعامل ميان باکتري‌هاي ويروسي نيز مي‌تواند خطر ابتلا به کوويد-۱۹ شديد را در افراد مسن‌تر و مبتلا به بيماري قلبي توضيح دهد.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar